سرور مجازی
zoomit

هشدار صریح مقامات اروپا: اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر جاسوس‌افزارند، آن‌ها را دانلود نکنید

مقامات ارشد اروپا در حوزه‌ی حفاظت از داده‌های شخصی در پیامی هشدارآمیز می‌گویند اپلیکیشن‌های جام جهانی ۲۰۲۲ که توسط قطر توسعه داده شده‌اند خطری جدی برای حریم خصوصی هستند. مقامات به افرادی که برای تماشای مسابقات فوتبال به قطر سفر می‌کنند توصیه کرده‌اند که سراغ دانلود اپلیکیشن‌های جام جهانی نروند.

براساس نوشته‌ی خبرگزاری پولیتیکو، نهادهای رگولاتوری متمرکز بر حفاظت از داده در اروپا در روزهای اخیر از مسافران قطر خواسته‌اند اپلیکیشن‌های جام جهانی را دانلود نکنند. کمیسر حفاظت از داده‌ در آلمان جدیدترین مقام رسمی است که نسبت‌به دانلود اپلیکیشن‌های جام جهانی هشدار می‌دهد.

آلمان می‌گوید داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دو اپلیکیشن قطری که تماشاگران جام جهانی به دانلود آن‌ها تشویق می‌شوند،‌ کارهای بسیار بیشتری نسبت‌به آنچه در که توضیحات حریم خصوصی آن‌ها اعلام شده است، انجام می‌دهند.

سازمان حفاظت از داده‌ در آلمان می‌گوید: «یکی از این اپلیکیشن‌ها داده‌هایی درباره‌ی برقراری تماس تلفنی و حتی شماره‌ای که تماس ازطریق آن انجام گرفته است، جمع‌آوری می‌کند. اپلیکیشن دیگر به‌طور فعالانه به دستگاهی که روی آن نصب شده است اجازه نمی‌دهد وارد حالت استراحت شود. واضح است که داده‌های استفاده‌شده توسط این دو اپلیکیشن به سروری مرکزی منتقل می‌شوند.»

مقامات ارشد آلمان در حوزه‌ی حفاظت از داده می‌گویند اگر نصب اپلیکیشن‌های جام جهانی «کاملاً ضروری» است، آن‌ها روی گوشی جدیدی که اطلاعات شخصی‌ شما را در بر ندارد نصب کنید. آژانس‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه نیز قبلا به شیوه‌ای مشابه درباره‌ی استفاده از اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر هشدار داده بودند.

نهاد رگولاتوری نروژ در بیانیه‌ای می‌گوید اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر به بخش‌های زیادی از دستگاه دسترسی پیدا می‌کنند: «این احتمال وجود دارد که گردشگران در قطر،‌ به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، مورد نظارت مقامات قطری قرار بگیرند.» نهاد رگولاتوری فرانسه می‌گوید طرفداران فوتبال باید مراقب عکس‌ها و ویدیوهایی باشند که در دستگاه خود دارند. این نهاد توصیه می‌کند تمامی شهروندان فرانسه پیش از برگشت به این کشور، اپلیکیشن‌های قطری را از روی گوشی خود حذف کنند.

دولت فرانسه با وجود داشتن روابط نزدیک با قطر، ادعاهای نهاد رگولاتوری را بازتاب داده است. یکی از مقامات دولت فرانسه می‌گوید: «در فرانسه به‌دلیل تبعیت از مقررات عمومی حفاظت از داده‌ی اتحادیه‌ی اروپا، تمامی اپلیکیشن‌ها باید حقوق اساسی افراد و حفاظت از داده‌های آن‌ها را تضمین کنند، اما در قطر چنین نیست.»

پیش‌بینی شده است که نزدیک‌به ۱٫۵ میلیون نفر برای تماشای مسابقات جام جهانی از سراسر دنیا به قطر سفر کنند. جام جهانی ۲۰۲۲ از زمان مشخص شدن میزبان درگیر حواشی بوده و جنجال‌های پیرامون این رویداد ورزشی بزرگ حتی همین حالا نیز ادامه دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال؛ قطر چگونه ورزشگاه‌ها را خنک می‌کند؟
  • ۶ روش ساده برای افزایش امنیت دستگاه‌های اندرویدی

از افرادی که برای تماشای فوتبال به قطر سفر می‌کنند خواسته شده اپلیکیشن رسمی جام جهانی را که Hayya نام دارد دانلود و نصب کنند. افرادی که به مراکز درمانی می‌روند موظف‌به دانلود اپلیکیشن Ehteraz هستند. این اپلیکیشن ابتلا به ویروس کرونا را رهگیری می‌کند.

دو اپلیکیشن Hayya و Ehteraz توسط متخصصان حوزه‌ی امنیت به‌عنوان «جاسوس‌افزار» معرفی شده‌اند چون به مقامات قطری امکان می‌دهند به‌صورت گسترده به داده‌های گوشی کاربران دسترسی پیدا کنند. متخصصان امنیتی می‌گویند قطری‌ها ازطریق این دو اپلیکیشن توانایی خواندن، حذف یا تغییر محتوای موجود در گوشی را دارند و حتی می‌توانند تماس تلفنی برقرار کنند.

دولت قطر به ادعاهایی که علیه دو اپلیکیشن Hayya و Ehteraz مطرح شده‌اند پاسخ نداده است. گوگل و اپل که فروشگاه‌های آنلاین‌شان از این اپلیکیشن‌ها میزبانی می‌کند،‌ فعلاً هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا