فناوری ارتقای مقیاس XeSS اینتل معرفی شد
اینتل ۵ مهر با برگزاری رویدادی، پردازندههای نسل سیزدهم رپتورلیک و نسخهی Limited Edition گرافیک Arc A770 را معرفی کرد. تیم آبی در همین رویداد اعلام کرد که ازاینپس فناوری XeSS این شرکت، در برخی از بازیها دردسترس گیمرها خواهد بود.
درواقع، فناوری ارتقای مقیاس XeSS قبل از ورود گرافیک Arc A770 به فروشگاهها بهدست کاربران میرسد و حتی همین حالا هم وصلهی موردنیاز برای اجرای این فناوری در Github برای دانلود قرار داده شده است. Shadow of the Tomb Raider اولین بازی شناختهشدهای است که از XeSS پشتیبانی میکند.
بهگزارش Videocardz، فناوری ارتقای مقیاس XeSS اینتل نهتنها از گرافیکهای Arc، بلکه از پردازندههای گرافیکی GeForce انویدیا و رادئون AMD نیز پشتیبانی میکند. یکی از کاربران توییتر با نام کاربری CapFrameX پس از دانلود و آزمایش این فناوری روی گرافیک RX 6800XT رادئون، نتیجه را در حساب کاربری خود منتشر کرد:
همانطورکه اینتل وعده داده بود، نسخهی 1.0 فناوری XeSS در GitHub منتشر شده است. این فناوری دومین فناوری ارتقای مقیاس است که روی این پلتفرم بعد از AMD FSR 2.0 قرار گرفته است و بهنظر میرسد که کد کامل آن هنوز منبع باز نشده است.
حال باید منتظر ماند و دید که با انتشار کتابخانههای SDK و DLL، آیا برنامهنویسان میتوانند فناوری ارتقای مقیاس XeSS را مانند DLSS و FSR برای استفاده در دیگر بازیها نیز بهکار بگیرند یا خیر.