سرور مجازی
فضای مجازی

احتمال تاثیرگذاری تکلم ربات‌ها بر اعتماد انسان‌ها

به گزارش سایت تِک‌اِکسپلور، با پیشرفت ربات‌ها، احتمالا به زودی  پایشان به خانه‌ها، ادارات، مراکز تجاری، فرودگاه‌ها و مراکز درمانی باز می‌شود. آنچه در این میان برای دانشمندان علم رباتیک اهمیت دارد، این است که انسان‌ها به ربات‌ها اعتماد کنند تا بتوان استفاده گسترده از آن‌ها را رواج داد.

پژوهشگران دانشگاه لاند در سوئد به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند تا دریابند چه چیزی بر اعتماد انسان‌ها بر ربات‌ها تأثیر می‌گذارد. آن‌ها به طور خاص تلاش کردند تا مطمئن شوند که آیا توانایی صحبت‌کردن یک ربات انسان‌نما بر اعتماد انسان‌ها به آن تأثیر می‌گذارد یا خیر.

پژوهش‌های قبلی حاکی از این بود که اعتماد انسان‌ها به ربات‌های انسان‌نما به این بستگی دارد که آن‌ها را چقدر باهوش می‌دانند؛ بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند در این پژوهش بر این موضوع تمرکز کنند که توانایی صحبت‌کردن یک ربات، که نشانه هوش در نظر گرفته می‌شود، چقدر بر اعتماد انسان‌ها به آن‌ها تأثیر دارد.

تکلم ربات

پژوهشگران آزمایش های خود را با ربات‌هایی با رفتار معیوب انجام دادند. هنگامی که ربات‌ها صحبت نمی‌کردند، افراد، کمتر به آن‌ها اعتماد می‌کردند و به رفتار معیوب آن‌ها توجه می‌کردند. این نتیجه گویای این بود که توانایی ربات‌ها برای تکلم احتمالاً اعتماد افراد شرکت‌کننده در پژوهش را به آن‌ها افزایش می‌دهد.

پژوهشگران به هریک از شرکت‌کنندگان یک ویدیو از ربات انسان‌نما با رفتار معیوب یا رفتار غیرمعیوب نشان دادند. ربات‌هایی که حرف می‌زدند، مطالبی را راجع به یکی از وسایلی که به آن‌ها نشان داده شده بود، ارائه می‌کردند. پس از مشاهده  این ویدیو، افراد شرکت‌کننده در پژوهش، پرسشنامه‌هایی را پر کردند که برای تخمین اعتماد آن‌ها به ربات‌ها همچنین نظر آن‌ها راجع به هوش، دوست‌داشتنی‌بودن و جاندار بودن ربات‌ها طراحی شده بود.

۲۲۷ نفر در این آزمایش شرکت کردند. هنگامی که پژوهشگران پاسخ‌های آنان را تجزیه‌وتحلیل کردند، دریافتند که شرکت‌کنندگان بیش از همه به ربات‌هایی اعتماد می‌کنند که رفتار معیوب ندارند. جالب این بود که هنگامی که یک ربات با رفتار معیوب می‌توانست صحبت کند، شرکت‌کنندگان تقریباً به اندازه یک ربات با رفتار غیر معیوب به آن اعتماد داشتند.


بیشتر بخوانید

  • آیا ربات‌ها می‌توانند به طور کامل مانند انسان‌ها رفتار کنند؟

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا