سرور مجازی
zoomit

مدیر اجرایی اپل سامسونگ و گوشی‌های اندرویدی را به کپی‌برداری از فناوری آیفون متهم کرد

وال‌استریت ژورنال روز گذشته مستندی با محوریت سیر تکامل آیفون منتشر کرد تا تولد ۱۵ سالگی این برند محبوب از گوشی‌های هوشمند را گرامی بدارد. در این مستند با افرادی مثل گرگ جازویاک (مدیر بازاریابی اپل)، تونی فیدل (از خالقان آیفون) و شماری از کاربران گوشی آیفون مصاحبه شده است.

بخشی از مصاحبه به روند تکامل گوشی‌های اندرویدی اشاره دارد و این موضوع را بررسی می‌کند که چرا دستگاه‌های اندرویدی سال‌ها قبل از آیفون سراغ نمایشگر بزرگ‌تر رفتند. خبرنگار وال‌استریت ژورنال از جازویاک پرسید که در آن زمان‌ها سامسونگ و دیگر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی اندرویدی تا چه حد روی فعالیت‌های اپل اثر گذاشتند؟ جازویاک در مصاحبه‌اش اعتراف کرد که این شرکت‌‌ها «اعصاب‌خردکن» بودند و مدعی شد تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی به‌شکلی ضعیف فناوری‌های اپل را کپی کرده‌اند.

به گزارش مک‌رومرز، جازویاک در مصاحبه‌ی جدید خود گفته است: «آن‌ها اعصاب‌خردکن بودند چون همان‌طورکه می‌دانید این شرکت‌ها فناوری ما را جعل کردند. آن‌ها یک کپی ضعیف از نوآوری‌هایی که ما ایجاد کرده بودیم ساختند و صرفاً یک نمایشگر بزرگ‌تر روی آن قرار دادند. ما از این وضعیت چندان خشنود نبودیم.»

سامسونگ گوشی گلکسی S4 را در اوایل سال ۲۰۱۳ با صفحه‌نمایش پنج اینچ عرضه کرد، در دورانی که آیفون 5 اپل نمایشگر چهار اینچ داشت. اپل سرانجام یک سال بعد گوشی آیفون 6 را با نمایشگر ۴٫۷ اینچ و گوشی آیفون 6 پلاس را با نمایشگر ۵٫۵ اینچ روانه‌ی بازار کرد و کم‌کم از دوران گوشی‌های کوچک فاصله گرفت. تقاضا برای آیفون‌های ۲۰۱۴ اپل بسیار بالا بود و این گوشی‌ها در بین پرفروش‌ترین آیفون‌های تاریخ قرار گرفتند.

مقاله‌های مرتبط:

  • رای دادگاه: سامسونگ از اپل کپی کرده است و باید حداقل ۱.۰۴۹ میلیارد دلار به‌عنوان خسارت به اپل پرداخت کند
  • بزرگ‌ترین شکست‌ها و اشتباهات خجالت‌آور سامسونگ؛ از پروژکتور جیبی تا گلکسی نوت ۷
  • زندگی درون سیب؛ اپل چگونه در حال تسلط کامل بر دنیا است؟

اپل در سال ۲۰۱۱ مدعی نقض پتنت‌هایش توسط سامسونگ شد و از این شرکت شکایت کرد. اپل در آن زمان گفت سامسونگ طراحی آیفون را در گوشی‌های سری گلکسی کپی کرده است. دادگاه در ابتدا خسارت تقریباً یک میلیارد دلاری برای سامسونگ در نظر گرفت، اما در دادگاهی که مجدداً برگزار شد مبلغ جریمه کاهش پیدا کرد.

اپل سرانجام در سال ۲۰۱۸ با سامسونگ توافق کرد و در بیانیه‌ای گفت: «ما عمیقاً به ارزش طراحی اعتقاد داریم و اعضای تیم ما به‌شکلی خستگی‌ناپذیر در تلاش‌اند تا محصولاتی نوآورانه برای خشنود کردن مشتریان‌مان بسازند. برای ما این پرونده همواره فراتر از پول بوده است. اپل انقلاب گوشی‌های هوشمند را با آیفون شعله‌ور کرد و کپیِ آشکار طراحی ما به دست سامسونگ، یک واقعیت است. مهم است که ما به محافظت از سخت‌گوشی و نوآوری افراد زیادی در اپل ادامه دهیم. ما از هیئت‌ منصفه‌ی دادگاه بابت خدماتشان سپاسگزاریم و خوشحالیم که آن‌ها موافقت کردند که سامسونگ باید به‌خاطر کپی کردن محصولات ما جریمه پرداخت کند.»

با مراجعه به وب‌سایت وال‌استریت ژورنال می‌توانید مستند مربوط به آیفون را مشاهده کنید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا