سرور مجازی
zoomit

TSMC قیمت تراشه‌ها را در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌دهد

با اینکه تورم و شرایط سیاسی کنونی جهان باعث کاهش تقاضا برای طراحی تراشه‌های استفاده‌شده در لوازم الکترونیکی مصرفی شده است، میزان تقاضا برای ساخت تراشه‌ها به‌طورکلی همچنان در حال افزایش است. به‌همین‌دلیل، TSMC قصد دارد قیمت تراشه‌ها را از سال ۲۰۲۳ افزایش دهد. این افزایش قیمت چندان زیاد نیست؛ اما برای شرکت‌هایی مثل AMD و انویدیا و اینتل کاملاً محسوس خواهد بود.

به‌گزارش TomsHardware، بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی نیمه‌هادی جهان قصد دارد از ژانویه‌ی ۲۰۲۳، قیمت بیشتر تراشه‌های تولیدشده با فرآیندهای ساخت خود را تا ۶ درصد افزایش دهد. TSMC سال گذشته قیمت تراشه‌های مبتنی‌بر معماری N7 و N5 را تا ۱۰ درصد افزایش داد؛ درحالی‌که قیمت پردازنده‌های ساخته‌شده با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شد.

اوایل سال جاری نیز گزارش شد که این شرکت در حال بررسی افزایش ۹ درصدی قیمت تراشه‌ها در سال ۲۰۲۳ است؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده خواهد بود. TSMC و سایر کارخانه‌های تولیدکننده‌ی تراشه در تایوان انتظار دارند درآمدشان را در سال جاری به بیشترین میزان ممکن برسانند. درحال‌حاضر، میزان استفاده از ظرفیت‌ تولید این شرکت‌ها حدود ۹۵ درصد است و انتظار نمی‌رود این رقم به‌زودی کاهش درخورتوجهی یابد؛ زیرا سازندگان قراردادی تراشه به‌ انجام تعهدات سفارش‌های بلندمدت مشتریان ادامه خواهند داد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • TSMC جزئیات پنج لیتوگرافی 3 نانومتری خود را اعلام و فناوری FinFlex را معرفی کرد
  • TSMC لیتوگرافی 2 نانومتری N2 را با وعده ۵۶ درصد عملکرد بهتر از N5 معرفی کرد

یکی از دلایلی که TSMC و سایر کارخانه‌های ریخته‌گری را به افزایش قیمت‌ها وادار کرد، این است که ظرفیت تولید آن‌ها در بلندمدت برای پاسخ‌گویی به تقاضای مشتریان افزایش داده خواهد شد. در همین‌ حال، از‌آن‌‌‌جا‌‌‌که عرضه‌ی تجهیزات تراشه‌سازی محدود است و فقط تعداد انگشت‌شماری شرکت وجود دارند که می‌توانند ابزارهای لیتوگرافی را تهیه کنند، زمان تحویل برخی از این ابزارها حتی به ۳۰ ماه افزایش یافته است و ظاهراً قرارداد جدیدی در این‌ زمینه منعقد نخواهد شد.

ازآن‌‌‌جا‌که هزینه‌های توسعه در حال افزایش است، سازندگان قراردادی تراشه‌ها نیز قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند. TSMC و دیگر شرکت‌ها مجبور شده‌اند به‌دلیل افزایش هزینه‌های برق و مواد خام و نیروی کار قیمت‌های خود را افزایش دهند. درواقع، نرخ قیمت‌ها هم در سطح جهانی و هم در کشور تایوان در حال افزایش است. در همین‌ حال، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی جهان در حال گسترش ظرفیت‌های تولید خود در تایوان و چین و ایالات متحده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا