سرور مجازی
فضای مجازی

انحصارطلبی آمریکا به بازار تراشه‌ها رسید

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه آینده لایحه‌ای را برای یارانه دادن به صنعت نیمه‌رسانا‌های ایالات متحده و تقویت تلاش‌ها برای رقابت بیشتر این کشور با چین، امضا خواهد کرد.

گفته شده هدف این قانون کاهش کمبود جهانی تراشه‌ها است که همه چیز در صنعت فناوری از گوشی ها، ماشین‌ها، سلاح‌ها، لوازم خانگی و … را تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان نمونه گوشی‌های هوشمند بسیاری با چالش کمبود تراشه مواجه شده اند یا هزاران خودرو و کامیون، در جنوب شرقی میشیگان پارک شده‌اند و منتظر تراشه هستند و کمبود این قطعه، ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد کرده است.

اعطای بودجه و تسهیلات برای کنترل صنعت نیمه رساناها

این لایحه ۵۲ میلیارد دلار یارانه دولتی برای تحقیقات و تولید نیمه هادی‌ها ارائه می‌دهد. همچنین شامل یک اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری برای کارخانه‌های تولید تراشه است که به ارزش ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تراشه‌

بایدن سه شنبه گذشته گفته بود این لایحه تلاش‌های ما را برای ساخت نیمه‌رسانا‌ها در آمریکا افزایش می‌دهد.

این قانون اجازه می‌دهد تا ۲۰۰ میلیارد دلار در مدت ۱۰ سال برای تقویت تحقیقات علمی ایالات متحده برای رقابت بهتر با چین تخیصص یابد. البته همچنان کنگره برای تأمین مالی این سرمایه‌گذاری‌ها باید لایحه‌ای را برای تخصیص جداگانه تصویب کند.

در مقابل نیز چین علیه لایحه نیمه هادی آمریکا موضع گرفته و سفارت چین در واشنگتن گفته که چین قاطعانه مخالف این اقدام است و آن را یادآور “ذهنیت جنگ سرد” خواند.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی گفته بودند که معمولاً از یارانه‌های سنگین برای مشاغل خصوصی حمایت نمی‌کنند، اما خاطرنشان کردند که چین و کشور‌های اتحادیه اروپا بودجه زیادی را به شرکت‌های تولید تراشه خود اعطا کرده اند. آن‌ها همچنین به خطرات امنیت ملی و مشکلات عظیم زنجیره تامین جهانی نیمه هادی‌ها اشاره کردند که تولید جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

البته برخی از قانونگذاران نگرانی‌هایی را در مورد اندازه کمک‌های مالی دولت به شرکت‌های تراشه ساز سودآور مطرح کرده بودند.

پردازنده

وزارت بازرگانی آمریکا نیز چند روز قبل اعلام کرده بود که اندازه یارانه‌های دولتی برای تولید نیمه هادی‌ها را محدود می‌کند و به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد از این بودجه برای تامین سود خود استفاده کنند.

پرامیلا جایپال رئیس کمیته پیشرو کنگره آمریکا، اما گفت که این گروه پس از مذاکرات طولانی با وزیر بازرگانی جینا ریموندو و ابراز نگرانی این گروه از این که شرکت‌های تراشه ساز از بودجه برای خرید سهام یا پرداخت سود سهام استفاده کنند، از این قانون حمایت کرد.

آمریکا به دنبال تسلط بر بازار تراشه ها

البته تخصیص بودجه و یارانه و حمایت قانونگذاران آمریکایی از این طرح بیشتر به دلیل سیاست‌های این کشور برای کنترل منابع صورت می‌گیرد. همانطور که تحلیلگران پیش بینی کردند، نانسی پلوسی علی رغم تهدید‌های چین، با سفر به تایوان نشان داد که آمریکا به شدت به دنبال مقابله و تضعیف چین و کنترل بازار تراشه‌ها است، چون تایوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان تراشه در دنیا است.

البته موضوع انحصار طلبی آمریکا موضوع جدیدی نیست و همانطور که احتمالا در خبر‌ها خوانده اید، شرکت‌ها و کشور‌های زیادی (حتی خود اروپایی‌ها که شریک اقتصادی آمریکا هستند) از شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی بخاطر انحصار طلبی‌های آن‌ها شکایت کرده اند.

قطعات نیمه رسانا

به عنوان مثال شرکت اپل اجازه استفاده از فروشگاه برنامه دیگری در پلتفرم خود را نمی‌دهد و به همین دلیل بار‌ها از این شرکت شکایت شده و با وجود لابی‌های این شرکت، اپل بار‌ها جریمه شده است.

کارشناسان صنعت فناوری می‌گویند تصویب قانون تراشه‌ها در آمریکا در ادامه سیاست‌های انحصارطلبی این کشور صورت گرفته است تا بتواند بازار را بیش از پیش کنترل کند.


بیشتر بخوانید

  • چگونه چین زنجیره تامین جهانی باتری‌های لیتیوم یونی را تحت کنترل خود گرفت؟

گزارش از سید حسین موسوی

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا