سرور مجازی
فضای مجازی

سنگریزه‌های مریخ حریف حسگرهای کاوشگر استقامت نشدند

در فوریه ۲۰۲۱ کاوشگر استقامت ناسا با حمل یک ابزار هواشناسی که شامل دو حسگر باد بود بر روی سیاره مریخ فرود آمد.

به گزارش سایت اسپیس، این دو حسگر سرعت و جهت باد در سیاره سرخ را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین کاوشگر ناسا دارای چندین حسگر است که معیار‌های آب و هوا مانند رطوبت، تابش و دمای هوا را ارائه می‌کنند.

یک اخترشناس به نام خوزه آنتونیو رودریگز مانفردی، گفت: “سنگریزه‌هایی که توسط تندباد‌های شدید این سیاره جابه جا شدند، اخیراً به یکی از حسگر‌های باد آسیب رساندند، اما همچنان می‌تواند باد‌ها در دهانه Jezero، را ردیابی کند. توسعه دهندگان این مریخ نورد در حال تنظیم مجدد روش بازیابی برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره باد‌ها در سیاره سرخ هستند.

بر اساس گزارش‌ها، دو حسگر باد استقامت توسط شش آشکارساز مجزا احاطه شده اند که هدف آن‌ها ردیابی دقیق‌تر بادها از هر جهت است. مقامات بیان کردند: “هر یک از دو سنسور اصلی باد به یک بوم متصل است که می‌تواند باز شود و حسگر‌ها را در حین رانندگی از مریخ نورد دور کند، زیرا کاوشگر ناسا به اندازه یک خودرو با حرکات خود بر جریان باد در جو نازک مریخ تأثیر می‌گذارد.”

کاوشگر استقامت

رودریگز مانفردی گفت که سنسور‌ها باید در معرض شرایط محیطی قرار گیرند تا پارامتر‌های باد را ثبت کنند. اما زمانی که باد‌های قوی‌تر از حد انتظار سنگریزه‌های بزرگ‌تر از حد انتظار را بلند کردند، این ترکیب منجر به آسیب به برخی از عناصر آشکارساز شد.

او همچنین اعلام کرد مهندسان و طراحان مریخ نورد ناسا چنین باد‌های شدیدی را پیش‌بینی نمی‌کردند. گفتنی است که این کاوشگر در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد و همراه با هلیکوپتری به نام Ingenuity در حال کاوش در دلتای رودخانه باستانی بوده که ممکن است اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.


بیشتر بخوانید

  • مریخ نورد استقامت طوفان‌های مریخ را مطالعه می‌کند

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا