سرور مجازی
تکنولوژی

تصویر روز ناسا: ایستگاه فضایی بین‌المللی در همنشینی با زحل

در اواخر خرداد و اوایل تیرماه ۱۴۰۱، تمام سیارات منظومه شمسی در آسمان صبحگاهی در یک خط پشت سر هم از روی زمین دیده می‌شدند و این شاید یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی بود. سیاره زحل (Saturn) نیز در این گردهمایی آسمانی حضور داشت که در کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی سوژه تصویر امروز ناسا است.

در روز سوم تیرماه ۱۴۰۱، برای لحظاتی جرم پرنور دیگری از نزدیکی سیاره زحل عبور کرد. این جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که در مدار نزدیک به زمین (LEO – Low Earth Orbit) در ارتفاع میانگین ۴۰۰ کیلومتری از ما در حال گردش به دور زمین است.

در همان روز، عکاس این تصویر را از پارکینگ مدرسه‌ای در ایالت کالیفرنیا ثبت کرد. تصویر امروز ناسا در واقع یک فریم از ویدئویی است که عکاس از گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از زحل از دید ناظر زمینی ثبت کرده است.

همنشینی ایستگاه فضایی بین‌المللی با زحل

روشنایی اجرام آسمانی با کمیتی به نام «قدر» (Magnitude) سنجیده می‌شود که هر چقدر این عدد کمتر باشد، روشنایی آن جرم از دید ما بیشتر است. برای مثال، قدر خورشید تقریبا ۲۷- و قدر زحل ۰.۵+ است. اما ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل فاصله نسبتا کم آن با ما ۳- است.

نوشته های مشابه

تفاوت روشنایی این دو جرم در این تصویر به خوبی دیده می‌شود. در دنیای نجوم، زمانی که دو جرم آسمانی کمتر از یک درجه از دید ما از هم فاصله دارند، اصطلاحا در همنشینی هم قرار می‌گیرند و در این تصویر که ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله ۶۰۲ کیلومتری و زحل در فاصله ۱.۴ میلیارد کیلومتری از ما قرار دارد، همنشینی این دو به وضوح دیده می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا