سرور مجازی
فضای مجازی

پرتاب آرتمیس ۱ به تعویق افتاد

به گزارش سایت فوربس، موشک سیستم پرتاب فضایی” (SLS) ناسا هفته آینده پرواز نخواهد کرد و ممکن است برای عیب‌یابی به ساختمان بزرگ مونتاژ وسایل نقلیه این آژانس فضایی در “مرکز فضایی کندی” (Kennedy Space Center) بازگردد.

مهندسان تلاش خواهند کرد تا نشت هیدروژن مایع را که از پرتاب آن در صبح شنبه جلوگیری کرد، برطرف کنند. پس از آن، مشکلاتی بررسی خواهند شد که نخستین تلاش برای پرتاب ماموریت “آرتمیس ۱” (Artemis ۱) را در روز دوشنبه هفته پیش خنثی کردند.

این نشت ابتدا زمانی رخ داد که ناسا بارگیری سوخت هیدروژن مایع را آغاز کرد. گروه پرتاب، سه بار تلاش کردند تا مشکل را حل کنند و هیدروژن مایع را دوباره به جریان بیاندازند، اما هر بار نشت دوباره برگشت.

نشت هیدروژن مایع زمانی رخ داد که ناسا سعی داشت تا سیستم پرتاب فضایی بزرگ خود را برای پرتاب بدون سرنشین آرتمیس ۱، از سکوی”B۳۹” در مرکز فضایی کندی پرتاب کند. به رغم سه تلاش جداگانه برای رفع نشتی، مهندسان نتوانستند جلوی آن را بگیرند و در نهایت برای ارزیابی بیشتر وضعیت، ماموریت را متوقف کردند.

ارزیابی و کار تعمیراتی نشان داد که این مشکل در نهایت ممکن است آرتمیس ۱ را حداقل برای دو هفته دیگر روی زمین نگه دارد.

مایک سارافین ، مدیر ماموریت آرتمیس، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این نشت، به یک رویداد غیر عمدی مرتبط است که باعث شد فشار در خط هیدروژن مایع به سه برابر افزایش یابد.

آرتمیس ۱

وی افزود: این یک نشت قابل کنترل نبود و به افزایش سطح گاز هیدروژن قابل اشتعال در نزدیکی موشک منجر شد که چندین برابر بیشتر از اندازه قابل قبول بود. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا نشت به خاطر یک دستور اشتباه از مرکز کنترل پرتاب ایجاد شده است یا خیر.

تاریخ‌های احتمالی پرتاب برای این مأموریت، دوشنبه پنجم سپتامبر و روز بعد بودند، اما ناسا ترجیح داد که حداقل تا دوره پرتاب بعدی صبر کند. در هر حال، تداخل داشتن با سایر مأموریت‌هایی که قرار است از “کیپ کاناورال” (Cape Canaveral) پرتاب شوند، می‌تواند پرتاب را به ماه اکتبر موکول کند.

“جیم فری” (Jim Free)، مدیر توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا در یک جلسه توجیهی پس از تلاش برای پرتاب گفت: ما ماموریت را در این دوره پرتاب انجام نخواهیم داد.

دوره پرتاب کنونی در روز سه‌شنبه ششم سپتامبر بسته می‌شود. آرتمیس ۱ اکنون باید تا تاریخ‌های بعدی که از ۱۶ سپتامبر تا چهار اکتبر اجرا می‌شوند، صبر کند تا دوباره آزمایش شود، اما ممکن است در نهایت بیشتر زمان ببرد. به دلیل الزامات ایمنی که می‌توانند سیستم پرتاب فضایی را به ساختمان مونتاژ بازگردانند، سایر تاریخ‌های پرتاب، از ۱۷ تا ۳۱ اکتبر در نظر گرفته می‌شود.

سیستم پرتاب فضایی ابتدا قرار بود برای نخستین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ پرتاب شود، اما با تاخیر‌های متعددی روبرو شده است.

آرتمیس ۱، نخستین گام مهم در اجرای طرح بزرگ ناسا برای ادامه دادن برنامه “آپولو” (Apollo) به شمار می‌رود که فرستادن فضانوردان به سطح ماه، ایجاد یک پایگاه دائمی و جمع‌آوری اطلاعاتی را در نظر دارد که می‌توانند مقدمه‌ای برای مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در دهه ۲۰۳۰ باشند.


بیشتر بخوانید

  • پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ مجددا به تعویق افتاد

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا