سرور مجازی
فضای مجازی

قابلیت‌های مخفی گوشی‌های اندرویدی را بیشتر بشناسید

شاید فکر می‌کنید نکات منوی تنظیمات گوشی اندرویدی خود را می‌دانید، اما ممکن است هنوز منوی گزینه‌های توسعه‌دهنده را پیدا نکرده باشید که به شما امکان دسترسی به مجموعه‌ای از عملکرد‌هایی را می‌دهد که اگر کاربر قدرتمندی باشید، ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید.

گوگل این حالت را ایجاد کرد تا توسعه دهندگان بتوانند برنامه‌های خود را در اندروید آزمایش کنند، اما سودمندی آن فراتر از این است. این منو گزینه‌هایی را برای بررسی عملکرد دستگاه شما، عیب یابی مشکلات، نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد اندروید و ترفند‌های جالب دیگر باز می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که حالت برنامه‌نویس به‌طور پیش‌فرض به دلایلی پنهان است و اگر آن را فعال کنید، آن را با مسئولیت خود انجام می‌دهید. برخی از این تنظیمات می‌توانند باعث عملکرد نادرست برخی برنامه‌ها شوند یا دستگاه شما را در برابر هکر‌ها آسیب‌پذیرتر کنند.

البته ممکن است این عملکرد با مشکلاتی مواجه شود؛ برای جلوگیری از هر گونه فاجعه، قبل از شروع این ماجراجویی مطمئن شوید که از همه چیز در تلفن شما به طور ایمن نسخه پشتیبان تهیه شده است.

نحوه فعال کردن Developer Mode در اندروید

برای فعال کردن حالت برنامه‌نویس، به تنظیمات بروید، «درباره تلفن» را انتخاب کرده و سپس هفت بار روی ورودی شماره ساخت ضربه بزنید. پس از چند ضربه، باید شمارش معکوس را مشاهده کنید که به شما می‌گوید در شرف روشن کردن گزینه‌های توسعه دهنده هستید.

وقتی کار انجام شد، از تنظیمات به System، Advanced بروید و در آنجا منوی Developer options را خواهید دید. اگر می‌خواهید حالت برنامه‌نویس را غیرفعال کنید، سوئیچ کلید را در بالای منو خاموش کنید، گزینه‌ها ناپدید می‌شوند.

گوشی‌های اندرویدی

فعال کردن گزینه‌های کلی توسعه دهنده

قرار نیست همه چیز در منوی Developer options برای کاربر معمولی جذاب به نظر برسد. برخی از ورودی‌ها واقعا به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان طراحی شده‌اند، مانند نحوه ثبت گزارش‌های اشکال در دستگاه در صورت خرابی برنامه.

با این حال اولین گزینه در لیست، یعنی حافظه، برای همه مفید است. روی آن ضربه بزنید تا ببینید کدام برنامه‌ها از رم دستگاه شما استفاده و چه مقدار از آن را مصرف می‌کنند. اگر تلفن شما به کندی کار می‌کند، ممکن است به شما سرنخ‌هایی در مورد دلیل آن بدهد. صفحه تنظیمات در گوشی‌های سامسونگ و سایر برنامه‌های شخص ثالث همین اطلاعات را نشان می‌دهند، اما در اندروید موجود نیست.

کلید جابجایی Stay awake گزینه کوچکی است که برای مثال اگر از تلفن خود برای یادداشت استفاده می‌کنید و نیاز دارید صفحه نمایش روشن بماند، ممکن است مفید باشد. وقتی آن را فعال می‌کنید، گوشی در حالت خواب یا قفل نمی‌شود.

گزینه Select mock location app گزینه جالبی است: به شما امکان می‌دهد GPS گوشی خود را در جایی غیر از مکان فعلی خود تنظیم کنید. این به شما امکان می‌دهد خدمات ردیابی موقعیت مکانی را در اطراف خود مشاهده کنید یا ببینید برنامه‌هایی مانند Airbnb از مناطق مختلف چگونه هستند؛ همچنین به یک برنامه موقعیت مکانی ساختگی نیاز خواهید داشت، مانند موقعیت مکانی جعلی GPS یا جعلی GPS Go Location Spoofer.

گزینه‌های توسعه دهنده برای باز کردن قفل، اشکال زدایی و روت کردن

گزینه‌ای به نام باز کردن قفل OEM وجود دارد که محافظ کلیدی را که مانع از بازنویسی سیستم عامل اندروید روی گوشی شما می‌شود، حذف می‌کند. اگر می‌خواهید سیستم عامل خود را با یک سیستم عامل جایگزین مانند LineageOS جایگزین کنید، این چیزی است که به آن نیاز دارید.

این گزینه همچنین نصب نرم‌افزار غیرمجاز روی گوشی شما را برای شخص دیگری آسان‌تر می‌کند، بنابراین بهتر است آن را کنار بگذارید، مگر اینکه به آن نیاز داشته باشید. با این حال، هکر‌های بالقوه برای ایجاد آسیب به دستگاه شما نیاز به دسترسی فیزیکی به دستگاه شما دارند، بنابراین اگر ناگهان متوجه شوید که به اشتباه آن را روشن کرده‌اید، جای نگرانی نیست.

کمی پایین‌تر از لیست، اشکال زدایی USB است که به شما امکان می‌دهد تلفن اندرویدی خود را از یک رایانه متصل کنترل کنید. اگر می‌خواهید سیستم عامل دیگری نصب کنید، این تنظیم دیگری است که باید آن را فعال کنید.

اگر قصد دارید دستگاه خود را روت کنید، باید باز کردن قفل OEM و دیباگ USB را فعال کنید. روت کردن خطرات امنیتی ذاتی دارد، بنابراین بهتر است آن را فقط برای کاربرانی که واقعا می‌دانند چه کار می‌کنند، بگذارید.

اما دلیلی وجود دارد که چرا مردم روت کردن را دوست دارند. این به شما امکان می‌دهد bloatware را حذف کنید و برنامه‌هایی را نصب کنید که فراتر از مجوز‌های پیش فرض اندروید هستند. این شامل برنامه‌های پشتیبان‌گیری می‌شود که آخرین بیت داده‌ها را از دستگاه شما به ابر یا یک هارد دیسک خارجی کپی می‌کنند.

گوشی‌های اندرویدی

با منوی برنامه‌نویس گزینه‌های عیب‌یابی سیستم را دریافت کنید

تنظیمات حالت توسعه‌دهنده همچنین می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد دستگاه Android شما به شما بدهند؛ برای مثال می‌توانید تاثیر برخی برنامه‌ها و بازی‌ها را بر روی حافظه رم خود آزمایش کنید یا اطلاعات بیشتری برای عیب‌یابی مشکلات به دست آورید.

بسیاری از تلفن‌های اندرویدی اکنون می‌توانند بین نرخ‌های تازه‌سازی مختلف تغییر کنند تا تجربه نمایش روان‌تری داشته باشند. اگر کنجکاو هستید که این‌ها چیستند، می‌توانید نمایش نرخ تازه‌سازی را فعال کنید؛ شماره برنامه فعلی را که استفاده می‌کنید در گوشه صفحه نمایش داده می‌شود.

نمایش مرز‌های طرح بندی، طرحی را در بالای هر صفحه اندروید ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که مرز‌های دکمه و منو کجا هستند. اگر در کنترل یا تعامل با یک برنامه مشکل دارید، این اطلاعات می‌تواند مفید باشد. Show taps را نیز فعال کنید؛ فلاش را در قسمت خاصی از صفحه نمایش خود که در آن ضربه می‌زنید، مشاهده خواهید کرد.

در همین حال، می‌توانید سرویس‌های در حال اجرا را نیز انتخاب کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها و سرویس‌های اساسی مانند بلوتوث در حال حاضر فعال هستند. آگاهی بیشتر در مورد مدیریت منابع تلفن به شما این امکان را می‌دهد که از عملکرد نادرست سرویس‌ها جلوگیری کنید و فعالیت برنامه‌هایی را که ممکن است از آن اطلاعی نداشتید کشف کنید.

گزینه‌های توسعه دهنده برای تغییر انیمیشن‌ها و افزایش عملکرد گرافیکی

سه ورودی در گزینه‌های Developer وجود دارد که می‌توانند به گوشی شما کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اولین مورد مقیاس انیمیشن پنجره است که سرعت باز و بسته شدن برنامه‌ها را کنترل می‌کند. مقیاس پویانمایی انتقال سرعت تغییر برنامه‌ها را کنترل می‌کند، در همین حال مقیاس مدت انیمیشن سرعت انیمیشن‌های درون برنامه را کنترل می‌کند.

روی هر یک از این گزینه‌ها ضربه بزنید، می‌توانید آن‌ها را به طور کلی خاموش کنید یا آن‌ها را از ۱x به ۰.۵x کاهش دهید. از آنجایی که این کار باعث می‌شود قطعات داخلی دستگاه شما کار کمتری انجام دهند، اگر تلفن قدیمی‌تری دارید، می‌تواند به کاهش سرعت کمک کند.

گزینه مرتبط دیگر Force ۴x MSAA است که مخفف multisample anti-aliasing است. فعال کردن این فناوری پردازش گرافیکی پیشرفته‌تر می‌تواند ظاهر بازی‌ها و گرافیک سه بعدی را بهبود بخشد. نکته منفی این است که برای کار با آن به یک تلفن نسبتا قدرتمند نیاز دارید، این راه می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد، بنابراین اگر از آن استفاده می‌کنید، این کار را با احتیاط انجام دهید.


بیشتر بخوانید 

  • کمک گوشی‌های هوشمند برای آنکه کمتر از آن‌ها استفاده کنید

منبع: popsci

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا