سرور مجازی
پیشفرض

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمک به کشاورزی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ابتدای سال‌جاری هیئت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد.این رقم برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم بود. به اعتقاد خانه کشاورز ایران رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم به جهت تحریم‌های اقتصادی و افزایش قیمت تمام شده تولید و رشد نرخ نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر و کود است و این اقدام دولت می‌تواند در افزایش تولید گندم و خودکفایی، همچنین ایجاد امید در کشاورزان موثر باشد.

رییس بنیاد ملی گندم‌کاران نیز نیاز سالانه کشور را ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم بیان و پیش‌بینی کرد که  ۶‌.۵ میلیون تن از این مقدار، از گندم‌کاران داخلی کشور تامین می‌شود. این در حالی است که سال گذشته برخلاف وعده‌های دولت قبل مبنی بر خرید تضمینی ۹ میلیون تن گندم تنها ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در پایان زمان خرید تضمینی گندم خرید شد.

در این میان کاربران تجارت‌نیوز نظرات متفاوتی در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تاثیر آن بر محصول نهایی داشتند برخی کاربران افزایش قیمت خرید گندم توسط دولت را اشتباه می‌دانند؛

«دولت با گران کردن گندم کار بسیار اشتباهی مرتکب شده، با یک کیلو گندم ۵۰ عدد کیک درست می‌شه من باید ۲ هزار تومان را ده هزار تومان بخرم. دولت باید فکر همه چیز را بکنه نه این‌که الان گندم کمبود داره با افزایش قیمت تنش ایجاد کنه . همه چیز وابسته به گندم است.»

«تو را خدا ول کنید ۵۰سال می‌گوید که سال آینده خودکفا می‌شویم هر سال بدتر می‌شود.»

با این وجود بسیاری هزینه‌های تهیه کود و سم و نگهداری محصول را برای تولید گندم در مقابل حمایت‌های دولت از کشاورزان ناکافی می‌دانند؛

«تا زمانی که دولت از کشاورز حمایت نکند و نظارت بر بذر و کود و سم و سرمازدگی و غیره نداشته باشد وضع همین است که می‌بینیم. کشاورز روز به روز داره فقیرتر می‌شه این بودجه‌ای که برای جهاد کشاورزی اختصاص دادن واقعا در چه اموری صرف می‌شه لحظه‌ای تفکر بد نیست دارید تیشه به ریشه کشاورزی می‌زنید.»

«مطلب بسیار مهمی که به آن اشاره  نمی‌شود قیمت واردات گندم است که در بهترین‌ حالت با احتساب هزینه حمل حدود ۲ دلار می‌شود ((حدود ۵۶ هزارتومان)) حال می‌توان با نصف این مبلغ هم کشاورز را راضی نگه داشت هم در خروج ارز صرفه‌جویی کرد. »

«آمار ارایه شده در متن خبر بسیار عالی‌است اما کشاورز ناراضی، کارخانه آرد ناراضی و در شرف ورشکستی، کارگر گرسنه و ناراضی و مردم از گران شدن نان که به طبع آن همه چیز گران می‌شود وحشت زده هستند .»

«دولت هیچ سوبسیدی برای کود و سم نمی‌دهد اونقدر هزینه‌ها بالاست حقوق کارگر بالاست با این قیمت برای کشاورز نمی‌صرفه. تا هزینه کشاورز مثل سال‌های قبل پایین نباشه هیچ‌کس گندم به دولت نمی‌ده،سودش می‌ره برای بقیه اونوقت کشاورز یه سال چی بخوره!»

«دولت چرا به کشاورزان سم ، کود ، تراکتور و تجهیزات نمی‌ده البته اگه جهاد پارتی داشته باشی همشو می‌گیری.»

«من الان سالی ۲۰۰ هکتار کشت می‌کنم عدد بزرگیه ولی نه کود نه سم نه تراکتور نه تجهیزات هیچی نمی‌دن می‌گن برین آزاد خرید کنید، قیمت بازرگانی گندم در جهان تنی ۱۰۰۰ دلار هست کیلوی میشه ۲۵ تومن ولی من کشاورز کلیه نیازهای کشاورزی رو با دلار نرخ آزاد می‌خرم ۲۵ هزار ولی دولت گندم منو به قیمت ریال برمی‌داره اگه تورم هست برای هر دومون باشه ، شرکت تراکتورسازی کشور رو انحصار کرده یه نفر نیست جلوشو بگیره و هر روز بی‌کیفت‌تر از دیروز . داریم تجهیزات ۵۰ سال قبل رو استفاده می‌کنم بعد شرکت‌های خارجی تراکتورهای هوشمند طراحی می‌کنند بدون راننده ما فعلا تو باد گرد و خاک ، سرما ، گرما و زیر بارون باید کشاورزی کنیم.»

«ما دیگه گندم تحویل نمی‌دیم چرا به ما کود دولتی نمی‌دید، چرا به ما تراکتور نمی‌دید، چرا از ما گندم رو ارزان می‌خرید، نفروشیم بهتره. »

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا