سرور مجازی
فضای مجازی

قرار گرفتن اولین تلسکوپ فضایی بزرگ چین در مدار

بر اساس برنامه فضایی کشور چین، انتظار می‌رود اولین تلسکوپ فضایی بزرگ این کشور در سال ۲۰۲۴ و در ایستگاه فضایی چین عملیات علمی خود را آغاز کند. طول عمر ماموریت این تلسکوپ فضایی ۱۰ سال خواهد بود که می‌توان این بازه را تغییر داد.

به گزارش cgtn، تلسکوپ بزرگ چینی با نام Xuntian و به معنی «بررسی آسمان ها» شناخته می‌شود. این تلسکوپ به بررسی آسمان‌ها، مطالعات جدید در مورد کهکشان‌های دوردست، کشف اسرار ماده تاریک و انرژی آن می‌پردازد.

تلسکوپ Xuntian، دارای عدسی با قطر ۲ متر است و وزنی به اندازه ۱۰ تن و طولی به اندازه یک ساختمان سه طبقه دارد که در ایستگاه فضایی چین (CSST) قرار خواهد گرفت. ایستگاه فضایی چینی (CSST)، یک رصدخانه فضایی نوری فرابنفش است. 

کهکشان

به گفته موسسه اپتیک، مکانیک و فیزیک چانگچون که تحت آکادمی علوم چین (CAS) است؛ چین در حال توسعه نمونه اولیه تلسکوپ فضایی Xuntian  است. ژان هو، دانشمند اصلی مرکز اپتیکی Xuntian و محقق از مرکز ملی می‌گوید: تلسکوپی فضایی Xuntian از دو بخش تشکیل شده است که یکی مرکز نوری Xuntian و دیگری سکوی Xuntian  نام دارند. مرکز نوری Xuntian یک تلسکوپ است که زیرسیستم‌های زیادی دارد.

تلسکوپ فضایی نسل اول Xuntian از پنج دستگاه رصدی شامل ماژول Xuntian، ماژول تراهرتز، تصویربردار چند کاناله، طیف‌نگار میدان انتگرال و تاج‌نگار تصویربرداری سیاره‌ای فراخورشیدی تشکیل شده است. در میان آن‌ها، ماژول Xuntian دارای دوربینی با میدان دید وسیع است که بیشتر وظیفه رصد را بر عهده دارد.

همچنین طراح ارشد تاسیسات نوری Xuntian و محقق رصدخانه ملی نجوم CAS، به CMG می‌گوید: تیم تحقیقاتی این تلسکوپ توانسته‌اند همه زیرسیستم‌ها، اجزا و واحد‌های Xuntian را توسعه دهد و تکمیل کنند. آن‌ها اکنون درحال آماده شدن برای آزمایش پرتاب فضایی Xuntian هستند.

کد ویدیو

کشف اسرار کیهانی

میدان دید تلسکوپ فضایی زونتیان(Xuntian )، ۳۰۰ برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل است، این درحالی است که هردو وضح مشابهی دارند. ژان هو، دانشمند پروژه تاسیسات نوری CSST، می‌گوید: تلسکوپ فضایی Xuntian که به نام CSST نیز شناخته می‌شود، احتمالاً بزرگترین تلسکوپ فضایی برای ستاره شناسی در محدوده نور فرابنفش و محدوده مرئی خواهد بود.

یکی دیگر از دانشمندان پروژه سیستم کاهش داده‌های علمی CSST، می‌گوید: در مقایسه عکسبرداری هابل و Xuntian هردو وضوح یکسانی دارند اما در تصویری که گله‌ای از گوسفندان قرار دارند، هابل از یک گوسفند عکس می‌گیرد اما Xuntian  یا CSST هزاران گوسفند را با وضح بالا می‌بیند. همچنین پیش‌بینی می‌شود، تلسکوپ فضایی Xuntian  با دوربین ۲.۵ میلیارد پیکسلی خود بتواند ۴۰ درصد از آسمان را طی ۱۰ سال رصد کند.


بیشتر بخوانید

  • پروژه چین برای تخمین میزان خطر سیارک‌ها

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا