سرور مجازی
فضای مجازی

تخصیص 250 میلیارد تومان اعتبار فوری برای رفع مشکلات خوزستان

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم تقی زاده خامسی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص آخرین اقدامات و عملکرد‌های آبی در استان خوزستان افزود: جمعه اخیر به اتفاق نمایندگان دو قوه مجریه و مقننه و همینطور نماینده دادستان کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه راهی خوزستان شدیم و پس از جلسه مفصل، مشکلات موجود در این استان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نتیجه آن شد که اعتبارات فوری برای این استان در نظر بگیریم.

او ادامه داد:پس از تبدیل دستاورد‌های این جلسه به صورتجلسه، آن را به هیئت وزیران تقدیم کردیم و طبق آن تاکنون هزار و 115 میلیارد تومان برای پروژه‌های سریع این استان تخصیص یافت و همینطور 250 میلیارد تومان از محل تامین خسارات ناشی از خشکسالی به خوزستان داده شد و تا این لحظه باخبرم که 50 درصد از این مبالغ احتمالا امشب به حساب واریز می‌شود از طرفی هم 70 میلیارد تومان به حساب جهاد کشاورزی و همینطور 250 میلیارد تومان هم برای خسارت سیل واریز شد، این 250 میلیارد تومان بابت پرداخت به کسانی بود که برای تامین خسارت ناشی از سیل اقدام نکرده و ثبت نام ننموده بودند.

گفتنی است تا این لحظه مصوب شده که 50 درصد از این مبلغ تا فردا واریز شود.

او به اقدام‌های صورت گرفته در این استان اشاره کرد و افزود: تا این لحظه نیرو‌های مسلح آمدند تانکر‌هایی را در اختیار قرار داده اند، عمده کاری که انجام گرفته مربوط به افزایش خروجی سد‌های این استان می‌شود، خروجی سد کرخه 75 متر مکعب بر ثانیه بود که این رقم را به 160 افزایش دادیم خروجی سد دز هم 120 متر مکعب بود که به 140 متر مکعب افزایش یافت. می‌توان گفت آبی که تا امروز از سد‌ها خارج شده کفاف نیاز این استان را می‌دهد و مشکلات را برطرف می‌سازد.

امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز درباره آخرین عملکرد این بنیاد در استان خوزستان گفت: مشکلات کم آبی استان خوزستان در چند بخش کشاورزی، آب شرب و دامداری است که در حوزه آب شرب با توجه به اتفاقاتی که در این استان رخ داده و سبب شده تا تنش‌های آبی شکل بگیرد پس از بازدید‌هایی که از روز شنبه در این استان به عمل آوردیم با همراهی اداره آب و فاضلاب این استان حدود 702 شناسایی شد.

البته این بدان معنا نیست که در این روستا‌ها لوله کشی آب نرفته فقط ممکن است خطوط آب رسانی و یا لوله‌ها معیوب باشند و یا ممکن است پمپی برای رساندن آب به خطوط لوله وجود نداشته باشد در این خصوص با بررسی‌های انجام شده قرار شد تا بنیاد برکت با همکاری شرکت آب و فاضلاب این استان اقداماتی را جهت رفع مشکلات را به عمل آورد.

در این راستا تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که نتیجه آن تامین 150 میلیارد تومان سهم بنیاد بود که با مجموعه آبفا به وضعیت 471 روستا رسیدگی و مشکلات آبرسانی برطرف شود.

او ادامه داد: البته بعدا قرار شد که برای رفع مشکل 702 روستا ورود کنیم برای این منظور 350 میلیارد تومان بودجه تعریف شد که ستاد اجرایی فرمان امام هم پذیرفت که یک سوم این مبلغ را پرداخت نماید، ستاد اجرایی فرمان امام برای اینکه بخشی از کار سریع‌تر و زودتر از موعد انجام شود سهم خود را پرداخت نمود، می‌توان گفت تا امروز 30 درصد از مبلغی را که می‌باید، پرداخت شده است.

مدنی اضافه کرد در مراحلی از آبرسانی قرار شد منبع‌های سیاری مورد استفاده قرار گیرد، تا امروز حدود 100 منبع 5000 لیتری و 10 هزار لیتری برای آبرسانی به روستا‌ها تعبیه شده، اما فعلاً در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام توانسته‌ایم حدود 50 منبع را تهیه کنیم روی هم رفته فکر می‌کنم حدود 100 تا 150 تانکر وظیفه آبرسانی به این مخازن را بر عهده دارند.

مدنی گفت: برای آبرسانی به 471 روستا فکر می‌کنم خطوط لوله این روستا‌ها حدود 400 کیلومتر لوله نیاز دارد تا این لحظه هم در حال خریداری آن هستیم همچنین 50 الکتروپمپ و همینطور تجهیزات الکترو مکانیکال خریداری خواهد شد.

همچنین در خصوص احتمال از بین رفتن دام‌های سنگین در این استان، با توجه به وضعیت بحرانی خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی با همکاری بنیاد برکت بودجه‌ای را برای تامین جایگزینی دام‌های سنگین از بین رفته در نظر گرفته است که به زودی تخصیص خواهد یافت.

مدیریت آب نیازمند اصلاح ساختار است

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه در زمان تر سالی و یا خشکسالی بیش از هر چیز با مشکل مدیریت آب مواجه هستیم.

حجت میان آبادی دراستودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با پرداختن به ابعاد مختلف موضوع مدیریت آب در کشور افزود: حلقه مفقوده مشکلات آب در کشور بی‌شک خود آب نیست بلکه ریشه های وابسته به مدیریت آب و حتی کوچک تر از آن است برای کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد چالشهای گوناگونی در زمینه زیست محیطی وجود دارد.

تقی زاده خامسی معاون وزارت نیرو مشکل آب را یک معضل میان بخشی عنوان کرد و افزود: مشکل میان بخشی یعنی اینکه بخش های گوناگون باید در رفع و حل مشکلات آن دخیل باشند.خوشبختانه حدود سه ماه قبل ساختار جدید برای حوزه های آبرسانی و آبریزی در کشور احداث کردیم در حال حاضر 9 حوضه آبریز و 9 مدیر حوزه آبریزی در کشور داریم حتی برای این حوزه آبرسانی کمیسیونی هم تعبیه شده که بر همه مسئولین دیگر مانند مسئولین دستگاه صنعت، محیط زیست، بخش کشاورزی ،بخش نیرو و خود کشاورزان مدیریت می کند.

حجت میان آبادی به معضل نبود بخش سیاستگذاری آب در کشور اشاره کرد و افزود رویکرد های مدیریت آب در کشور ما در شش دهه اخیر همان چهارچوبهای ذهنی دهه هفتاد است.

او در خصوص احداث سد در کشور به منظور تامین آب و نیرو گفت: الان دیگر بحث این نیست که سد خوب است یا بد فعلا باید گفت جای کارخانه فولاد سازی وسط کویر نیست جای بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور در مشهد نیست، در سیاست گذاری مدیریت شهری نباید هفت شهر خشک بحران زده کشور را زیر طرحهای آبی پر مصرف ببریم.

خامسی معاون وزیر نیرو از تخصیص 8 میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی به منظور جمع آوری آبهای سرزمینی گفت و افزود این پول تماماً هزینه شده و نتیجه آن حدود 27 یا 28 سد در کشور است و همچنین در آب رسانی ها هم اقدامات مثبتی از سوی صندوق توسعه ملی صورت گرفته است . روی هم رفته از اعداد و ارقام تخصیص یافته به منظور مرتفع سازی آبرسانی و همینطور ذخیره سازی آب، حدود 85 درصد از پروژه های ما انجام شده همینطور برای فاضلاب استان خوزستان حدود 50 میلیون دلار تخصیص یافته که در حال انتخاب پیمانکار هستیم و قرار است این اقدام صورت پذیرد.

سعید بیت عفری معاون فنی و حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات کشور با اشاره به پیش بینی های انجام شده از خشکسالی در سالهای آینده تا سال دو هزار و 25 از تخصیص 8 میلیارد دلاری برای جمع‌آوری آبهای کشور و متمرکز سازی آن خبر داد و افزود طرح هایی که به این بودجه مربوط می‌شود مداوم رصد و در قالب گزارش تقدیم دفتر مقام معظم رهبری می کنیم.

بررسی‌ها حاکی از وجود اشکال در پروژه‌های سدسازی در کشور است مثلا سدهایی که قبلا ساخته ایم کارایی خود را از دست داده اند این نشان دهنده آن است که تصمیماتی که در دولت های مختلف گرفته شده تصمیم های مقطعی و برگرفته از تفکرات نادرست بوده است.

او با اشاره به مشکل پیش آمده در استان خوزستان گفت : از سال 96 تا سال 98 حدود 3554 میلیارد تومان در شرکت های آب و فاضلاب استان خوزستان هزینه کرده ایم و بیش از 300 میلیون دلار هم از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی به استان خوزستان تخصیص یافته اما بررسی ها نشان دهنده آن است که امروز با 1531 میلیارد تومان تخلف در هزینه کرد این اعتبارات مواجه هستیم.عمده این تخلفات هم رعایت نشدن ضوابط توافقنامه ها ،پرداخت های صوری و صورت وضعیت های صوری و انجام نشدن مناقصات بوده است.

میان آبادی هم اصلاح ساختارهای حکمرانی آب در کشور را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از هدر رفت و همین طور راهی برای ذخیره سازی و تمرکز آب در کشور عنوان کرد و افزود: تا زمانی که به ساختارهای درست حکمرانی آب احترام نگذاریم و با راه حل های دم دستی و صرفاً فنی و مهندسی بخواهیم مشکل را حل کنیم جوابگوی مشکلات نخواهیم بود.

خامسی معاون وزیر نیرو هم با اشاره به طرح آبرسانی غدیر به منظور رفع مشکلات آب در 120 روستا افزود: احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده بتوانیم با وصل خط لوله غدیر بخشی از مشکل آبرسانی را برطرف کنیم.

گفتنی است آبی که از کرخه رها می‌کنیم بمنظور آب شرب و محیط زیست است و این آب در بخش کشاورزی خصوصاً برنج کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا