سرور مجازی
zoomit

تسلا می‌گوید ابرکامپیوتری با ۷٬۳۶۰ گرافیک ۸۰ گیگابایتی دارد

به‌گزارش تامز هاردور، تسلا «هزاران» تراشه‌ی گرافیکی Nvidia A100 را به ابرکامپیوتر خود اضافه کرده است تا قدرت آن را افزایش دهد. تا یک سال پیش، ابرکامپیوتر تسلا به ۵٬۷۶۰ تراشه‌ی A100 مجهز بود؛ ولی اکنون ۷٬۳۶۰ مورد از این تراشه‌های گرافیکی در خود دارد. این یعنی تعداد تراشه‌های گرافیکی ابرکامپیوتر Tesla در یک سال اخیر، حدوداً ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است. مدیر مهندسی تسلا می‌گوید تغییرات اخیر باعث می‌شود ابرکامپیوتر شرکت ایلان ماسک جزو هفت ابرکامپیوتر برتر دنیا ازلحاظ تعداد GPU باشد.

Nvidia A100 یکی از تراشه‌های گرافیکی پرقدرت برپایه‌ی معماری Amper محسوب می‌شود که برای دیتاسنترها طراحی شده است. این تراشه از همان معماری گرافیکی محصولات سری RTX 3000 استفاده می‌کند. البته در بین گرافیک‌های مصرفی سری RTX 3000 هیچ مدلی هم‌سطح با A100 وجود ندارد. گرافیک A100 به ۸۰ گیگابایت حافظه‌ی HBM2e مجهز است و پهنای باند حداکثر دو ترابایت‌برثانیه ارائه می‌دهد. A100 تراشه‌ای ۴۰۰ وات و معماری آن بهبودهایی تجربه کرده است تا این تراشه برای پردازش‌های هوش مصنوعی و تجزیه‌و‌تحلیل داده و رایانش با قدرت بالا (HPC) بهینه شود.

اولین سیستمی که از تراشه‌ی A100 استفاده می‌کرد، Nvidia DGX A100 بود که از ۸ عدد تراشه بهره می‌گرفت. ۸ تراشه‌ی یادشده ازطریق شش NVSwitch به‌هم وصل شده بودند و پهنای باند دوطرفه‌ی ۴٫۸ ترابایت‌برثانیه ارائه می‌دادند. انویدیا هنگام معرفی DGX A100 گفت این سیستم در فرمت INT8 به قدرت ۱۰ پتاآپس، در فرمت FP16 به قدرت پنج پتافلاپس، در فرمت TF32 به قدرت ۲٫۵ ترافلاپس و در فرمت FP64 به قدرت ۱۵۶ ترافلاپس دست پیدا می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • تسلا از مهندس سابق خود به‌اتهام سرقت اسرار ابررایانه‌اش شکایت کرد
  • تسلا تراشه D1 Dojo را برای تعلیم هوش مصنوعی معرفی کرد

اعدادی که به آن‌ها اشاره کردیم، مربوط به ۸ تراشه‌ی A100 هستند؛ درحالی‌که ابرکامپیوتر تسلا ۷٬۳۶۰ مورد از این تراشه‌ها دارد. تسلا بنچمارک‌های مربوط به ابرکامپیوتر خود را منتشر نکرده است. ابرکامپیوتر NERSC Perlmutter با ۶٬۱۴۴ تراشه‌ی A100 در بنچمارک Linpack به قدرت ۷۰٫۸۷ پتافلاپس دست پیدا می‌کند. برخی از رسانه‌ها با بررسی داده‌های این‌چنینی و اطلاعاتی دیگر می‌گویند که احتمالاً ابرکامپیوتر تسلا می‌تواند حدودا ۱۰۰ پتافلاپس قدرت در Linpack ارائه دهد.

تسلا قصد ندارد در ابرکامپیوترهای بعدی خود به استفاده از تراشه‌های گرافیکی انویدیا ادامه دهد. سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک گفت تسلا روی ابرکامپیوتر Dojo کار می‌کند و سال گذشته، تراشه‌ی D1 Dojo به‌نمایش گذاشته شد. این تراشه در ابرکامپیوتر تسلا به‌کار برده می‌شود تا قدرت پردازشی و توان عملیاتی را بسیار بیشتر کند.

تراشه‌ی Tesla Dojo D1 نوعی ای‌سیک (ASIC) است که به‌طورویژه برای تعلیم هوش مصنوعی ساخته شده و یکی از اولین ای‌سیک‌ها در دنیای ابرکامپیوترها محسوب می‌شود. نمونه‌های آزمایشی فعلی D1 با لیتوگرافی هفت‌نانومتری TSMC ساخته می‌شوند و حدوداً ۵۰ میلیارد ترانزیستور دارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا