سرور مجازی
فناوری

هوای داخل خودرو ممکن است سرطان‌زا باشد

هوای داخل خودرو ممکن است سرطان‌زا باشد

محققان، پس از شناسایی «مواد ضداشتعال» درون اتاقک ۱۰۱ خودرو، نتیجه یافته‌هایشان را روز سه‌شنبه در مجله «علوم و فناوری محیط زیست» منتشر کردند. تمامی این خودروها از مدل‌های ۲۰۱۵ یا جدیدتر انتخاب شده بودند. خودروسازان در ساخت فوم صندلی و دیگر اجزای داخل خودرو از چنین موادی استفاده می‌کنند تا معیارهای دولتی استفاده از مواد اشتعال‌پذیر را رعایت کرده باشند، معیارهایی که منسوخ‌شده به شمار می‌آیند.

ربکا هوبر، پژوهشگر دانشگاه دوک و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «با توجه به اینکه هر راننده به‌طور متوسط یک ساعت از روز را در خودرو سپری می‌کند، مساله سلامت عمومی مطرح می‌شود. این موضوع به‌ویژه برای رانندگانی که رفت‌وآمد‌ طولانی‌تری دارند و همچنین برای کودکان که بیش از بزرگسالان آسیب‌پذیرند خطرآفرین است.»

۹۹ درصد خوروهای آزمایش‌شده ماده‌ای شیمیایی به نام تریس (۱-کلرو-ایزوپروپیل) فسفات داشتند که نوعی ماده ضداشتعال است. طرح ملی سم‌شناسی ایالات متحده به‌دلیل احتمال سرطان‌زایی‌ این ماده آن را مورد بررسی قرار داد. سایر مواد شیمیایی کشف‌شده عبارتند از تریس (۳،۱-دی کلرو-۲-پروپیل) فساف و تریس‌(۲-کلرواتیل) فسفات، که تحت دستورالعمل ۶۵ کالیفرنیا دو ماده شیمیایی سرطان زا به شمار می‌روند و از سال ۲۰۲۰ فروش محصولاتی که از این ماده شیمیایی استفاده می‌کنند ممنوع شده است.

 

هوای داخل خودرو ممکن است سرطان‌زا باشد

در این پژوهش، خودروها هم در تابستان و هم در زمستان بررسی شدند و نتایج بررسی‌ها نشان دادند که میزان دما بر کیفیت هوای داخل خودرو تاثیرگذار است. آب‌ و هوای گرم‌ با بیشتر شدن گازهایی که از مواد شیمیایی ساطع می‌شوند مرتبط است. همان‌طور که بسیاری از مردم می‌دانند، هوای داخل خودرو، حتی وقتی هوای بیرون خیلی گرم نیست، به‌سرعت بالا می‌رود. برای مثال، روزی که دمای هوا ۲۶ درجه سیلسیوس است، تنها پس از ۲۰ دقیقه قرار گرفتن خودرو زیر نور خورشید، دمای داخل آن به ۴۲ درجه می‌رسد.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ محققان امیدوارند که نتایج بررسی‌ها استاندارهای به قول معروف منسوخ‌شده اشتعال‌پذیری را به‌روز‌ کند و بدین ترتیب خودروسازان از به کار بردن این مواد شیمیایی دست بکشند.

دکتر لیدیا جهل، پژوهشگر ارشد از کالیفرنیا، می‌گوید: «مشکل مصرف این مواد ضداشتعال این است که مقدار کم این گازها در طول زمان ما را در معرض جذب آنها قرار می‌دهد، در حالی که هنوز مقدار زیادی از مواد شیمیایی ضداشتعال در ابزار مختلف همچنان باقی است و به‌شکلی پایدار در معرض آن‌ها قرار خواهیم داشت.»

محققان امیدوارند یافته‌های آنها سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در ایالات متحده را تشویق کند تا استانداردهای استفاده از مواد ضداشتعال را به‌روز‌ کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا