سرور مجازی
فضای مجازی

پیش‌بینی زلزله از ۲ روز قبل با نگاه به آسمان

محققان دانشگاه آریل روشی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پیش‌بینی زمین لرزه‌های بزرگ تا ۴۸ ساعت قبل از وقوع زلزله کمک کند. از این رو محققان این دانشگاه با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM) برای ترسیم محتوای کل الکترون در یونوسفر (بالاترین بخش جو)، زلزله‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها با کمک این الگوریتم زمان و وقوع زلزله را با دقت ۸۷.۵ درصد پیش بینی می‌کنند.

به گزارش interestingengineering، جرم سیاره ما از گوشته و پوسته زمین ساخته شده است. با توجه به مطالعه محققان این لایه‌ها یکنواخت نیستند و از چندین قطعه یا صفحات تکتونیکی تشکیل شده‌‌اند، به طوری که به آرامی در اطراف خود حرکت می‌کنند و هر از گاهی به یکدیگر برخورد می‌کنند. هنگامی که این صفحات تکتونیکی از کنار دیگر می‌لغزند یا به صفحه دیگری برخورد می‌کنند، ممکن است زلزله رخ دهد. حال سوال اینجاست که آیا می‌توان زلزله را پیش بینی کرد؟

بسته به شدت زلزله، تأثیر آن بر زندگی انسان می‌تواند خسارت بسیاری را به همراه داشته باشد. در حالی که زلزله‌های خفیف فقط می‌توانند چند موج را به زمین بفرستند، زلزله‌های قوی‌تر می‌توانند ساختمان‌ها را در چند ثانیه به ویرانه تبدیل کنند. زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ماه گذشته در شرق افغانستان بیش از ۱۰۰۰ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت.

بنابراین، دانستن زمان وقوع زلزله یکی از نیازهای اساسی بشر است. اگرچه فناوری ثبت شدت زمین لرزه و تعیین محل دقیق ساییده شدن صفحات به یکدیگر در دسترس است، اما زمین شناسان قادر به پیش‌بینی وقوع آن نیستند.

زلزله

به گفته وب سایت سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS)، زمین شناسان از روش‌های مختلفی برای پیش بینی زلزله استفاده کرده‌اند که می‌توانند به طور دقیق بیان کنند که آیا یک صفحه زمین ساختی در آینده شاهد زلزله خواهد بود یا خیر. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند زمان یا تاریخ دقیقی برای وقوع آن پیش‌بینی کنند.

پیش‌بینی زمین لرزه

چگونه محققان دانشگاه آریل ادعای پیش‌بینی زلزله می‌کنند؟

محققان دانشگاه دانشگاه آریل به جای نگاه کردن به حسگر‌های زمینی به آسمان نگاه کردند تا پیش‌بینی‌های خود را انجام دهند. آن‌ها با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM)، محتوای کل الکترون موجود در یونوسفر، بالاترین لایه جو، را به داده‌های GPS برای پیش بینی زمین لرزه ترسیم کردند.

در یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در ژورنال Remote Sensing، بیان شده است که وقتی صفحات زمین تحت فشار قرار می‌گیرند، تقریباً همه سنگ‌های روی سطح زمین حفره‌های مثبتی را فعال می‌کنند که می‌توانند جریان‌های الکتریکی را حمل و تولید کنند. با تجمع این حامل‌های بار در سطح زمین، یون‌های باردار نیز در نزدیکی سنگ‌های تحت تنش جمع می‌شوند و این جریان را به بیرون هدایت می‌کند. در نتیجه این جریان در یک دوره زمانی به یونوسفر منتقل می‌شود، جایی که می‌توان زمین لرزه را شناسایی کرد.

زمین لرزه

بر اساس این مقاله، محققان ادعا می‌کنند که روش آن‌ها می‌تواند یک زلزله بزرگ را تا ۴۸ ساعت قبل از وقوع آن و با دقت ۸۰ درصد تشخیص دهد. محققان زمین لرزه بزرگ را به عنوان هر لرزشی با بزرگی ۶ یا بالاتر طبقه بندی می‌کنند. 


بیشتر بخوانید

  • تشخیص زلزله در زیر آب با کمک کابل‌های اینترنتی

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا