سرور مجازی
zoomit

اپل با افزایش قیمت تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC مخالفت کرده است

پردازنده‌ی معرفی‌نشده‌ی A17 Bionic که به احتمال زیاد در گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا استفاده خواهد شد، در کارخانه‌های TSMC به مرحله‌ی تولید می‌رسد. گفته می‌شود A17 قرار است مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری این شرکت تایوانی باشد. این لیتوگرافی نخستین بار در مک‌های M2 که تا پیش از پایان ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند استفاده خواهد شد.

براساس گزارش 9to5Mac، به‌دلیل افزایش پیچیدگی فرایند تولید تراشه‌ی سه نانومتری، TSMC به اپل گفته است که می‌خواهد قیمت تراشه‌هایش را ۶ تا ۹ درصد افزایش دهد اما ظاهراً تولیدکننده‌ی گوشی‌های آیفون با افزایش قیمت تراشه‌های سه نانومتری موافقت نکرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • TSMC: اپل اولین مشتری لیتوگرافی 3 نانومتری خواهد بود
  • احتمالاً فقط مدل‌های پرو آیفون ۱۵ به تراشه A17 Bionic مجهز خواهند شد

در حالت عادی تأمین‌کننده‌ی تراشه تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی برای تعیین قیمت است و این یعنی اگر TSMC بخواهد، می‌تواند قیمت لیتوگرافی سه نانومتری را بالا ببرد. بااین‌حال TSMC اهمیت زیادی به مشتریانی مثل اپل می‌دهد. این شرکت تایوانی هر سال ازطریق اپل درآمد هنگفتی به جیب می‌زند.

سال گذشته گفته شد اپل یکی از نخستین مشتریان لیتوگرافی سه نانومتری TSMC خواهد بود. گوشی‌های نسل جدید اپل از پردازنده‌ی چهار نانومتری A16 استفاده می‌کنند. استفاده از لیتوگرافی سه نانومتری باعث می‌شود که تراشه‌سازان بتوانند در هر تراشه از حداکثر ۴۰ هسته‌ی CPU بهره بگیرند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا