سرور مجازی
فضای مجازی

برای اولین بار صدای برخورد شهاب سنگ با مریخ را گوش کنید

در ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی یک صخره فضایی در مسیر سیاره سرخ قرار گرفت. این شهاب سنگ با صدای عجیبی به سمت سطح سیاره سرخ حرکت کرد و امواج شوکی در اتمسفر آن پخش کرد.

هرچند ممکن بود این سنگ در نتیجه برخورد با اتمسفر زمین و گرمای ناشی از آن بسوزد، اما در اتمسفر رقیق مریخ دوام آورد و حداقل به ۳ تکه تقسیم شد که به سطح سیاره برخورد و فرورفتگی‌هایی ایجاد کردند.

ارتعاش سنج لندر اینسایت برای اندازه گیری زلزله‌های مریخی و طوفان‌های گرد وغبار در سیاره طراحی شده است، اما این ابزار به اندازه‌ای حساس است که تاثیر آکوستیک امواج شوک ناشی ازسطح و همچنین برخورد سنگ را ثبت کرده است. ناسا صدای این برخورد را منتشر کرده است.

به گفته برخی کارشناسان صدای برخورد سیارک با سطح مریخ چندان عظیم نیست. پس از آن مدار شناسایی مریخ (ماهواره‌ای که دور سیاره مدار می‌زند) تصاویری از محل برخورد شهاب سنگ روی سطح را نیز ثبت کرد.

«اینگرید دوبار» متخصص مریخ از دانشگاه براون در این باره می‌گوید: پس از آنکه اینسایت ۳ سال منتظر ردیابی این تاثیر بود، فرورفتگی‌های مذکور ثبت شدند.

محققان داده‌های قبلی کاوشگر اینسایت را نیز بررسی و سه رویداد دیگر برخورد شهاب سنگ با مریخ که در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی رخ داده بودند را تایید کردند. این برخورد‌ها در فاصله ۵۳ تا ۱۸۰ مایلی لندر رخ داده بود. همچنین مدارگرد شناسایی مریخ تصاویری از برخورد آن شهاب سنگ‌ها را نیز ثبت کرد.

جزئیات برخورد ۴ شهاب سنگ با مریخ در تحقیقی در نشریه «نیچر جئوساینس» منتشر شده است. از آنجا که محل این برخورد‌ها بسیار نامحسوس هستند، کارشناسان معتقدند احتمالاً برخورد‌های دیگری نیز در داده‌های ۴ سال گذشته ارتعاش سنج لندر ثبت شده، اما در سروصدای باد نامشخص است.

کد ویدیو

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا