سرور مجازی
تکنولوژی

این تراشه کوانتومی فرآیند نه هزار ساله در کامپیوترهای معمولی را در چند میکروثانیه انجام می‌دهد

شرکت کانادایی «Xanadu» موفق به توسعه تراشه کوانتومی با نام «Borealis» شده که با قدرت پردازش بسیار بالای خود می‌تواند فرآیندی که در یک کامیپوتر معمولی حدود نه هزار سال طول می‌کشد، تنها در عرض چند میکروثانیه انجام دهد.

این تراشه جدیدترین دستاوردی است که قدرت محاسبات کوانتومی را نسبت به رایانه‌های معمولی نشان می‌دهد. Borealis به جای فوتون‌ها از مواد یا یون‌های ابررسانا برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. همچنین این تراشه کوانتومی قابلیت برنامه‌ریزی دارد.

از لحاظ نظری، این مفهوم منطقی است. برخلاف رایانه‌های معمولی که به ترتیب با استفاده از بیت‌های باینری (صفر یا یک) محاسبات را انجام می‌دهند، کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند صفر یا یک را به صورت همزمان اما با احتمال‌های متفاوت داشته باشند. این داده‌های در «کوبیت» پردازش می‌شوند که به لطف فیزیک منحصر به فرد خود می‌تواند چندین محاسبه را به صورت همزمان انجام دهد.

دکتر «دانیل جوست براد» از دانشگاه فدرال «فلومیننس» در برزیل گفت:

نوشته های مشابه

«تراشه‌های کوانتومی که پیش از این ساخته می‌شدند، بیشتر شبیه به یک سیستم یکبار مصرف بودند. اما تراشه کوانتومی Borealis شبیه یک رایانه واقعی است که به طور بالقوه توانایی حل مشکلات متعدد را دارد.»

تراشه کوانتومی

از سوی دیگر، این تیم تراشه ساخته شده را تحت ارزیابی قدرت محاسبات کوانتومی قرار داد. این ارزیابی «نمونه‌برداری بوزون گاوسی» نام دارد. این تست فرآیند پیچیده و دشواری است و از هوش مصنوعی برای بررسی عملکرد محاسبات کوانتومی استفاده می‌کند. براد توضیح داد: « نمونه‌برداری بوزون گاوسی طرحی است که برای نشان دادن مزایای کامپیوترهای کوانتومی نسبت به کامپیوترهای معمولی طراحی شده است.»

محققان با ارزیابی این تراشه تحت روش مذکور دریافتند نه تنها این تراشه کوانتومی در نوع خود بسیار خاص و ممتاز است، بلکه خروجی صحیحی ارائه می‌دهد. با این‌حال، از آنجا که تعداد مطالعاتی که برتری کامپیوترهای کوانتومی را نشان می‌دهند، محدود هستند – به ویژه آن‌هایی که از تراشه‌های متمرکز بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند – ممکن است استفاده از آن‌ها در سطح همگانی با تاخیر انجام شود.

نتایج تحقیقات این شرکت در نشریه «Nature» به چاپ رسیده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا