سرور مجازی
فضای مجازی

هوش مصنوعی قوانین ثبت اختراع را به نقطه شکست می‌رساند

هالیسین ممکن است اولین آنتی بیوتیک کشف شده با استفاده از هوش مصنوعی باشد، اما برنامه‌های هوش مصنوعی در سایر اختراعات ثبت شده، از مدار‌های الکتریکی گرفته تا محصولات مصرفی مانند مسواک، نقش مهمی ایفا کرده است. جامعه نیاز فوری به تأثیر هوش مصنوعی بر سیستم نوآوری، به‌ویژه قوانین مربوط به مالکیت معنوی و ثبت اختراع دارد.

ثبت اختراع در دادگاه‌ها

آیا نرم افزار می‌تواند «مخترع» باشد؟ این سوال مورد توجه برخی از پرونده‌های حقوقی اخیر در مورد یک سیستم هوش مصنوعی بوده که توسط استفان تالر، رئیس و مدیر اجرایی شرکت هوش مصنوعی Imagination Engines در آمریکا ایجاد شده است.

تیم حقوقی بین‌المللی تالر، به سرپرستی رایان ابوت از دانشگاه ساری انگلستان (Surrey )، درخواست‌هایی را به دفاتر ثبت اختراع در سراسر جهان ارسال کرده است که در آن، دستگاه هایی که به صورت خودکار و یکپارچه راه اندازی می‌شوند را مخترع می‌گویند

دفاتر ثبت اختراع، درخواست‌های ثبت اختراع را در حوزه‌های قضایی متعدد، از جمله بریتانیا، آمریکا، اداره ثبت اختراع اروپا، آلمان، کره جنوبی، تایوان، نیوزلند و استرالیا رد کرده‌اند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دادگاه‌ها تا حد زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به اهداف ثبت اختراع، مخترعان حتما باید انسان باشند، نه ربات. با این وجود، این موارد طیفی از سؤالات مهم را ایجاد کرده اند که باید به آن‌ها پاسخ دهیم، زیرا هوش مصنوعی نقش‌های بیشتری در زندگی ما بازی می‌کند.

اختراعات هوش مصنوعی قوانین ثبت اختراع را به نقطه شکست می‌رساند

آیا هوش مصنوعی می‌تواند اختراع کند؟

با وجود قدرت روزافزون تکنولوژی، اینکه هوش مصنوعی بتواند نقشی در دستیابی به اختراعات نسبت به انسان ایفا کند، ممکن نیست. نرم افزار به کمک کامپیوتر “اختراع” می‌کند، اما چنین نرم‌افزاری فاقد استقلال فزاینده‌ای است که هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی ممکن است سرعت اختراعات را افزایش و سیستم ثبت اختراع را تحت تأثیر قرار دهد، اما می‌تواند نابرابری را بین کسانی که سیستم‌ هوش مصنوعی دارند و افرادی که ندارند، بیشتر کند. 

اصول زیربنای قوانین ثبت اختراع بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و برای مقابله با تغییرات فناوری جدید از توالی ژنتیکی تا موجودات زنده ساخته شده توسط انسان، تکامل یافته اند. با این حال، آزمایش‌های جدید ارائه‌شده توسط اختراعات هوش مصنوعی ممکن است آنقدر مهم باشد که این اصول ثبت اختراع را به نقطه شکست برساند. هوش مصنوعی چالش مهمی را ارائه می‌کند که ما را ملزم می‌کند یک بار دیگر به دقت درباره تشویق مردم به ایجاد نوآوری فکر کنیم.


  • اکتشافات علمی برجسته سال ۲۰۲۲ را بشناسید

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا