سرور مجازی
فضای مجازی

تولید مدار‌های الکتریکی قابل بازیافت

بازیافت وسایل الکترونیکی قدیمی دشوار است، آن‌ها زباله‌هایی مشکل آفرین هستند که برای مدت طولانی تجزیه نمی‌شوند و در عین حال فلزات ارزشمندی را در خود دارند که به سادگی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی یافت.

اکنون دانشمندان مدار‌های چاپی الکتریکی را تولید کرده‌اند که در صورت لزوم قابل تخریب هستند و مواد موجود در آن‌ها را می‌توان مورد استفاده مجدد قرار داد.

بسیاری از ما هر چند سال یک بار به دنبال خرید یک گوشی همراه جدید هستیم و این در حالی است که مشکل افزایش ضایعات الکترونیکی در حال تشدید است. بسیاری از این دستگاه‌ها با در نظر گرفتن قابلیت بازیافت ساخته نشده‌اند و استخراج فلزات گرانبها مانند طلا و نقره از آن‌ها برای استفاده مجدد دشوار است. در عوض، بسیاری از این زباله‌های الکترونیکی به محل دفن زباله‌ها فرستاده می‌شوند و از طریق آن‌ها مواد شیمیایی سمی وارد محیط‌زیست می‌شود.

مواد الکترونیک گذرا که پس از مدت زمان معینی تخریب می‌شوند یا در مواجهه با یک محرک خاص مانند گرما یا آب از بین می‌روند، راه‌حلی مناسب محسوب می‌شوند. استفاده از آن‌ها نه تنها می‌تواند به کاهش زباله‌های الکترونیکی کمک کند، بلکه احیای فلزات گرانبها را نیز ممکن می‌کند.

برای تولید این مدار الکترونیکی از پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر با آنزیم‌های خاص استفاده شد که زنجیره‌های پلیمری موادی که به سختی تجزیه می‌شوند را در آب داغ یا خاک می‌شکند و پلاستیک را در عرض چند روز تجزیه می‌کند. در عین حال مولکولی به نام RHP آنزیم‌ها را به خوشه‌هایی پراکنده مبدل کرده و از تخریب زودهنگام مواد جلوگیری می‌کند.

برای تکمیل این روند از مدار‌های الکترونیکی ساخته شده از جوهر رسانا استفاده شد و تکه‌های نقره یا ذرات کربن سیاه برای تشدید رسانایی الکتریکی، چسب‌های پلی استری برای در کنار هم قرار دادن اجزا و کوکتل‌های آنزیمی برای کمک به روند تجزیه به کار گرفته شد.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا