سرور مجازی
فضای مجازی

دردسر جدید ایلان ماسک برای دیپلماسی آمریکا

پولدارترین مرد جهان این اواخر وارد حوزه ژئوپلیتیکی پرخطر شده و پیشنهاد‌هایی را به روسیه برای پایان جنگ در اوکراین و حل و فصل مسئله حاکمیت تایوان، داده است. توییت‌ها و اظهارنظر‌های عمومی ایلان ماسک، روسای جمهور و وزیران خارجه در سراسر اروپا را عصبانی کرده و به شکل ناخوشایندی، تحسین رقبای آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش سایت بلومبرگ،اکنون ایلان ماسک دوباره جنجال به پا کرده است. او روز جمعه تهدید کرد حمایت مالی برای سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس در اوکراین را قطع خواهد کرد. چنین اقدامی، اوکراین را از یکی از ابزار‌های مهم در مبارزه علیه نیرو‌های روسی، محروم می‌کند. با این حال، ماسک روز شنبه در موضع خود تجدیدنظر و اعلام کرد از فراهم کردن استارلینک برای اوکراین حمایت می‌کند و شرکتش به حمایت مالی ماهواره‌ها به رایگان، ادامه خواهد داد.

شاید ماسک نخستین مدیر تجاری آمریکایی یا سلبریتی نباشد که درگیر سیاست خارجی می‌شود، اما ثروت و تمایلش به شیطنت، اگر نخواهیم به قرارداد‌های دفاعی چند میلیارد دلاری او اشاره کنیم، باعث می‌شود نتوان ماسک را نادیده گرفت.

این پدیده‌ای است که در صورت نهایی شدن قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک، قابل توجه‌تر خواهد شد. چنین اتفاقی با دادن کنترل مستقیم توییتر به ماسک، به او اجازه می‌دهد بحث را به شکلی پیش ببرد که هرگز قدرت آن را نداشت.

ماسک در ایمیلی در پاسخ به انتقاد از اظهارات وی در خصوص مسائل دیپلماتیک و ژئوپلیتیکی حساس، پاسخ داد: چه زمانی بلومبرگ نیوز به آشغال بی‌ارزش تبدیل شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: دیپلمات‌های آمریکایی با اظهارات جنجالی ماسک آشنا هستند و برای متحدان و شرکای نزدیک خود روشن کرده اند که اظهارات این مدیر معروف، اظهارات یک شهروند عادی بوده و منعکس کننده تفکرات دولت بایدن نیست.

جو بتمن، کارشناس فناوری و امور بین الملل در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی می‌گوید: استارلینک و توییتر هر دو از نظر جهانی کوچک هستند، اما اهمیت بیش از حدی برای کشور‌ها و حوزه‌های انتخابی کلیدی دارند. همه این‌ها به معنای آن است که اظهارات اخیر ایلان ماسک در امور بین الملل که در بهترین حالت، ساده‌لوحانه بوده است، نمی‌تواند به سادگی نادیده گرفته شود. خواه ایلان ماسک در هر گونه ظرفیت رسمی عمل کند یا نه، در این حرفی نیست که اظهارات ماسک، اثرگذار است.

با در نظر گرفتن ارتباطات عالی که ایلان ماسک در سطح جهان دارد و نفوذ اقتصادی وسیع وی، پرسش‌های زیادی درباره انگیزه‌های او برای مداخله وجود دارد؛ به خصوص پس از این که ایان برمر، رئیس گروه اوراسیا در یک خبرنامه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و موسس شرکت اسپیس ایکس با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

ماسک بعدا در توییتی، ادعای مذکور را تکذیب و اعلام کرد در ۱۸ ماه گذشته با پوتین صحبت نکرده و حتی در آن زمان هم، صحبتشان درباره فضا بوده است. برمر کوتاه نیامد و بعدا در توییتی گفت: ماسک به من گفت با پوتین و کرملین مستقیما درباره اوکراین صحبت کرده است. او حتی به من گفت خط قرمز کرملین چه چیزی است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به تماس احتمالی بین ماسک و پوتین، گفت: صحبت درباره مکالمه بین ماسک و پوتین را به خود او واگذار می‌کنم. روشن است که ماسک نماینده دولت آمریکا در چنین گفتگو‌هایی نیست.

سلبریتی‌های جور واجور همواره وارد مسائل سیاسی و سیاست خارجی شده اند. دنیس رادمن، ستاره سابق بسکتبال آمریکا در پیونگ یانگ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ملاقات کرده است.

اما نفوذ دیجیتالی که با ثروت وسیعی که طبق شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، حدود ۲۰۹ میلیارد دلار است، حمایت شده، باعث شده است نفوذ ایلان ماسک بسیار فراتر از این ستاره بستکبال باشد.

شرکت اسپیس ایکس برنده قرارداد‌های پنتاگون برای پرتاب ماهواره امنیت ملی شده و کارخانه شرکت خودروسازی برقی تسلا موتورز ماسک در شانگهای، بزرگترین کارخانه این شرکت است و مهمتر از همه، وی اعلام کرده است خرید شرکت شبکه اجتماعی توییتر که ابتدا در ماه مه اعلام شده بود، را دنبال می‌کند.

به گفته بتمن، میلیاردر‌ها اغلب تلاش می‌کنند در گفتمان عمومی در امور جهانی تاثیرگذاری کنند. شاید بجز دونالد ترامپ، ایلان ماسک تنها فرد فوق العاده پولداری باشد که بواسطه قدرت فرهنگی شخصی خود، مکالمات را مستقیما شکل می‌دهد.


بیشتر بخوانید

  • آیا رویکرد ایلان ماسک برای خرید دوباره توئیتر نگران کننده است؟

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا