سرور مجازی
فضای مجازی

ترمینال جدید فرودگاه کیش از لیست افتتاح حذف شد/ مشاور روحانی: مسیر بنیانگذاری شده رفسنجانی را محقق کردیم

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ بر اساس اعلام قبلی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد امروز قرار بود همزمان با افتتاح 62 طرح‌ سرمایه گذاری و زیر بنایی، ترمینال جدید فرودگاه کیش نیز که یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور مسئول آن است، به‌صورت نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد. دیروز خبرگزاری تسنیم با انتشار مطالبی نسبت به عواقب این بهره‌برداری هشدار داد و آنرا حیف و میل بیت‌المال در هفته‌های پایانی دولت عنوان کرد.

فشار برای افتتاح پروژه‌های نیمه تمام مناطق آزاد تا پایان عمر دولت روحانیدولت سیزدهم مناطق آزاد را از سیطره نور چشمی‌ها و ژن‌های خوب آزاد کند

در حالی قرار بود امروز این پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد که یک مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از منتفی شدن این افتتاح به دلیل نیمه تمام بودن آن خبر داد. در هفته‌های اخیر برخی مدیران منطقه آزاد کیش اقدام به برگزاری تورهای رسانه‌ای برای ترمینال جدید فرودگاه کیش کرده بودند!

به گزارش تسنیم، حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد امروز 15 تیر 1400 در ششمین مراسم بهره برداری از پروژه های عمرانی، تولیدی و زیربنایی مناطق آزاد کشور با حضور رئیس جمهور با اشاره به مجموع پروژه های افتتاح شده و میزان سرمایه گذاری آن در این مناطق گفت: تعداد 415 پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری معادل 110 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 26 هزار نفر در شش مراسم با دستور ریاست جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی با بیان این‌که مناطق آزاد طی دولت تدبیر و امید به رسالت اصلی خود «جذب سرمایه داخلی و خارجی»، «توسعه اقتصاد دانش بنیان»، و «صادرات» بوده ، بازگشته اند یکی از دلایل موفقیت مناطق آزاد در 8 ساله اخیر را نقدهای دلسوزانه اصحاب رسانه، نخبگان و دانشگاهیان دانست و افزود: به اتکای تلاش‌های مجدانه 7 دبیر و 66 مدیرعامل سابق این مناطق، در مسیر بنیانگذاری شده توسط مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی محقق شده است.

وی با اشاره به عملیاتی شدن سیستم پنجره واحد خدمات الکترونیک ادامه داد: پنجره واحد خدمات الکترونیک بعنوان هسته اصلی، در کنار ابزارهای مدرن نظیر اسناد الکترونیک، امضای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و داشبورد هوش سازمانی؛ وظیفه تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی در مناطق آزاد را بر عهده دارند که در آینده نزدیک به مثابه اتاق شیشه‌ای، دسترسی عادلانه به اطلاعات را فراهم خواهند کرد.

مومنی افزود: پیاده سازی فرآیند مدلسازی اطلاعات ساخت (BIM) در پروژه های عمرانی، اقدامی مهم در راستای تحول دیجیتال در مناطق آزاد کشور محسوب شده است که در مناطق آزاد چابهار، کیش و اروند اجرایی شده است. پیاده سازی آئین نامه BIM در پروژه های عمرانی، کاهش 37 درصدی زمان و 32 درصدی هزینه، و همچنین افزایش کیفیت اجرا را در پی دارد.

وی با یادآوری این‌که تامین مالی پروژه های کلیدی و حضور موثر در بازارهای مالی و پولی از طریق تاسیس بورس بین الملل، ایجاد بانک اختصاصی و استقرار بانک آفشور، یکی از راهبردهای اصلی دبیرخانه شورایعالی و مناطق بوده است، اضافه کرد: از 74 گذرگاه مرزی زمینی و دریایی کشور، 30 گذرگاه در مناطق آزاد یا ویژه مستقر هستند که با توجه به ظرفیت قانونی و زیرساخت های لجستیکی موجود، عموم مبادلات تجاری کشور از طریق این مناطق صورت می پذیرد.

وی افزود: مناطق آزاد و ویژه، پایگاه های اصلی لجستیکی جهت تسهیل و توسعه تجارت با کشورهای هدف هستند که به‌عنوان دروازه کریدورهای بین المللی نوستراک و اوراسیا، شرق ـ غرب، محور شرق، تراسیکا، و ابتکار کمربند و جاده، حجم عظیمی از بار صادرات ـ واردات و ترانزیت کشور را به دوش می‌کشند.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: هوشمندسازی فرآیندهای لجستیکی بعنوان بخشی از پروژه عظیم شهر هوشمند در مناطق آزاد، آغازگر تحقق لجستیک هوشمند در کشور است که در این مسیر، ضمن تشکیل شورای لجستیک مناطق آزاد جهت پیگیری موضوع، طی توافقی که روز گذشته بین دبیرخانه شورایعالی مناطق و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد، بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و برنامه ریزی برای ایجاد ظرفیت های جدید تاکید شد.

مومنی همچنین با تشریح جزئیات پروژه های به بهره برداری رسیده طی امروز 15 تیر 1400، اظهار کرد:‌ امروز 62 پروژه سرمایه گذاری و زیربنایی با ارزش 3105 میلیارد تومان و اشتغالزایی 1638 نفر در مناطق آزاد ارس، ماکو، انزلی و چابهار با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی، پیاده سازی اولین پنجره واحد خدمات الکترونیک و اولین سند مسئولیت اجتماعی، احداث اولین هتل دریایی و اولین پارک برفی کشور، ایجاد اولین شهرک شیلاتی، اولین بانکرینگ و اولین نیروگاه خورشیدی مناطق آزاد و نیز مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار از جمله مهم ترین اقداماتی است که برای اولین بار در این مناطق به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا