سرور مجازی
فضای مجازی

ثبت تصویر اثرانگشت در فضا

تلسکوپ فضایی جیمزوب در چند ماه اخیر موفق به شکار مجموعه‌ای زیبا از ستاره‌ها و کهکشان‌ها شده است. تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویری خاص از اثرانگشت ستاره‌ها گرفته است. ۱۷ حلقه در این تصویر، نشان‌دهنده بیش از یک قرن گرد‌و‌غبار ستاره است. 

اکنون نیز با یک شاهکار باورنکردنی دیگر از این تلسکوپ روبه‌رو هستیم. تلسکوپ جیمزوب تصویر منحصربه‌فردی از ۱۷ حلقه گرفته است که ناسا آن را اثرانگشت می‌خواند.

این تصویر علاوه بر زیبایی برای علم نجوم اهمیت بسیاری دارد. حلقه‌های مه‌آلود در تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب، حاصل دو ستاره هستند که در فاصله کمی بیشتر از پنج هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

اساسا هر بار که جریان گاز درخشان ستاره‌ها درهم می‌آمیزد، حلقه‌ای غبارآلود شکل می‌گیرد. ناسا این حلقه‌ها را با عنوان «اثر انگشت» ستارگان نام می‌برد. نکته جذاب در مورد این حلقه‌ها این است که به دانشمندان در محاسبه‌کردن گذر زمان کمک می‌کنند.

هر یک از این ۱۷ حلقه نشان‌دهنده ملاقات ستارگان است، دقیقا همان‌گونه که هر حلقه درخت نشان‌دهنده یک سال از زندگی آن است.

رایان لائو ستاره‌شناس و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: ما در حال حاضر به بیش از یک قرن تولید گرد‌و‌غبار از این سیستم نگاه می‌کنیم. همچنین این تصویر نشان می‌دهد تلسکوپ جیمزوب چقدر حساس است.

به گفته لائو، پیش از تلسکوپ جیمزوب، ستاره‌شناسان با کمک تلسکوپ‌های زمینی می‌توانستند فقط دو حلقه غبار را ببینند.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا