سرور مجازی
zoomit

یک پروفسور ژاپنی اینتل را به نقض پتنت متهم کرد و خواستار غرامت سنگین شد

خبرگزاری Tom’s Hardware به نقل از Law Street Media می‌نویسد یک پروفسور ژاپنی به نام ماساهیرو ایدا اینتل را به نقض پتنت متهم و از این شرکت شکایت کرده است. او در شکوائیه‌ی خود می‌گوید اینتل به شکل غیرقانونی واحدهای پردازشی FPGA (مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر) و سیستم-روی-چیپ (SoC) را بر پایه‌ی ALM (ماژول‌های منطقی تطبیقی) تولید کرده و آن‌ها را به فروش رسانده؛ ماساهیرو ایدا همچنین می‌گوید در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ مالکیت پتنت مربوط به ALM را دراختیار داشته است.

وقتی ماساهیرو ایدا در سال ۲۰۰۱ دانشجوی مقطع دکترا بود موفق به کشف روشی برای اصلاح جدول‌های بزرگ LUT شد. به‌لطف این روش جدید، LUT با ورودی M و خروجی N می‌توانست در نقش یک LUT واحد یا یک گروه از LUTهای ازهم‌گسیخته فعالیت کند. گفته می‌شود یافته‌های ایدا کمک قابل‌توجهی به کاهش ابعاد و مصرف انرژی‌ تراشه‌ها کرده است.

ایدا در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۰۱ (۸ تیر ۱۳۸۰) برای درخواست ثبت پتنت اقدام کرد. او سپس در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۰۲ (۷ تیر ۱۳۸۱) اقدام مشابهی در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام داد. درنتیجه‌ی این کار، اداره‌ی ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۰۴ (۱۲ آبان ۱۳۸۳) پتنت موردبحث را برای ماساهیرو ایدا ثبت کرد. از آن تاریخ تا روز یک اکتبر ۲۰۱۴ (۱۱ مهر ۱۳۹۳)، ماساهیرو ایدا تنها مالک آن پتنت بود.

Altera و Xilinx دو شرکت بزرگ در بازار واحدهای پردازشی FPGA محسوب می‌شدند. اینتل در سال ۲۰۱۵ شرکت Altera را در قراردادی به ارزش ۱۶٫۷ میلیارد دلار تصاحب کرد و AMD امسال از تصاحب Xilinx با پرداخت ۵۴ میلیارد دلار خبر داد.

شکایت ماساهیرو ایدا به تراشه‌های FPGA خانواده‌ی Stratix II شرکت Altera مربوط می‌شود که در سال ۲۰۰۴ بر پایه‌ی ALM عرضه شدند. این شرکت در مدل بعدی پردازنده‌های سری Stratix نیز (شامل Stratix III و Stratix IV و Stratix V و Stratix 10) به استفاده از ALM ادامه داد. Altera همچنین در چند مدل از پردازنده‌های خانواده‌ی Arria و Cyclone از ALM استفاده کرد.

اینتل پس از تصاحب برند Altera به تولید و فروش پردازنده‌های سری Stratix و Arria و Cyclone ادامه داد. افزون‌بر این پردازنده‌ها، تراشه‌های سری Agilex نیز از ALM استفاده می‌کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • اینتل به‌ دلیل نقض دو پتنت، ۲٫۲ میلیارد دلار جریمه شد
  • کشمکش اینتل در پرونده نقض پتنت مرتبط با تکنولوژی FinFET ادامه دارد

براساس جزئیات پرونده‌ی ثبت‌شده در دادگاه، اینتل به‌دلیل استفاده از ALM توانسته درآمد خوبی به جیب بزند. گفته می‌شود بالغ‌بر ۸۰ درصد از درآمد سالانه‌ی تیم آبی ازطریق فروش FPGAها و SoCهایی به دست آمده که مبتنی‌بر ALM بوده‌اند.

پرونده‌ی دادگاه ادعا می‌کند اینتل در بازه‌ی زمانی ۶ ساله از فصل سوم ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۲ توانسته حداقل ۱۱٫۵ میلیارد دلار از این نوع محصولات را به فروش برساند. وکیل پروفسور ایدا نامه‌ای با محوریت نقض پتنت برای رئیس اداره‌ی حقوقی اینتل ارسال کرده اما تیم آبی همچنان به تولید و فروش پردازنده‌های FPGA بدون دریافت مجوز از پروفسور ایدا ادامه داده است.

پروفسور ایدا می‌گوید به‌دنبال دریافت غرامت از اینتل است. او می‌گوید غرامت مدنظرش معادل یا بیشتر از درآمدی است که می‌توانست ازطریق فروش مجوز ALM به اینتل کسب کند. او از دادگاه درخواست کرده که ازطریق هیئت منصفه حداکثر سه برابر بیشتر از این مبلغ را به او اعطا کند تا بتواند هزینه‌ی وکلایش را بپردازد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا