سرور مجازی
فضای مجازی

افزایش فعالیت خورشید با مطالعات جدید ناسا تایید شد

خورشید اخیراً فعال‌تر شده است و در هفته گذشته نیز زمین اثرات یک باد خورشیدی را تجربه کرد. خورشید در بهمن سال گذشته  یک پرتاب جرم تاجی (CME) را تجربه کرد که این پدیده در منظومه شمسی حرکت می‌کرد و هنگام رسیدن به زمین، طوفان ژئومغناطیسی جزئی را ایجاد کرد.

به گزارش digitaltrends، بعید است که این نوع فعالیت خورشیدی بر زندگی روزمره بیشتر مردم تأثیر بگذارد، اما می‌تواند بر ماهواره‌ها تأثیر بگذارد و شفق‌های قطبی را در نقاط دیگری از کره زمین قابل مشاهده کند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) به دلیل چرخه فعالیت خورشید، این نوع رویداد‌های خورشیدی احتمالاً در ماه‌های آینده بیشتر می‌شوند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی می‌نویسد: “چرخه فعالیت ۱۱ ساله خورشید در حال افزایش است، به این معنی که پدیده‌هایی مانند پرتاب جرم تاجی و شعله‌های خورشیدی افزایش می‌یابند. بسته به اندازه و مسیر فوران‌های خورشیدی، اثرات احتمالی این پدیده بر فضای نزدیک زمین و مغناطیس کره زمین می‌تواند باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی شود که این تاثیرات قادر است تاسیسات برق و سیستم‌های ارتباطی و ناوبری را مختل کند. این طوفان‌ها همچنین ممکن است باعث آسیب به ماهواره‌های در حال گردش و ایستگاه فضایی بین المللی می‌شوند.”

خورشید

ما اکنون ابزار جدیدی برای مشاهده چنین طغیان‌هایی داریم و آن ماهواره GOES-۱۸ NOAA است. این ماهواره رصدی آب و هوا که توسط ناسا در ماه مارس امسال به فضا پرتاب شد، در حال حاضر مناظر خیره کننده‌ای از سیاره زمین را با استفاده از ابزار تصویربرداری خط پایه پیشرفته خود  ارسال می‌کند اما این ماهواره همچنین دارای ابزار‌های دیگری برای رصد خورشید است، از جمله دوربین اشعه ایکس و اشعه ماوراء بنفش شدید (EUV).

این دوربین‌ها می‌توانند دمای بسیار بالای تاج خورشید را برای مشاهده وقایعی مانند CME و شراره‌های خورشیدی مشاهده کنند. ماهواره GOES-۱۸ در حال حاضر تحت آزمایشات پس از پرتاب است و انتظار می‌رود این ماهواره در اوایل سال ۲۰۲۳ برای هدف اصلی خود یعنی بررسی آب و هوای فضا آماده شود.


بیشتر بخوانید

  • مشاهدات جدید آگاهی ما از خورشید را زیر سوال برد

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا