ادعای مدیرعامل عمرانتل: میخواهیم با گوشیهای Wiko ده درصد بازار موبایل را تصاحب کنیم
شرکت عمران تل قرار است گوشیهای فرانسوی Wiko را طی هفتههای آینده به طور انبوه وارد بازار موبایل کشور کند. در وهله اول سه مدل اقتصادی این گوشی با نامهای T10 و T50 و T30 عرضه خواهد شد که قیمتی از دو میلیون تا نزدیک چهار میلیون دارند. مدیرعامل عمران تل باور دارد آنها تا سال آینده میتوانند سهمی ده درصدی از بازار موبایل کشور داشته باشند و با برندهای شیائومی و سامسونگ رقابت کنند.
نشست خبری عمران تل پیرامون رونمایی از گوشیهای Wiko صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست «مهدی اسدی» مدیرعامل عمران تل با بیان اینکه این شرکت زیرمجموعه هلدینگ بازرگانی عمرانی است اعلام کرد که این هلدینگ چهار دهه است در اقتصاد کشور در زمینههای مختلف فعالیت دارد اما تا قبل از طرح رجیستری وارد بازار موبایل نشده و در سال ۹۸ تصمیم به ورود در این بازار گرفته است.
به گفته اسدی آنها در وهله اول به صورت پیمانکار با شرکتهای دیگر کار میکردند و گوشیهای سامسونگ و شیائومی وارد کشور میکردند اما پس از مدتی خودشان وارد این بازار شدند و انواع برندها را در سبد محصولات خود قرار دادند: «تا قبل از طرح رجیستری، بحث قاچاق و کولبری در بازار موبایل آنقدر زیاد بود که صرفه اقتصادی چندانی برای حضور فعال برخی شرکتها در این حوزه وجود نداشت. بعد از رجیستری و حذف قاچاق اما تصمیم به ورود به بازار موبایل گرفتیم و در این راه توانستیم در سال ۹۹ جزو پنج شرک اول به لحاظ حجم واردات باشیم.»
اسدی با اشاره به حضور در نمایشگاه GSM 2022 تاکید کرد که همین حضور زمینه ساز رایزنی و صحبت با برند فرانسوی Wiko و آماده سازی حضور موبایلهای این شرکت در بازار ایران شده است: «در اوضاع تحریمها که یک کارت عابر بانک معمولی در کشورهای همسایه نمیتوان داشت، مذاکرات سختی را شروع کردیم و توانستیم این شرکت را از همه لحاظ قانع کنیم که حضورش در ایران دردسرساز نخواهد شد.»
اسدی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه برند ناشناخته Wiko را به عرضه برندهای شناختهشدهتر در ایران ترجیح دادهاند به دیجیاتو گفت: «برندهای مطرح بازار موبایل کشور در حال حاضر هیچ نمایندگی رسمی و قانونی ندارند و مشتریان ایرانی نمیتوانند با این کمپانیها به طور مستقیم در ارتباط باشند. ما نیاز داریم که برندهای جهانی موبایل به طور مستقیم و قانونی با مشتری ایرانی در ارتباط باشند و خدمات بدهند. نه تنها Wiko بلکه به نظر من باید شرکتهای دیگر هم اقدام به عرضه برندهای مختلف موبایل کنند و زمینه ساز حضور مستقیم این برندها در بازار کشور باشند.»
به گفته اسدی زمانی که با تولیدکننده و شرکت اصلی ارتباطات بازرگانی مستقیم تجاری وجود دارد میتوان درخواستهای متعددی از آنها داشت: «میتوان از شرکت خواست تا یک نرم افزار خاص روی گوشی نصب کند و یا فلان خدمات را مخصوص کاربران ایران عرضه کند. باور کنید برندهایی که الان بیشترین سهم بازار را در ایران دارند ولی کشور را از نظر تجاری ترک کردند، تا زمانی که رییس جمهور آمریکا شخصا وارد ایران نشود، دوباره به طور رسمی وارد بازار کشور ما نخواهند شد و بسیار محتاطانه عمل میکنند چرا که بازار موبایل کشور ما برای آنها سهم یک درصد از کل تجارتشان هم نیست.»
اسدی با اعلام این نکته که آنها قصد دارند خدمات پس از فروش را از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه برسانند تا طولانی ترین گارانتی موبایل را در کشور داشته باشند به ایجاد طرحهایی چون تعمیرات درب منزل نیز توسط عمران تل اشاره کرد.
مدیرعامل عمران تل به دیجیاتو درباره اینکه چه برنامهای برای شناساندن این برند به بازار موبایل کشور دارند اعلام کرد که آنها در عمران تل به نوعی شریک تجاری هواوی هستند و از بازار بالقوه و بالفعل این برند میتوانند استفاده کنند: «در واقع ما هم پشتوانهای مثل هواوی و حضور موفقش در بازار موبایل ایران را داریم و هم تیم جوان خودمان برنامههای مختلفی دارد تا بتواند این گوشی را به بازار شناسایی کند.»
اسدی تاکید کرد که در فاز اول سه گوشی اقتصادی و سپس گوشیهای میان رده و در نهایت گوشیهای پرچمدار Wiko وارد بازار خواهد شد و به زودی دیگر گجتها و کالاهای این برند نیز در دسترس مردم ایران خواهد بود: «در نیمه اول سال ۲۰۲۳ گوشیهای پرچمدار را وارد خواهیم کرد و سپس هندزفری و ساعت هوشمند Wiko به کشور وارد خواهد شد.»
اسدی همچنین به دیجیاتو درباره وجود وسایل جانبی این گوشیها گفت: تمامی لوازم جانبی Wiko در کنار فروش گوشیهای آنها عرضه خواهد شد و مشتریان نگرانی بابت داشتن قاب و صفحه محافظ و… نباید داشته باشند.» به گفته او آنها قصد دارند تا مهلت زمان بازگشت یا تعویض گوشی را نیز به مدت زمان ده روز برسانند تا مشتریان بتوانند از کیفیت گوشی خریداری شده اطمینان حاصل پیدا کنند. او باور دارد که گوشیهای اقتصادی Wiko میتواند در شرایط سخت اقتصادی که مردم حساب و کتاب دقیقتری برای زندگیشان دارند، کاربردی باشد.
مدیرعامل عمران تل در پاسخ به این سوال که آنها قصد دارند چه مقدار از سهم بازار را داشته باشند اعلام کرد که آنها برنامه فروش ده هزار موبایل در ماه را دارند و تاکید کرد که میخواهند سهمی ده درصدی از بازار موبایل کشور را تا خرداد ۱۴۰۲ پیدا کنند: «ما سهم بازار برندهای دیگر را کم خواهیم کرد و مطمئن هستیم Wiko میتواند به این مهم دست پیدا کند.»
گوشیهای Wiko قرار است از ششم تیر ماه به طوری رسمی و به صورت انبوه وارد بازار کشور شود. بررسی و معرفی برخی از مدلهای این گوشی نیز به زودی در دیجیاتو منتشر خواهد شد.