سرور مجازی
zoomit

نتایج بنچمارک از عملکرد چشمگیر تراشه Core i9-13900K نسبت به نسل قبل خبر می‌دهند

بنچمارک‌های منتسب به پردازنده‌‌ی پرچم‌دار نسل سیزدهمی اینتل یعنی Intel Core i9-13900K باری دیگر فاش شده است و به‌نظر می‌رسد که تیم آبی در خانواده‌ی Raptor Lake می‌تواند قدرت پردازشی تراشه را در تسک‌های چند تردی نسبت‌ به خانواده‌ی Alder Lake به شکل محسوسی افزایش دهد.

براساس آنچه Wccftech می‌نویسد، بنچمارک‌های جدید پردازنده‌‌ی رده‌بالای اینتل توسط حساب کاربری Lordzzz در انجمن آنلاین Chiphell به اشتراک گذاشته شده است. در روزهای اخیر فردی پردازنده‌ی Core i9-13900K اینتل را در یک فروشگاه چینی با قیمت ۴۲۶ دلار برای فروش گذاشته بود. Lordzzz می‌گوید همان فردی بوده که به نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی اینتل دسترسی پیدا کرده و آن را فروخته است.

این فرد در پلتفرم آنلاین چینی کد مشخصات CPU و کدهای QR محصول را تار کرده بود، اما به‌تازگی تصویری از همان پردازنده منتشر کرده که کدهای روی محصول نیز دیده می‌شوند. همان‌طورکه می‌بینید، روی محصول نوشته شده که با پردازنده‌ای محرمانه طرف هستیم.

عبارت Q0D8 نشان می‌دهد این پردازنده، نمونه‌ی مهندسی نوع اول است. Lordzzz می‌گوید پردازنده‌های این‌چنینی دارای یک‌سری مشکلات هستند و به فرکانس‌های مطلوب دست پیدا نمی‌کنند. این پردازنده‌ها معمولاً با بسیاری از قطعات سخت‌افزاری سازگاری ندارند.

نمونه مهندسی پردازنده Intel Core i9-13900K اینتل از نمای جلو

پردازنده‌‌ی Intel Core i9-13900K که در تصویر بالا می‌بینید نمونه‌ی نهایی محصول نیست و ۲۴ هسته به همراه ۳۲ ترد دارد. اینتل این پردازنده را با هشت هسته‌ی پر قدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف می‌سازد. انتظار می‌رود این پردازنده دارای مجموعاً ۶۸ مگابایت کش بازی (Game Cache) باشد.

پیش‌تر در نمونه‌های مهندسی پردازنده‌ی اینتل شاهد سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۴٫۶ گیگاهرتز بودیم که بسیار کمتر از حد انتظار است، چون برخی شایعه‌ها می‌گویند پردازنده‌های جدید اینتل می‌توانند به فرکانس بوست ۵٫۸ گیگاهرتز نیز دست پیدا کنند. حتی یک افشاگر گفته که احتمالاً مدلی از خانواده‌ی Intel Raptor Lake با فرکانس بالای ۶٫۰ گیگاهرتز تولید می‌شود.

اسکرین شات نرم افزار CPU-Z از پردازنده Intel Core i9-13900K اینتل

کاربر Lordzzz صرفاً اسکرین‌شات‌های ابزار CPU-Z را به اشتراک گذاشته، اما مشخصات فنی یک نمونه‌ی مهندسی نوع سوم را نیز منتشر کرده است. او می‌گوید نمونه‌ی مهندسی نوع اول در تمامی هسته‌هایش به حداکثر فرکانس ۴٫۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند اما نمونه‌ی مهندسی نوع سوم به سرعت کلاک بوست تک‌هسته‌ای ۵٫۵ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست تمام‌هسته‌ای ۵٫۳ گیگاهرتز می‌رسد. نمونه‌های مهندسی نوع اول از قابلیت اورکلاک پشتیبانی نمی‌کنند.

نکته‌ی مهم دیگری که Lordzzz به آن اشاره کرده پشتیبانی از حافظه است. درحال‌حاضر نمونه‌های مهندسی نوع اول از حافظه‌ی DDR4 پشتیبانی نمی‌کنند، چون در مادربردهای سری ۶۰۰ پشتیبانی بایوس هنوز آماده نشده؛‌ بااین‌حال این نمونه‌های مهندسی از DDR5 پشتیبانی می‌کنند.

نمونه‌ی مهندسی نوع سوم پردازنده‌ی Core i9-13900K درحال‌حاضر از حافظه‌ی DDR5-7200 پشتیبانی می‌کند و گفته می‌شود نمونه‌ی نهایی محصول حافظه‌های DDR5-8000 و سریع‌تر را نیز تحت پشتیبانی قرار خواهد داد.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده پرچم‌دار نسل سیزدهمی اینتل پیش از معرفی در بازار سیاه به فروش گذاشته شد
  • پردازنده Core i9-13900 در بنچمارک‌ جدید ۲۰ درصد سریع‌تر از پرچم‌دار نسل دوازدهمی اینتل ظاهر شد

نمونه‌ی مهندسی نوع اول پرچم‌دار خانواده‌ی Raptor Lake در بنچمارک CPU-Z به امتیاز تک‌هسته‌ای ۶۱۱ و امتیاز چندهسته‌ای ۱۳٬۰۱۴٫۹ دست پیدا کرده است. بااین‌حال قدرت اصلی در نمونه‌ی مهندسی نوع سوم ارائه می‌شود. این پردازنده در بخش تک‌هسته‌ای امتیاز بیش از ۸۸۰ و در بخش چندهسته‌ای امتیاز بیش از ۱۵٬۰۰۰ را به دست آورده است.

نمونه‌ی مهندسی نوع اول در عملکرد تک‌هسته‌ای ضعیف‌تر از پرچم‌دار نسل دوازدهمی یعنی Core i9-12900K ظاهر می‌شود اما در بخش چندهسته‌ای ۱۲ درصد سریع‌تر است. نمونه‌ی مهندسی نوع سوم در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب هفت درصد و ۲۸ درصد پرقدرت‌تر ظاهر شده است.

اینتل تعداد هسته‌های پرقدرت را در خانواده‌ی Raptor Lake تغییر نمی‌دهد، اما از معماری جدیدی در آن‌ها استفاده می‌کند. از طرفی تعداد هسته‌های کم‌مصرف Raptor Lake نسبت‌ به Alder Lake دو برابر افزایش پیدا می‌کند و به حداکثر ۱۶ عدد می‌رسد.

نتایج بنچمارک تک تردی و چند تردی پردازنده Intel Core i9-13900K اینتل در CPU-Z

پردازنده‌ی Intel Core i9-13900K در مقایسه‌ با AMD Ryzen 9 5950X (پرچم‌دار حال حاضر ای ام دی) در بخش تک‌تردی و چندتردی به‌ترتیب ۳۴ درصد و ۲۱ درصد قوی‌تر ظاهر شده است. انتظار می‌رود IPC پردازنده‌های نسل جدید AMD در بخش تک‌تردی بیش از ۱۵ درصد بهبود پیدا کند (یعنی ۱۵ درصد قدرت بیشتر نسبت‌ به نسل قبل در فرکانس ثابت). همچنین پیش‌بینی شده محصولات خانواده‌ی AMD Ryzen 7000 در بخش چند‌تردی بیش از ۳۵ درصد قوی‌تر شوند.

AMD مدتی پیش نمونه‌ای از پردازنده‌های Ryzen 7000 را نمایش داد که بدون اورکلاک به فرکانس ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا