سرور مجازی
zoomit

با رام‌های سفارشی اندروید ۱۳، گوشی خود را به‌طور غیررسمی به‌روزرسانی کنید

گوگل اندروید ۱۳ را رسماً منتشر کرده است. اگر یکی از گوشی‌های هوشمند سری پیکسل را دراختیار داشته باشید، آپدیت‌های اندروید را زودتر از سایر کاربرانی که از گوشی‌های شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند، دریافت خواهید کرد. این آپدیت احتمالاً یک به‌روزرسانی انقلابی نیست و بیشتر روی تکمیل قابلیت‌های نسخه‌ی قبل تمرکز دارد. البته ویژگی‌های جدیدی نیز به این نسخه اضافه شده که کارکرد آن‌ را بهبود می‌بخشد. به‌هرحال، غیر از دارندگان گوشی‌های سری پیکسل گوگل، برای دریافت این آپدیت احتمالاً باید چند ماه دیگر صبر کنید تا شرکت سازنده‌ی دستگاه شما، آن را منتشر کند.

جامعه‌ی فعال توسعه‌دهندگان XDA اکنون دست‌به‌کار شده‌اند و گروهی از افراد بااستعداد با همکاری یکدیگر، به‌روزرسانی اندروید ۱۳ را به‌طور غیررسمی برای بسیاری از مدل‌های گوشی‌های هوشمند آماده کرده‌اند؛ اقدامی که در بسیاری از موارد، سازندگان گوشی‌های هوشمند با چنین سرعتی قادر به انجام آن نیستند.

اکنون که بیلد‌های رسمی و غیررسمی مختلفی از رام‌های سفارشی مبتنی‌بر اندروید ۱۳ دردسترس قرار گرفته‌ است، فهرستی از آن‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم تا درصورت تمایل دستگاه خود را به جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی محبوب گوگل به‌روزرسانی کنید. توجه داشته باشید که این رام‌ها، غیر رسمی بوده و احتمالاً مشکلاتی در کارکرد آن‌ها تجربه خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید قبل از اقدام به نصب به‌روزرسانی موردنظر خود، اطلاعات و تجربه‌های کاربرانی که قبلاً این کار را انجام داده‌اند، در انجمن‌های مرتبط در XDA مرور کنید تا از وضعیت آن و همچنین مشکلات احتمالی مطلع شوید.

فهرست دستگاه‌هایی که تا این‌لحظه از رام‌های سفارشی اندروید ۱۳ پشتیبانی می‌کنند در ادامه آورده شده است.

ایسوس

  • ایسوس Zenfone Max Pro M1

موتورولا

  • موتو G40 و موتو G60

نوکیا

  • نوکیا ۶٫۱
  • نوکیا ۶٫۱ پلاس
  • نوکیا ۷ پلاس
  • نوکیا ۷٫۱
  • نوکیا ۸٫۱

وان‌پلاس

  • وان‌پلاس ۵ و وان‌پلاس 5T

ریملی

  • ریلمی C3
  • ریلمی XT

سامسونگ

  • گلکسی نوت ۱۰، گلکسی نوت ۱۰ پلاس، گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G
  • گلکسی S10e، گلکسی S10، گلکسی S10 پلاس و گلکسی S10 5G

سونی

  • اکسپریا XZ Premium

شیائومی

  • Mi 9
  • ردمی K20 Pro/Mi 9T Pro
  • ردمی نوت ۷ پرو
  • ردمی نوت ۱۰ پرو و ردمی نوت ۱۰ پرومکس

در ادامه می‌توانید نوع رام سفارشی، لینک دانلود و همچنین انجمن‌های مرتبط با هریک از مدل‌های اشاره‌شده در فهرست بالا را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به نصب به‌روزرسانی اندروید ۱۳ مخصوص دستگاه خود اقدام کنید.

ایسوس

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Asus Zenfone Max Pro M1 (X00TD)Evolution X 7.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

گوشی Zenfone Max Pro M1 ایسوس در سال ۲۰۱۸ با تراشه‌ی Snapdragon 636 معرفی شد. این دستگاه اکنون می‌تواند به‌لطف بیلد غیررسمی Evolution X 7.0، اندروید ۱۳ را اجرا کند.

موتورولا

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Moto G40 Fusion and Moto G60 (hanoip)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

موتو G60 و موتو G40 Fusion ازجمله اولین گوشی‌هایی هستند که رام سفارشی اندروید ۱۳ برای آن‌ها منتشر شد.

نوکیا

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Nokia 6.1 (plate2_sprout)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۲Nokia 6.1 Plus (dragon_sprout)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۳Nokia 7 Plus (b2n_sprout)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۴Nokia 7.1 (crystal_sprout)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۵Nokia 8.1 (phoenix_sprout)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

اکنون پروژه‌ی متن‌باز اندروید ۱۳ غیررسمی برای نوکیا ۶٫۱ دردسترس قرار گرفته است که برای نصب آن می‌توانید به انجمن مربوطه مراجعه کنید. اگر نوکیا ۶٫۱ پلاس دارید و می‌خواهید طعم اندروید جدید را روی آن احساس کنید، رام غیررسمی AOSP 13.0 بهترین گزینه‌ برای شما خواهد بود.

علاوه‌براین دارندگان نوکیا ۷ پلاس می‌توانند نسخه‌ی غیررسمی پروژه‌ی متن‌باز اندروید ۱۳ را روی دستگاه خود نصب کنند. به‌همین‌ترتیب کاربران گوشی‌های هوشمند نوکیا ۷٫۱ و نوکیا ۸٫۱ نیز می‌توانند همین آپدیت را روی دستگاه خود نصب کرده و از مزایای جدیدترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل بهره ببرند.

وان‌پلاس

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱OnePlus 5 (cheeseburger)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۲OnePlus 5T (dumpling)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

اندروید ۱۳ به‌عنوان یک رام سفارشی مبتنی‌بر پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) برای وان‌پلاس ۵ و وان‌پلاس 5T دردسترس قرار گرفته است که برای نصب آن می‌توانید به انجمن مربوطه در XDA مراجعه کنید.

ریلمی

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Realme C3 (RMX2020)AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۲Realme XT (RMX1921)Evolution X 7.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

دارندگان گوشی هوشمند ریلمی C3 می‌توانند به‌لطف رام سفارشی مبتنی‌بر پروژه‌ی متن‌باز اندروید، نسخه‌ی ۱۳ این سیستم‌عامل را روی دستگاه خود نصب کنند. علاوه‌براین بیلد غیررسمی رام سفارشی Evolution X برای ریلمی XT منتشر شده است. توجه داشته باشید این به‌روزرسانی فعلاً در حد یک نسخه‌ی اولیه است و بنابراین احتمال مواجه شدن با باگ‌های مختلف هنگام کار با آن وجود خواهد داشت.

سامسونگ

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Samsung Galaxy Note 10 (d1)

Samsung Galaxy Note 10 Plus (d2s)

Samsung Galaxy Note 10 Plus 5G (d2x)

AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۲Samsung Galaxy S10e (beyond0lte)

Samsung Galaxy S10 (beyond1lte)

Samsung Galaxy S10 Plus (beyond2lte)

Samsung Galaxy S10 5G (beyondx)

AOSP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

نسخه‌های معمولی و پلاس گلکسی نوت ۱۰ با تراشه‌ی اگزینوس اکنون می‌توانند اندروید ۱۳ مبتنی‌بر نسخه‌ی غیررسمی پروژه‌ی متن‌باز اندروید را اجرا کنند.

علاوه‌براین دارندگان گوشی‌های سری گلکسی S10 نیز اکنون می‌توانند آپدیت اندروید ۱۳ مبتنی‌بر پروژه‌ی متن‌باز اندروید را نصب کنند. البته این به‌روزرسانی‌ها فعلاً برای نسخه‌ی اگزینوس این گوشی‌ها دردسترس قرار گرفته است.

سونی

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Sony Xperia XZ Premium (maple)SODP 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲

دارندگان گوشی هوشمند سونی اکسپریا XZ Premium اکنون می‌توانند به‌لطف رام مبتنی‌بر پروژه‌ی متن‌باز اندروید موسوم به SODP، طعم اندروید ۱۳ را روی دستگاه خود بچشند.

شیائومی

شمارهنام گوشی و شماره مدلرام سفارشی اندروید ۱۳تاریخ انتشار
۱Mi 9 (cepheus)Evolution X 7.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۲Redmi K20 Pro/Mi 9T Pro (raphael)Evolution X 7.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۳Redmi Note 7 Pro (violet)Project Elixir 3.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
۴Redmi Note 10 Pro (sweet/sweetin)

Redmi Note 10 Pro Max (sweetin)

ArrowOS 13.0۲۲ آگوست ۲۰۲۲
مقاله‌ی مرتبط:

  • این ۳۵ اپلیکیشن اندرویدی را همین‌حالا از گوشی خود حذف کنید
  • محافظ امنیتی کلیپ‌بورد اندروید 13 در کارکرد برخی برنامه‌ها تداخل ایجاد می‌کند

شیائومی Mi 9 سال ۲۰۱۹ با تراشه‌ی Snapdragon 855 معرفی شد و اکنون به‌روزرسانی اندروید ۱۳ به‌لطف رام‌ سفارشی Evolution X برای این دستگاه دردسترس قرار گرفته است. علاوه‌براین، رام سفارشی مبتنی‌بر اندروید ۱۳ برای ردمی K20 Pro که با نام Mi 9T Pro نیز شناخته می‌شود منتشر شده که برای نصب آن می‌توانید به انجمن مربوطه در XDA مراجعه کنید.

شیائومی ردمی نوت ۷ پرو پس از اندروید ۱۰، هیچ آپدیت جدیدی دریافت نکرده است. به‌هرحال اکنون با نصب بیلد سفارشی Project Elixir می‌توانید اندروید ۱۳ را روی این دستگاه نصب کرده و از امکانات آن لذت ببرید.

نسخه‌ی آزمایشی ArrowOS 13 برپایه‌ی اندروید ۱۳، طعم به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل موبایلی محبوب گوگل را به ردمی نوت ۱۰ پرو می‌آورد. البته این آپدیت با ردمی نوت ۱۰ پرومکس نیز سازگار است.

اپلیکیشن‌های گوگل در اندروید ۱۳

همه‌ی رام‌های سفارشی اشاره‌شده در بالا، به‌طور پیش‌فرض با اپلیکیشن‌های گوگل ارائه نشده‌اند و این یعنی برای دریافت برنامه‌های رسمی غول جست‌وجوی اینترنت، به یک توزیع مناسب از GApps نیاز خواهید داشت. اگر به‌دنبال یک بسته‌ی GApps سازگار با اندروید ۱۳ هستید، بد نیست بدانید که توسعه‌دهندگان از قبل چارچوب لازم برای پشتیبانی از این مجموعه را روی نسخه‌ی جدید اندروید آماده کرده‌اند.

تنها چند روز از انتشار رسمی اندروید ۱۳ گذشته است و ما شاهد تعداد زیادی رام سفارشی شگفت‌انگیز برپایه‌ی این سیستم‌عامل هستیم که می‌توان از آن به‌عنوان بخشی از زیبایی‌های اکوسیستم موبایلی گوگل یاد کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا