سرور مجازی
zoomit

عملکرد تحسین‌برانگیز M2 در اجرای بازی Tomb Raider؛ حتی قوی‌تر از Ryzen 7 6800U

به‌لطف بررسی جدید کانال یوتیوب Hardware Unboxed، اکنون به جدیدترین نتایج از عملکرد گیمینگ پردازنده‌ی Apple M2 دسترسی داریم. کارشناس Hardware Unboxed عملکرد پردازنده‌ی M2 اپل را در بازی Shadow of The Tomb Raider با پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 6800U مقایسه کرد. پردازنده‌ی جدید اپل توانست نماینده‌ی AMD را شکست دهد. این در حالی است که Ryzen 7 6800U از یکی از پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت‌ تاریخ AMD، یعنی Radeon 680M، استفاده می‌کند.

M2 جدیدترین نسل از پردازنده‌های سری اپل سیلیکون است که در بازار جایگزین M1 می‌شود. اپل با M1 به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد و نسخه‌های جدیدتری از این پردازنده را نیز در محصولاتش به‌کار برد. اپل می‌گوید پردازنده‌ی M2 به‌لطف بهره‌مندی از معماری جدید در هسته‌های پردازشی‌اش، درمقایسه‌با M1 نزدیک به ۱۸ درصد قوی‌تر شده است. سرعت کلاک واحد CPU در سیستم-روی-چیپ M2 هم اندکی افزایش پیدا کرده است و این پردازنده‌ی جدید از حافظه‌ی LPDDR5 با پهنای باند دو برابر بیشتر از نسل قبل (۱۰۰ گیگابیت‌برثانیه) استفاده می‌کند.

با وجود تغییرات نه‌چندان زیاد واحد CPU در M2، واحد گرافیکی این پردازنده جهش نسلی محسوسی تجربه کرده است تا M2 بتواند محتواهای گرافیکی را با سرعت بیشتری پردازش کند. به‌گفته‌ی اپل، واحد GPU در M2 درمقایسه‌با نسل قبل ۳۵ درصد قوی‌تر شده است. تا پیش از معرفی رسمی M2 در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، شایعه‌ها می‌گفتند قدرت گرافیکی این پردازنده ۶۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اپل برای دستیابی به قدرت گرافیکی بیشتر، M2 را به دو هسته‌ی گرافیکی اضافه مجهز کرده است تا گرافیک مجتمع این پردازنده قدرت ۳٫۵ ترافلاپس ارائه دهد. مشخصاً دو هسته‌ی اضافی GPU و رم سریع‌تر LPDDR5 باعث شده‌اند M2 دستِ بالاتر را دربرابر Ryzen 7 6800U داشته باشد و بازی Shadow of The Tomb Raider را بهتر اجرا کند.

مقایسه عملکرد پردازنده M2 با AMD Ryzen 7 6800U در بازی Shadow of the Tomb Raider

به‌نوشته‌ی تامز هاردور، پردازنده‌ی ام ۲ اپل توانسته است بازی Shadow of The Tomb Raider را در وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و تنظیمات گرافیکی Medium و High و Highest، درمقایسه‌با Ryzen 7 6800U با نرخ دو تا سه فریم‌برثانیه‌ی بالاتر اجرا کند. هر دو تراشه بازی یادشده را به‌طور‌میانگین با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کنند و ظاهراً عملکرد پردازنده‌ی M2 بین ۷٫۶ درصد تا ۱۰ درصد بهتر از Ryzen 7 6800U است.

تفاوت بین M2 و M1 در بازی Shadow of The Tomb Raider بیشتر به‌چشم می‌آید. پردازنده‌ی M1 اپل این بازی را در تنظیمات گرافیکی Low و وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل با نرخ فریم میانگین ۳۲ فریم‌برثانیه اجرا می‌کرد. تراشه‌ی Ryzen 7 6800U ای‌‌‌ام‌‌‌دی از واحد گرافیکی Radeon 680M استفاده می‌کند که ۱۲ واحد محاسباتی برپایه‌ی ریزمعماری RDNA 2 دارد و به سرعت کلاک بوست ۲٫۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

با در‌نظر‌گرفتن این‌ نکته که M2 تراشه‌ای در کلاس گیمینگ نیست، ارائه‌ی این نتایج در بازی Shadow of The Tomb Raider تحسین‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. اپل M2 را به‌طور‌ویژه با تمرکز بر تولیدکنندگان محتوا ساخته است. فراموش نکنید macOS برای مصارف گیمینگ توسعه داده نشده است؛ بنابراین، ممکن است در‌صورت بهینه‌سازی این سیستم‌عامل، پردازنده‌ی M2 بتواند بازی‌ها را بسیار بهتر اجرا کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • M2 از راه رسید؛ نسل جدید اپل سیلیکون با ۱۸ درصد CPU و ۳۵ درصد GPU سریع‌تر [به همراه ویدئوی تحلیلی]
  • تراشه M2 اپل در نخستین بنچمارک‌های گرافیکی تا ۵۰ درصد بهتر از تراشه M1 ظاهر می‌شود

نکته‌ی مهم این است که پردازنده‌ی M2 اپل درمقایسه‌با تقریباً تمامی APUهای کلاس لپ‌تاپ که هم‌اکنون در بازار موجود هستند، مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. مصرف انرژی این پردازنده حتی از خانواده‌ی Ryzen 6000 Rembrandt ای‌‌ام‌‌دی نیز کمتر است. کارشناسان هنگام بررسی Ryzen 6000 Rembrandt، از مصرف اندک انرژی این پردازنده‌ها تمجید کردند. در همین حین، باید به این نکته اشاره کنیم که میانگین نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه عملکرد ایدئالی نیست و بسیاری از بازی‌های ویدئویی امروزی با macOS سازگاری ندارند؛ بنابراین، M2 برای گیمرهای کامپیوتر گزینه‌ی معقولی به‌نظر نمی‌رسد.

اینکه پردازنده‌ی M2 با گرافیک مجتمع قوی‌تر از Ryzen 7 6800U ظاهر می‌شود، دستاورد مهمی برای اپل است؛ اما اگر به‌دنبال تجربه‌ی بازی روی لپ‌تاپ هستید، منطقی‌تر آن است که سراغ تهیه‌ی لپ‌تاپی با پردازنده‌ی Ryzen 7 6800U بروید. اگر واقعاً به تجربه‌ی بازی روی مک بوک علاقه‌مندید، به شما توصیه می‌کنیم از سرویس‌های استریم نظیر GeForce Now استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با پردازنده‌ی M2، می‌توانید ویدئو زیر را تماشا کنید:

تماشا در یوتیوب

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا