سرور مجازی
فضای مجازی

طوفان پرتاب ماموریت کرو ۵ را به تعویق انداخت

اسپیس ایکس و ناسا در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب ماموریت سرنشین‌دار”کرو۵” (Crew-۵) در ۳ اکتبر (۱۱ مهرماه) به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بودند، اما گویا “طوفان ایان” (Hurricane Ian) برنامه آنها را بهم ریخته است.

به نقل از اسپیس، در ابتدا قرار بود این ماموریت از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی (KSC) در فلوریدا به فضا پرتاب شود، اما طوفان ایان که در حال حاضر به عنوان یک طوفان قدرتمند رده ۳ از سمت شمال به سمت فلوریدا در حال چرخش است، این پرواز برنامه‌ریزی‌شده را حداقل ۲۴ ساعت به تعویق انداخت و حال این پرتاب به ۴ اکتبر موکول شده است.

براساس اعلام مقامات ناسا، گروه‌های پشتیبان این ماموریت به نظارت بر تأثیرهای طوفان ایان در سواحل فضایی و مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا ادامه خواهند داد و می‌توانند در صورت لزوم تاریخ پرتاب را دوباره تنظیم کنند. موشک فالکون ۹ و کپسول دراگون که مسئول بردن خدمه به فضا هستند نیز در مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی ایمن هستند.

اگر برنامه‌های فعلی انجام شود، فضانوردان ماموریت سرنشین‌دار کرو ۵ روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۸ مهرماه) از مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون به مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی خواهند رسید. قرار دادن فالکون ۹ و دراگون به سکوی پرتاب تقریبا در همان زمان اتفاق خواهد افتاد؛ البته این امر مشروط بر این است که هوا برای پرواز احتمالی در ۴ اکتبر (۱۲ مهرماه) به اندازه کافی خوب باشد.فضانوردان ماموریت کرو۵فضانوردان ناسا شامل نیکول مان (Nicole Mann) و جاش کاسادا (Josh Cassada) به همراه کویچی واکاتا (Koichi Wakata) از آژانس فضایی ژاپن و آنا کیکینا (Anna Kikina) از آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس، از خدمه ماموریت سرنشین‌دار کرو-۵ هستند و قرار است برای اقامت پنج ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بروند.

کیکینا اولین فضانورد روسی خواهد بود که با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به فضا پرواز می‌کند، زیرا فضانوردان این کشور معمولا با استفاده از فضاپیمای سایوز خود بین زمین و ایستگاه فضایی جابه‌جا می‌شوند.

آموزش فضانوردان برای انجام ماموریت آتی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، تگزاس در حال انجام است، این در حالی است که آموزش برای پروازهای کرو دراگون به ایستگاه فضایی در مقر اسپیس‌ایکس در کالیفرنیا انجام شد.

این چهار مسافر فضایی علاوه بر آشنایی با سیستم‌های ایستگاه فضایی، آموزش پیاده‌روی فضایی دیده‌اند که برای ارتقای ایستگاه فضایی بین‌المللی یا حفظ تجهیزات فعلی آن انجام‌ می‌شود. دروس زبان روسی برای سه خدمه غیر روسی نیز بخشی از این آموزش بوده است . علاوه بر آن مهارت‌های رباتیک، پرواز جت T-۳۸ و علوم نیز به آنها آموزش داده شد.

کاسی رودریگز (Cassie Rodriquez) افسر ارشد آموزش خدمه کرو-۵ در مرکز جانسون، در اظهاراتی که در وبسایت ناسا منتشر شده است، گفت: ما واقعاً روی آنچه آنها برای انجام مأموریت در ایستگاه فضایی نیاز دارند تمرکز می‌کنیم.

به گفته‌ رودریگز، فضانوردان در معرض سناریوهایی قرار گرفته‌اند که آنها را قادر می‌سازد مهارت‌های کار گروهی خود را توسعه دهند. اینکه چگونه در شرایط بسیار پر استرس و خطرناک با افراد دیگر زندگی و کار کنند. آنها توانایی رهبری، سرسختی و تمرکز را در هر کاری که انجام می‌دهند نشان داده‌اند.

کرو ۵ تنها ماموریتی نیست که تحت تاثیر طوفان ایان قرار گرفته است چراکه طوفان ناسا را مجبور کرد که موشک ارسال به ماه آرتمیس ۱ عظیم خود را نیز از روی مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی خارج کنند و در به ساختمان بزرگ مونتاژ وسایل نقلیه مرکز برگردانند.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا