سرور مجازی
فضای مجازی

کشف اسراری تازه از قمر یخی مشتری

قمر مشتری ممکن است یکی از بهترین شانس‌ها برای پشتیبانی از حیات در منظومه شمسی را داشته باشد و اکنون دانشمندان ناسا نزدیک‌ترین تصاویر از ماهواره طبیعی در بیش از دو دهه گذشته را ثبت کرده‌اند.

روز پنجشنبه، فضاپیمای جونو ناسا به ۲۱۹ مایلی ماه رسید و با دوربین خود، JunoCam تصاویری با وضوح بالا از سطح یوروپ (قمر یخی مشتری) ثبت کرد. در همان زمان، جونو داده‌هایی را در مورد ویژگی‌های زمین شناسی و جو از جمله ساختار داخلی و پوسته یخی آن جمع آوری کرد. جمع‌آوری عکس و داده‌ها به رفع شکاف‌ها در درک سطح و اقیانوس زیرسطحی این سیاره کمک می‌کند. کندی هانسن، توسعه‌دهنده و اپراتور JunoCam می‌گوید تصاویر JunoCam نقشه زمین‌شناسی فعلی را پر کرده و جایگزین پوشش با وضوح پایین موجود در منطقه می‌شود.

دانشمندان مدت‌هاست که به یوروپ یکی از ۸۰ قمر مشتری، به‌عنوان نامزد اصلی حیات فرازمینی به دلیل اقیانوس عظیم و بالقوه مایع آن علاقه‌مند بوده‌اند. اگرچه ماه به عوامل بیشتری برای حمایت از حیات نیاز دارد و تنها آب مایع، پوسته یخی و کف اقیانوس آن می‌تواند عناصر ضروری مانند هیدروژن را تقویت کند. ماموریت جونو به دانشمندان کمک می‌کند تا بیشتر در مورد ماه بیاموزند و یک گام به درک اینکه آیا موجودات ساده می‌توانند در ماهواره یخی زنده بمانند یا خیر، نزدیک‌تر می‌شوند.

اگرچه جونو به تصاویری نفس گیر از اروپا منجر شد، اما این کار را تحت محدودیت‌های بسیار انجام داد و تنها دو ساعت برای جمع آوری داده‌ها زمان داشت، با این حال فضاپیما در حالی که با سرعت تقریبا ۱۴ مایل در ثانیه در حال پرواز بود، به هدف خود دست یافت.

این تصاویر به دست آمده، اولین دستاورد بزرگ جونو نیست و دانشمندان ناسا امیدوارند که آخرین آن نیز نباشند. این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ پرتاب شد و در ابتدا در یک سفر پنج ساله برای مطالعه مشتری بود. اما پس از پیمودن ۱.۷ میلیارد مایل و چرخش موفقیت آمیز به دور غول گازی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عمر مفید فضاپیما هنوز به پایان نرسیده و جونو برای مطالعه کل منظومه جوین به راه خود ادامه داد، اما حتی پس از پایان این ماموریت در سال ۲۰۲۵، می‌تواند همچنان موثر باشد.


بیشتر بخوانید 

  • تلاش ناسا و اسپیس ایکس برای تقویت هابل به مداری بالاتر

منبع:popsci

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا