توقف تولید کیا استینگر در ۲۰۲۲؛ پایانی برای سریعترین سدان کرهایها
تاکنون شایعات مختلفی مبنی بر توقف عرضه سدان اسپرت کیا استینگر به گوش رسیده، ولی هیچ یک از آنها بطور رسمی از سوی کرهایها تایید یا رد نشده است. حالا بار دیگر شایعه مشابهی منتشر شده که حکایت از آن دارد خبری از نسل دوم استینگر نخواهد بود و این خودرو پس از بهار ۲۰۲۲ با یکی از خطوط تولید خود خداحافظی میکند.
منبع این شایعه برنامه تولیدی است که کیا چند روز پیش برای کارخانههای خود در کره جنوبی منتشر کرده است؛ شاید بدانید استینگر در کارخانه سوهاری در شهری گوانگمیونگ مونتاژ میشود. اما بر اساس گزارش اخیر نشریه Korean Car Blog، در ابزارآلات و خطوط تولید این کارخانه تغییراتی داده خواهد شد تا در آینده ماموریت ساخت مدلهای برقی و هیبریدی از جمله نسخه هیبریدی مینیون کارنیوال را در اختیار بگیرد.
در این گزارش به صحبتهای یکی از کارشناسان محلی استناد شده؛ این کارشناس آگاه به امور کیا افزوده بازنگری در ابزارآلات کارخانه مذکور از اوایل سال شروع شده و تولید استینگر تا ابتدای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ خاتمه پیدا خواهد کرد.
مثل دیگر گزارشهای مشابه، این گزارش نیز آینده تیرهای را برای کیا استینگر ترسیم میکند. این در حالی است که همین چند ماه پیش بود نسخه فیسلیفت استینگر وارد بازار ایالات متحده و دیگر کشورها شد. به همین خاطر برخی کارشناسان معتقدند حذف کامل این خودرو پس از سرمایهگذاری روی نسخه فیسلیفت منطقی به نظر نمیرسد.
مساله حائز اهمیت دیگر اینکه کره جنوبی تنها جایی نیست که استینگر در آن ساخته میشود. از این رو با توقف تولید این خودرو در کارخانه سوهاری، احتمالا سایر سایتها کماکان به مونتاژ آن در مقیاسی محدودتر ادامه خواهند داد.
در هر حال با وجود توانمندیهای فنی بالای استینگر در کنار قیمت رقابتی، میزان فروش این سدان اسپرت همواره روندی نزولی داشته است. برای نمونه در سال ۲۰۱۹ آمار فروش این خودرو در آمریکا برابر با ۱۳,۸۶۱ دستگاه بود، حال آنکه در سال ۲۰۲۰ تعداد مدلهای تحویلی به مشتریان به ۱۲,۵۵۶ دستگاه کاهش یافت.
استینگر در حال حاضر از لحاظ فروش ضعیفترین مدل کیا در آمریکا به شمار میرود. این خودرو در اروپا هم وضعیت مطلوبی ندارد و از استقبال مناسبی برخوردار نیست. آنطور که شواهد و قرائن نشان میدهد کیا استینگر دیر یا زود بالاخره از خطوط تولید خداحافظی خواهد کرد و با توجه به ظهور خودروهای برقی سریع٬ احتمال کمی برای ادامه حیات استینگر در قالب یک سدان اسپرت با موتور درون سوز وجود دارد.