سرور مجازی
فضای مجازی

ساخت میکروربات برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

این فناوری در حقیقت انبوهی از میکروربات‌ها است که به عنوان مسواک و نخ دندان عمل می‌کند و روشی نوین و خودکار برای انجام فعالیت تکراری، اما حیاتی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را ارائه می‌دهد. چنین ابزاری به خصوص برای افرادی کارآمد است که فقدان مهارت لازم برای مسواک زدن به تنهایی هستند.

بلوک‌های سازنده این میکروربات‌ها ذرات نانو اکسید آهن هستند که فعالیت کاتالیستی و مغناطیسی انجام می‌دهند. محققان با استفاده از میدان مغناطیسی توانستند حرکت و تنظیمات میکروبات را طوری هدایت کنند که ساختار‌هایی به شکل برس مسواک تشکیل دهند و هرگونه پلاک را از سطح دندان بزدایند یا به شکل زنجیره‌هایی بلند در آیند که می‌توانند مانند نخ بین دندان‌ها را پاکسازی کنند. در هر دو مورد، واکنش کاتالیستی سبب شد نانوذرات مواد آنتی میکروبی تولید کنند که باکتری‌های خطرناک در دهان را از بین می‌برند.

آزمایش‌های این سیستم روی دندان‌های مدل و انسان واقعی نشان داد مجموعه ربات‌ها می‌توانند اشکال مختلفی را تشکیل دهند تا بیوفیلم‌های چسبنده‌ای را نابود کنند که به ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه منجر می‌شود. محققان دانشگاه پن یافته‌های خود در این زمینه را در ژورنال ACS Nano منتشر کرده اند.

«هیون کو» یکی از استادان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و همچنین از مولفان این پژوهش می‌گوید: روتین‌های مراقبت دهان و دندان خسته کننده هستند و چالش‌های متعددی برای مردم ایجاد می‌کنند.

ادوارد استیگر محق ارشد پژوهش از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی در این باره می‌گوید: ذرات نانو را می‌توان با استفاده از میدان‌های مغناطیسی شکل داد و کنترل کرد. ما فرچه‌هایی شکل دادیم که می‌توانند در یک فضا جارو کنند و به عقب و جلو (مانند نخ دندان) حرکت کنند. این روند شبیه یک بازوی رباتیک عمل می‌کند که کشیده می‌شود و سطح را پاکسازی می‌کند. این سیستم را می‌توان طوری برنامه ریزی کرد تا مجموعه‌های نانو ذرات بسازد و حرکات را به طور خودکار کنترل کند.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا