سرور مجازی
اخبار آی تی

ساخت دستگاه نظارت و اعلام حریق با کمک انرژی خورشیدی

به گزارش ایسنا، دکتر نیما نادری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه این دستاورد حاصل ۶ ماه تلاش تیمی از دانشجویان و محققان پژوهشگاه است، اظهار کرد: در این دستگاه به وسیله ادوات دقیق و حساس و با کارایی بالا، آشکارسازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی امکان پذیر می‌شود، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزئی از آتش سوزی‌های وسیع جلوگیری کند.

وی افزود: نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی جهت شناسایی و تعقیب شعله آتش می‌تواند به منظور اطفاء به موقع حریق در جنگل‌ها و مراتع مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نادری با بیان اینکه این دستگاه به وسیله سنسورهای تعبیه شده می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی آلارم و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر کند و با جابجا شدن شعله مکان آن را تعقیب کند، افزود: ناحیه آشکارسازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را از سایر منابع نوری دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی به استفاده از فناوری نیمه هادی‌ها در سیستم حسگری دستگاه اشاره کرد و گفت: این دستگاه می‌تواند محرک‌های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند، به طور مثال در احتراق‌های ناشی از گازهای مختلف که سبب انتشار نور با طول موج متفاوتی می‌شود، بسیار کاربردی است.

به نقل از وزارت علوم، وی خاطرنشان کرد: استفاده از این دستگاه در مراتع و جنگل‌ها که به برق شهری متصل نیستند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از راه دور آتش سوزی را گزارش کند و در نتیجه باعث جلوگیری از حریق‌های سنگین که در چند سال اخیر بسیاری از جنگل‌ها را از بین برده است، شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا