سرور مجازی
فضای مجازی

تبدیل زباله‌های مریخی به یک گنجینه تاریخی

اگرچه وجود زباله‌های به جا مانده از ماموریت‌های فضایی روی مریخ و ماه در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است، اما برخی از پژوهشگران باور دارند که این زباله‌ها در آینده به یک گنجینه تاریخی تبدیل خواهند شد.

به گزارش سایت فوربس، ویدئوی موسوم به “هفت دقیقه وحشت” که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، مریخ‌نورد استقامت ناسا را نشان داد که پس از یک سفر ۳۱۴ میلیون مایلی به مریخ، با چتر نجات فرود آمد.

چیزی که ناسا به جهانیان نگفت، این بود که اگرچه مریخ‌نورد در حال فرود ایمن روی سیاره سرخ بود، اما سپر‌های حرارتی، چتر نجات، فنر‌های فلزی، فوم، توری و سایر تجهیزات فضایی را که برای کاوش فرستاده شده بودند، در سراسر بستر رودخانه باستانی به جا گذاشت.

اکنون مریخ‌نورد استقامت و بالگرد نبوغ به یافتن یادگار‌های ماندگاری از ورود و فرود چشمگیر خود به مریخ ادامه می‌دهند. با وجود مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا که تکه‌هایی از زباله‌های خود را در کف “دهانه گیل” (Gale Crater) شناسایی می‌کند، استقامت نخستین مریخ‌نوردی نیست که این کار را انجام می‌دهد.

دکتر “بتانی المان” ، استاد علوم سیاره‌ای “موسسه فناوری کالیفرنیا” (Caltech) و دانشمند مریخ‌نورد گفت: زمانی که تمدن‌های باستانی روی زمین را مطالعه می‌کنیم، انبوه زباله‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما زباله‌های ما فقط انبوه زباله نیستند، بلکه مصنوعات حاصل از نخستین گام‌های ما در مریخ هستند.

به طور خلاصه، زباله‌های بین سیاره‌ای ما، گنجی برای باستان‌شناسان فضایی در آینده نزدیک خواهند بود. المان ادامه داد: روزی که در نهایت انسان‌ها روی مریخ فرود بیایند، مناطق فرود این مریخ‌نورد‌ها به پارک‌های ملی تبدیل خواهند شد. همچنین، بخش‌هایی از سیستم‌های فرود و فومی که ممکن است هنگام فرود مریخ‌نورد جدا شده باشند، به نشانه‌های تاریخی تبدیل خواهند شد.

مریخ‌نورد استقامت در زمان مناسب، کار خود را متوقف خواهد کرد که احتمالا حدود یک دهه دیگر و به دلیل یک طوفان گرد و غبار خواهد بود. سرنوشت مشابهی برای بالگرد نبوغ و همچنین مریخ‌نورد ژورانگ چین در انتظار است که اکنون در حال کاوش ناحیه “اتوپیا پلانیتیا است. مریخ‌نورد‌های سوجورنر، اسپیریت و فرصت ناسا سال‌ها پیش کار خود را متوقف کردند.

به استثنای بخش‌هایی از ماموریت بازآوری نمونه مریخ ناسا و “آژانس فضایی اروپا، هر چیزی که به مریخ فرستاده می‌شود، در آنجا از بین می‌رود. اگر فهرستی از اجرام مصنوعی موجود در مریخ را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که سیاره سرخ پوشیده از مکان‌های فرود باقیمانده است. برخی از آن‌ها از مدار مشخصی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما برخی دیگر مانند چندین فرودگر شوروی از دهه ۱۹۷۰ که هیچ سیگنال رادیویی را برنمی‌گردانند، فقط تخمین زده شده‌اند. ماموریت مریخ ۲که در سال ۱۹۷۱ سقوط کرد، یک ربات به اندازه جاروبرقی را در بر داشت که توسط یک بند داخلی به آن متصل شده است.

زباله‌های فضایی در مریخ

آلیس گورمن، باستان‌شناس فضایی دانشگاه فلیندرز گفت: همه ردپای آن‌ها از بین خواهد رفت، اما سخت‌افزار با گرد و غبار پوشیده و حفظ خواهد شد. من باور دارم که مردم به بسیاری از مریخ‌نورد‌ها وابستگی عاطفی دارند. تصور کنید که بالگرد نبوغ بتواند از مریخ‌نورد کنجکاوی یا یکی از مریخ نورد‌های قدیمی پوشیده از گرد و غبار عکس بگیرد. این یک عکس شگفت‌انگیز خواهد بود.

از آنجا که انسان‌ها هنوز روی مریخ فرود نیامده‌اند، تصور این که سیاره سرخ از پارک‌های ملی و بنا‌های تاریخی محافظت کند که نخستین گام‌های انسان در این سیاره را به رسمیت می‌شناسند، دشوار است. با وجود این، داشتن سازه‌های مشابه در ماه چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

زباله‌ فضایی

ماه نیز به همان اندازه در زباله پوشیده شده است. تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار پوند زباله از قوطی، کابل و دوربین گرفته تا چکش، انبر و کیسه‌های زباله در ماه وجود دارد. البته بیشتر آن‌ها مربوط به ماموریت‌های آپولو هستند.


بیشتر بخوانید

  • مریخ آلوده به بیش از ۶ هزار کیلوگرم زباله

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا