سرور مجازی
zoomit

ابزار رایگان هوش مصنوعی، با خطای اندکی، عکس‌های فرسوده و قدیمی‌تان را به حیات بازمی‌گرداند

امروزه هوش مصنوعی می‌تواند با دریافت متن ورودی، تصاویر دلخواه شما را ایجاد کند، اما درصورتی‌که بخواهید یک عکس خانوادگی قدیمی را با آن ویرایش کنید چه؟ ابزار رایگانی به نام GFP-GAN که محققان تنسنت (Tencent) آن را ساخته‌اند می‌تواند پرتره‌های آسیب‌دیده‌ای را که وضوح پایینی دارند بازیابی کند. این فناوری، دو مدل هوش مصنوع را باهم ادغام می‌کند تا فقط در چند ثانیه، جزئیات ازدست‌رفته‌ی عکس را با دقت و کیفیت بالا برگرداند.

در روش‌های مرسوم کنونی، مدل‌های هوش مصنوعی برای بازیابی تصاویر از مقایسه‌ی میان نمونه‌ی مصنوعی و واقعی بهره می‌برند. دانشمندان می‌گویند که این روش اغلب منجر به ایجاد نتایجی با کیفیت پایین می‌شود. رویکرد جدید درطول فرایند تولید تصویر، برای ارائه اطلاعات موردنیاز هوش مصنوعی، از نسخه‌ی از پیش‌آموزش‌دیده‌ی مدل موسوم به StyleGAN-2 انویدیا بهره می‌برد. هدف این تکنیک، حفظ هویت افراد در عکس است و روی ویژگی‌های صورت مثل چشم و دهان تمرکز دارد.

تماشا در آپارات

مقاله‌ی مرتبط:

  • هوش مصنوعی مایکروسافت تصاویر را به شعر چینی تبدیل می‌کند
  • هوش مصنوعی GauGAN2 انویدیا از کلمات، تصاویر دقیق و گاهی دلهره‌آور تولید می‌کند

به‌نوشته‌ی انگجت، امکان استفاده از نسخه‌ی رایگان GFP-GAN دردسترس همه‌ی کاربران قرار دارد. سازندگان این هوش مصنوعی همچنین کد پروژه‌ی آن را به‌صورت منبع‌باز منتشر کرده‌اند تا سایر توسعه‌دهندگان بتوانند براساس نیاز خود آن را تغییر داده و آن را در برنامه‌های خود پیاده‌سازی کنند.

پروژه‌ی هوش مصنوعی GFP-GAN همچنان با محدودیت‌هایی کنونی حوزه‌ی هوش مصنوعی مواجه است. این ابزار می‌تواند جزئياتی را که در تصاویر قدیمی از بین رفته، با دقت بالا پیش‌بینی کند. محققان هشدار داده‌اند شاید تصاویر تولیدشده با این ابزار نسبت به آن‌چه انتظار دارید وضوح کمتری داشته باشند و درنتیجه نمی‌توان از آن برای چاپ عکس‌هایی به‌ابعاد یک پوستر بزرگ بهره گرفت. بااین‌حال، نتایج به‌دست‌آمده از این هوش مصنوعی بسیار امیدوارکننده است و نشان می‌دهد در آینده می‌توان تصاویر قدیمی را بازسازی و نسخه‌ی جدید آن‌ها را با وضوح بالا دریافت کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا