سرور مجازی
تکنولوژی

با این ترفندها با دوربین گوشی‌ هوشمند خود عکس‌های باکیفیت بگیرید

تقریبا همه ما همیشه با خودمان گوشی به همراه داریم و اگر سوژه‌ای ببینیم، سریعا با همین موبایل از آن عکس می‌گیریم، اما شاید خروجی چندان دلچسب نباشد. در حقیقت برای اینکه بتوانید یک عکس باکیفیت با دوربین گوشی‌تان بگیرید، باید چندین نکات را رعایت کنید. در همین راستا می‌خواهیم به کمک چندین ترفند، عکاسی با گوشی موبایل را به شما آموزش دهیم.

حتما این جمله را شنیده‌اید که هر چقدر پول بدهید، آش می‌خورید. این موضوع درباره دوربین گوشی‌های هوشمند هم صادق است و مسلما هر چقدر گوشی گران‌تر باشد، دوربین باکیفیت‌تری دارد. با این حال اگر عکاسی بلد باشید، با گوشی‌های میان‌رده هم می‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید (البته در حد قیمت خودشان). بنابراین فرقی نمی‌کند چه گوشی هوشمندی داشته باشید، با چندین ترفند می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری با آن‌ها بگیرید.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل

اگر می‌خواهید با دوربین گوشی هوشمند خود عکس‌های باکیفیت بگیرید، تا پایان همراه دیجیاتو باشید تا ترفندهای عکاسی با موبایل را به شما آموزش دهیم.

لنز دوربین را تمیز کنید

شاید با خودتان بگویید مگر می‌شود با لنز کثیف هم عکس گرفت! اما باور کنید در اکثر مواقع فقط گوشی را از جیب‌مان درمی‌آوریم و عکس می‌گیریم، بدون توجه به اینکه لنز تمیز است یا کثیف. همین کار نتیجه‌اش گرفتن عکس‌های تار و بی‌کیفیت می‌شود. بنابراین اگرچه با یک اقدام ابتدایی روبه‌رو هستیم، اما تاثیر زیادی روی کیفیت عکس دارد.

نوشته های مشابه
آموزش عکاسی با گوشی موبایل

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه با گوشی‌تان عکس بگیرید، لنز آن را تمیز کنید. البته این موضوع تنها برای دوربین اصلی صدق نمی‌کند و قبل از سلفی گرفتن هم باید دوربین جلوی گوشی‌تان را تمیز کنید. پس قبل از اینکه با گوشی‌تان عکس بگیرید، تنها در چندین ثانیه دستی به دوربین اصلی و سلفی بکشید.

روی سوژه فوکوس کنید

اگرچه عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند در زمینه فوکوس کردن روی سوژه طی سال‌های گذشته بهبود چشمگیری داشته، اما هنوز عملکرد بی‌نظیر یا بی‌نقصی ندارند. بنابراین پیش از اینکه بخواهید عکس بگیرید، از فوکوس شدن روی سوژه مطمئن شوید.

اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی از فوکوس لمسی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین تنها کافیست برای فوکوس روی سوژه، دوربین را سمت آن بگیرید و نمایشگر را لمس کنید. اگر دوربین نمی‌تواند روی سوژه فوکوس کند، احتمالا زیادی به سوژه نزدیک هستید، مخصوصا اگر سوژه کوچک باشد. کمی به عقب بروید (البته اگر گوشی‌تان دوربین ماکرو داشته باشد، مشکلی در این زمینه نخواهید داشت).

یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که دوربین موبایل‌ها در سال‌های اخیر داشته‌اند، حالت بوکه یا پرتره است که حس عمق میدان را ایجاد می‌کند. در حقیقت فوکوس روی چهره سوژه خواهد بود و اطراف تار می‌شود. در اکثر مواقع این تصاویر مصنوعی به نظر می‌رسند، بنابراین یا شدت آن را کم کنید یا اینکه بطور کامل آن را خاموش کنید. البته پیشنهاد اصلی‌مان این است که یکبار با حالت پرتره و یکبار بدون این حالت عکاسی کنید تا ببینید در کدام حالت نتیجه بهتر است.

حواستان به نور باشد

نور بیشترین تاثیر را روی کیفیت عکس دارد و بخاطر همین است که در سال‌های اخیر شرکت‌ها با فناوری‌های مختلف مانند تغییر اندازه دریچه دیافراگم یا ترکیب پیکسل‌ها می‌خواهند دوربین‌ها نور بیشتری جذب کنند. بنابراین نور می‌تواند برای گرفتن یک عکس خوب کمک شایانی به شما کند. در همین راستا باید یکی از بخش‌های آموزش عکاسی با موبایل مربوط به نور باشد.

در زمان عکاسی به سایه‌هایی که خورشید روی اجسام می‌اندازد، توجه کنید و حواستان به بازتاب نور از ساختمان‌ها باشد. سعی کنید در «ساعت طلایی» عکاسی کنید؛ زمان کوتاهی پس از طلوع آفتاب یا قبل از غروب خورشید. در زمان‌های مختلف به میزان نوری که از پنجره به داخل اتاق تابیده می‌شود، توجه کنید.

گوشی‌های هوشمند در شرایط نوری ضعیف عملکرد چندان مناسبی ندارند، بنابراین بهتر است زمانی که نور طبیعی وجود دارد، عکاسی کنید. البته نور مصنوعی هم برای این کار قابل استفاده است، با این حال نمی‌تواند با نور طبیعی رقابت کند.

روی سوژه زوم دیجیتال نکنید

اگرچه دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی به دنیای گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده‌اند و زوم اپتیکال را در اختیارتان قرار می‌دهند، اما اکثر موبایل‌های پرچمدار چنین دوربینی دارند. بنابراین اکثر ما گوشی هوشمندی داریم که تنها از زوم دیجیتال پشتیبانی می‌کند که همین زوم می‌تواند به شدت کیفیت عکس را پایین بیاورد.

یکی از اشتباهاتی که می‌توانید در عکاسی با موبایل داشته باشید این است که بجای نزدیک شدن به سوژه، روی آن زوم دیجیتال کنید. در اکثر مواقع این تصاویر شفاف نیستند و نمی‌توانید از آن‌ها به عنوان تصاویر خوب یاد کنید. بنابراین بجای زوم دیجیتال، کافیست تنها به سوژه نزدیکتر شوید.

البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که اگر گوشی هوشمندتان لنز بزرگی داشته باشد یا رزولوشن آن بالا باشد (برای مثال 108 مگاپیکسل)، می‌توانید کمی روی سوژه زوم کنید یا اینکه با رزولوشن اصلی عکس بگیرید و سپس آن را کراپ کنید. در این صورت با کیفیت بالاتری نسبت به زوم دیجیتال روبه‌رو می‎‌شوید.

دست‌تان را ثابت نگه دارید

گوشی‌های هوشمند امروزی حتی برخی مدل‌های میان‌رده به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده‌اند، با این حال اگر دستتان زیاد بلرزد، باز هم نتیجه نهایی شاید خوب از آب درنیاید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم گوشی را به خوبی در دستان خود نگه دارید. برای این کار می‌توانید از دو دست خود استفاده کنید و البته در عکس گرفتن هم عجله نکنید. البته می‌تواند برای ثابت نگه داشتن گوشی به سراغ اجسامی مانند میز یا دیوار هم بروید.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل

یکی دیگر از راه‌ها برای ثابت نگه داشتن گوشی، استفاده از تری‌پاد یا سه پایه است. این ابزار می‌تواند کاربردهای مختلفی برایتان داشته باشد. برای مثال می‌توانید گوشی را روی آن قرار داده و بدون اینکه تکان بخورد، روی سوژه فوکوس کنید و عکس بگیرید.

از زوایای مختلف از یک سوژه عکس بگیرید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید تصاویر متفاوت یا باکیفیت‌تری بگیرید، استفاده از زوایای مختلف است. می‌توانید از زمین، ارتفاع یا کناره از یک سوژه عکس بگیرید و ببینید با توجه به شرایط کدام عکس کیفیت بهتری دارد یا حتی جذاب‌تر است.

به ترکیب عکس توجه کنید

به منظره‌ای که نگاه می‌کنید و همچنین چیزی که می‌خواهید نشان دهید، فکر کنید. شما می‌توانید با توجه به المان‌هایی که در فریم قرار می‌گیرند، شکل عکس‌تان را تغییر دهید. اگر در پس زمینه اشیاء زیادی وجود داشته باشند، نمی‌توانید منظورتان را به خوبی منتقل کنید و عکس آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بخاطر همین قبل از عکاسی، کمی درباره پیامی که می‌خواهید منتقل کنید، فکر کنید.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل

عکاسان اغلب برای اینکه سوژه در محل مناسبی قرار بگیرد، از قانون یک سوم استفاده می‌کنند. تصور کنید قاب تصویر شما به وسیله دو خط افقی و دو خط عمودی به سه بخش افقی و سه بخش عمودی تقسیم شده است. برای عکس‌های پویاتر، هر المان جالب و جذاب باید در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از تقاطع‌های آن‌ها قرار بگیرد. بنابراین با قانون یک سوم می‌توانید تصاویر جذاب‌تری بگیرید و توجه به ترکیب عکس اهمیت بالایی دارد.

فلاش را امتحان کنید

فلاش دوربین گوشی‌های هوشمند بی‌نقص نیستند و در اکثر مواقع استفاده از آن کیفیت عکس را نه تنها بهتر، بلکه بدتر هم می‌کند. فلاش می‌تواند عکس را مصنوعی‌تر کند یا اینکه در برخی شرایط مانند زمانی که میان شما و سوژه شیشه قرار دارد، کیفیت تصویر را بطور چشمگیری کاهش دهد یا اصلا عکس را بدون استفاده کند.

با این حال برخی مواقع فلاش می‌تواند کارآمد هم باشد. زمانی که هفته آفتابی است و سوژه در سایه قرار دارد، فلاش بیشترین تاثیر را از خودش بجا می‌گذارد. اگر دوربین جلوی گوشی‌تان فلاش داشته باشد، می‌تواند هنگام گرفتن سلفی در تاریکی به کمک‌تان بیاید. با وجود این موارد، در 90 درصد موارد بهتر است از فلاش استفاده نکنید، اما همان 10 درصد می‌تواند روی خروجی نهایی تاثیر مثبت داشته باشد.

از حالت شب استفاده کنید

یکی از پیشرفت‌های بزرگ دوربین گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، اضافه شدن حالت شب یا نایت مود (Night Mode) به آن‌ها بوده است. جدیدترین گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، گوگل و آیفون‌ها همگی به چنین حالتی مجهز شده‌اند، بنابراین هنگام عکاسی در شب از آن استفاده کنید.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل

حالت شب با استفاده از چندین فناوری و الگوریتم بهترین نتیجه را به شما می‌دهد، البته همانطور که می‌توان حدس زد در تمام گوشی‌ها با نتایج یکسانی روبه‌‎رو نیستیم و هر سازنده‌ای از الگوریتم‌ها و تکنولوژی‌های مخصوص به خودش استفاده می‌کند. با این وجود اگر گوشی‌تان به چنین حالتی مجهز شده، هنگام عکاسی در شب از آن استفاده کنید.

چندین بار عکس بگیرید

گوشی‌های هوشمند امروزی فضای داخلی زیادی دارند، بنابراین می‌توانید تعداد بالایی عکس در آن‌ها ذخیره کنید. در همین راستا از یک سوژه در حالات و زوایای مختلف عکس بگیرید و بهترین نتیجه را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

تنها چیزی که در این میان می‌تواند مانع چنین کاری شود، میزان حافظه داخلی در دسترس است. شاید گوشی‌تان فضای ذخیره‌سازی زیادی داشته باشد، اما اگر بخش بزرگی از آن را با برنامه، فیلم و موسیقی پر کرده باشید، دیگر نمی‌توانید عکس‌های زیادی بگیرید. علاوه بر این، عکاسی و فیلمبرداری با گوشی می‌تواند به سرعت باتری آن را خالی کند، بنابراین شارژدهی باتری هم می‌تواند یکی از موانع گرفتن چندین عکس از یک سوژه باشد.

از تمام دوربین‌ها استفاده کنید

یکی دیگر از بخش‌های آموزش عکاسی با موبایل مربوط به استفاده از دوربین‌های مختلف در یک گوشی می‌شود. در حال حاضر اکثر گوشی‌های هوشمند، حتی محصولات پایین‌رده هم حداقل دو دوربین دارند که البته همانطور که می‌توان حدس زد، کیفیت دوربین‌های اضافه در گوشی‌های بالارده و پرچمدار بسیار بهتر است.

تله‌فوتو، ماکرو، اولترا واید و پریسکوپی دوربین‌هایی هستند که می‌توانید با توجه به قیمت، در یک گوشی پیدا کنید. دوربین تله‌فوتو و پریسکوپی زوم اپتیکال در اختیارتان قرار می‌دهند و می‌توانید از فاصله دور بدون افت کیفیت روی سوژه زوم کنید. دوربین اولترا واید فضای بیشتری را در فریم دوربین جا می‌دهد و دوربین ماکرو هم برای عکاسی نزدیک از سوژه‌ها کارایی دارد.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل

با توجه به هدفی که دارید و البته سوژه، از بهترین دوربین استفاده کنید. اگر شک دارید کدام دوربین می‌تواند نتیجه مطلوب را در اختیارتان قرار دهد، با تک تک دوربین‌ها از سوژه عکس بگیرید. همانطور که در مورد قبلی گفتیم، می‌توانید از یک سوژه در شرایط و زوایای مختلف عکاسی کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

از اپ‌های شخص ثالث استفاده کنید

در فروشگاه‌های پلی استور و اپ استور اپ‌های بی‌شماری وجود دارند که یکی از مهم‌ترین دسته آن‌ها، برنامه های عکاسی و ویرایش تصاویر و فیلم است. بنابراین اگر سری به این فروشگاه‌ها اپ بزنید، با برنامه‌های عکاسی زیادی روبه‌رو می‌شوید. برخی از این برنامه‌ها بهتر از سخت افزار دوربین استفاده می‌کنند، تعدادی قابلیت‌های نرم افزاری مثل افکت‌های بیشتر در اختیارتان قرار می‌دهند و برخی کنترل بیشتری به شما می‌دهند.

اگر گوشی اندرویدی دارید، می‌توانید از اپ‌هایی مثل گوگل کمرا یا Camera FV-5 استفاده کنید. اگر صاحب آیفون هستید، می‌توانید به سراغ برنامه‌هایی مانند Halide Mk II – Pro Camera یا Obscura Camera بروید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با بهترین اپ‌های دوربین اندروید این مقاله دیجیاتو و برای بهترین برنامه‌های دوربین آیفون این مقاله را بخوانید.

به سراغ دوربین درون اپ‌ها مانند اینستاگرام نروید

اکثر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام درون خود یک بخش دوربین دارند، با این حال کارایی آن‌ها از اپ دوربین عادی گوشی‌تان پایین‌تر است. بنابراین اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی عکس پست کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ اپ دوربین گوشی‌تان (یا اپ‌های شخص ثالث) بروید و از دوربین درون شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید.

سوالات متداول درباره آموزش عکاسی با موبایل

چگونه با دوربین گوشی موبایل عکس‌های باکیفیت بگیریم؟

ترفندهای مختلفی برای گرفتن عکس های باکیفیت با گوشی های هوشمند وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به توجه به توجه به نور، فوکوس روی سوژه، عدم زوم دیجیتال و ثابت نگه داشتن گوشی اشاره کرد.

آیا باید از فلاش دوربین استفاده کنیم؟

در اکثر مواقع فلاش کیفیت عکس را نه تنها بهتر، بلکه بدتر هم می‌کند. بنابراین در 90 درصد مواقع از فلاش استفاده نکنید، با این حال در برخی مواقع مانند قرار داشتن سوژه در سایه در روزهای آفتابی، فلاش می‌تواند کاربردی باشد. همچنین فلاش دوربین سلفی هم می‌تواند در محیط‌های تاریک به کمک‌تان بیاید.

بهترین برنامه های عکاسی موبایل اندروید و آیفون کدامند؟

برای گوشی های اندرویدی می‌توانید از اپ هایی مانند گوگل کمرا و Camera FV-5 استفاده کنید. در آیفون هم می‌توانید به سراغ برنامه های دوربین مانند Halide Mk II – Pro Camera بروید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا