سرور مجازی
فضای مجازی

ناکارآمدی پهپاد‌های اوکراینی در مقابل جنگ افزار الکترونیک روسیه

در روز‌های اولیه جنگ در اوکراین، پهپاد‌ها به عنوان منبعی مطمئن برای حمله به نیرو‌های روسی مورد استفاده قرار گرفتند.

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، داستان‌های موفقیت آمیز استفاده از این پهپاد‌ها در چندین کلیپ ویدیویی به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و پهپاد‌های اوکراین را نشان داد که به نیرو‌های کشور روسیه حمله می‌کنند.

اما این گزارش ادعا می‌کند که روسیه از این اتفاق در ماه‌های اول تهاجم درس گرفته است. کارشناسان به اینسایدر گفتند که تسلیحات پهپادی اوکراین به طور فزاینده‌ای ناکارآمد می‌شوند، زیرا روسیه سیستم‌های دفاعی خود را بهبود بخشیده است و عملکرد بسیاری از پهپاد‌های اوکراین را مختل و آن‌ها را سرنگون می‌کند.

ساموئل بندت، تحلیلگر و متخصص در سیستم‌های نظامی بدون سرنشین و رباتیک گفت: «آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد این است که جنگ الکترونیک و پدافند هوایی روسیه در مقایسه با ماه‌های اولیه جنگ، بهتر سازمان‌دهی‌ شده است.

بنت گفت که نیرو‌های روسی از رادار‌های هشدار اولیه برای شناسایی پهپاد‌ها و سامانه‌های جنگ الکترونیکی برای مسدود کردن و اختلال در ارتباطات آن‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از سلاح‌های مختلفی مانند مسلسل و سیستم‌های پدافند هوایی مانند سیستم موشکی Tor برای سرنگونی پهپاد‌ها استفاده می‌کنند.

تصاویر اخیر وزارت دفاع روسیه یک سیستم جنگ الکترونیک Krasukha-S۴ را در حال عملیات نشان می‌دهد که یک پهپاد اوکراینی را نابود می‌کند.

پدافند هوایی

به گفته مارک کانسیان، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، اوکراین پیش از این می‌توانست از پهپاد‌ها به طور مؤثر استفاده کند، زیرا روسیه سیستم‌های دفاعی خود را سازماندهی نکرده بود. روسیه پدافند هوایی مستقر در زمین خود را در منطقه دونباس، جایی که تمرکز جنگ به آنجا تغییر پیدا کرده ، قرار داده و سازماندهی کرده است.

نیرو‌های اوکراینی اکنون استفاده از پهپاد‌ها را محدود کرده‌اند، زیرا نیرو‌های روسی راحت‌تر آن‌ها را خنثی می‌کنند و از دست دادن پهپاد‌ها می‌تواند برای اوکراینی‌ها پرهزینه باشد. پهپاد‌های یکبار مصرف مانند Switchblade و Phoenix Ghost هر کدام چندین هزار دلار قیمت دارند، اما پهپاد‌های TB۲ می‌توانند بین ۱ تا ۲ میلیون دلار قیمت داشته باشند. اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه حدود ۵۰ پهپاد TB۲ از شرکت تسلیحاتی بایکار ترکیه دریافت کرده است.

پهپاد‌های TB۲ که در روز‌های اول جنگ موثر بودند، توسط روسیه سرنگون می‌شوند و ارتش اوکراین اکنون استفاده از آن‌ها را کاهش داده است. اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه آمریکا در حال برنامه ریزی برای فروش پهپاد‌های مسلح «جنرال اتمیکس ام‌کیو-۱سی گری ایگل» به اوکراین است که از قابلیت‌های بیشتری نسبت به TB۲ برخوردار است.

پهپاد های نظامی

با این حال، دو خلبان ناشناس نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده اند که استفاده از این پهپاد‌ها با قیمت بالای ۱۰ میلیون دلاری توصیه نمی‌شود، زیرا احتمالاً در اولین مأموریت خود سرنگون می‌شوند.

پدافند هوایی روسیه برد پایینی دارد و موشک‌های میان‌برد و به‌ویژه پهپاد‌ها در مقابل آن آسیب‌پذیر هستند، زیرا در ارتفاع پایین و آهسته پرواز می‌کنند. در عوض، نیرو‌های اوکراینی از جت‌های جنگنده مدرن متحدان غربی خود استفاده می‌کنند.

بنت، کارشناس CNA، می‌گوید: در حالی که پهپاد‌های اوکراین در این برهه از جنگ کارایی کمتری دارند، روسیه به همان اندازه پهپاد‌های بدون سرنشین خود را برای مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی به پرواز در می‌آورد. زیرا اوکراینی‌ها فاقد سلاح لازم برای سرنگونی آن‌ها هستند.

بنت گفت که در چند هفته آینده احتمالا ارتش روسیه به دنبال سازماندهی بهتر و ادامه پیشروی خود خواهد بود.


بیشتر بخوانید

  • پهپاد‌هایی که به احیای جنگل‌ها پس از آتش سوزی کمک می‌کنند

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا