سرور مجازی
پیشفرض

منع حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت اقتصاد، اخیرا از بسته‌ای با عنوان «راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی»، رونمایی کرده است که حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا را منع می‌کند.

به عبارت دیگر، این بسته هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌ها، در زمینه ارز، طلا، سکه، املاک و مستغلات را ممنوع دانسته و از آنها خواسته است، منابع خود را به سمت فعالیت‌های مولد، سودآور، ارزش‌آفرین و تولید دانش‌بنیان هدایت کنند.

وزارت اقتصاد در این بسته تاکید کرده است که نه خود بانک‌ها و نه زیرمجموعه‌های آنها، حق حضور در بازارهای مورد اشاره را ندارند (ایرنا).

اما مصوبه جدید، چه تاثیری در بازار طلا و ارز دارد؟ علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است منع بانک‌‌ها از سرمایه‌گذاری در این زمینه، تاثیر مسقیمی بر بازارها نمی‌گذارد.

حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا پررنگ نیست

او به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: مداخلات ارزی بانک‌ها، تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود و عایدی چندانی نیز برای آنها ندارد.

طباطبائی می‌افزاید: در سال‌های اخیر، ذخیره‌سازی طلا و سکه نیز در میان بانک‌ها مرسوم شده است اما میزان آن به حدی نبوده که بر بازار تاثیر خاصی گذاشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی، ادامه می‌‌دهد: همچنین، تراز ارزی که بانک‌ها در سال‌های اخیر ارائه می‌کنند، از سوی خود بانک مرکزی شکل می‌گیرد. در نتیجه منع حضور آنها در بازار دلار و طلا، اثر چندانی در پی ندارد.

به گفته او، حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا، چندان سوداگرانه نبوده است و آنها بیشتر مجری سیاست‌های بانک مرکزی هستند.

طباطبائی می‌گوید: هدف وزارت اقتصاد از این مصوبه، بیشتر معطوف به بازار املاک و مسکن است که بانک‌ها در این بخش حضور پررنگی دارند. زمزمه‌هایی نیز برای آغاز دوباره ملک‌داری آنها شنیده می‌شد.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: این مصوبه، می‌تواند جریان پولی بانک‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند. در چنین شرایطی، نخستین انتخاب ممکن است بازار سرمایه باشد. استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. ‌

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا