سرور مجازی
تکنولوژی

داستان تولد گوگل؛ پروژه تحقیقاتی که به غول موتور جستجوی دنیا تبدیل شد

در مورد تاریخچه گوگل از ابتدای پیدایش آن تاکنون چه می‌دانید، آیا می‌دانید این غول فناوری از آن زمانی که در یک گاراژ تأسیس شد تا به امروز که یکی از برجسته‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های حوزه فناوری است، چه اتفاقات، موفقیت ها و شکست‌هایی را پشت سر گذاشته و چه مسیری را طی کرده است. در این مطلب قصد داریم سرنوشت گوگل از ابتدا تا به امروز را بیان کنیم

بدون تردید گوگل یکی از پیشتازان بی‌رقیب دنیای فناوری است و با خدمات خود زندگی را برای ما بسیار آسان‌تر کرده است. امروزه تقریباً تمام افراد از موتور جستجوی گوگل برای یافتن مطالب مرتبط با موضوعات موردنظر خود استفاده می‌کنند یا برای مسیریابی از گوگل مپ کمک می‌گیرند. مرورگر گوگل کروم نیز در صدر محبوب‌ترین مرورگرها است و میلیاردها کاربر در سراسر جهان در حال استفاده از آن هستند.

گوشی‌های اندرویدی نیز امروز تقریباً در دست هرکسی دیده می‌شوند و با استفاده از این گوشی‌ها پرداخت‌های الکترونیکی مختلفی را انجام می‌دهیم یا تاکسی اینترنتی می‌گیریم و بسیاری از کارهای روزمره دیگر خود را با آن ها انجام می‌دهیم. همچنین ممکن است از گوگل ترنسلیت برای ترجمه متون و کلمات استفاده کنید یا هر روز خود را با تماشای ویدیوهای یوتیوب سرگرم کنیم یا از ویدیوهای آموزشی آن استفاده کنیم.

سرویس جیمیل گوگل نیز کاربران بسیار زیادی دارد و بسیاری از افراد سرویس جیمیل را به سایر سرویس‌های ایمیل ترجیح می‌دهند. در ضمن امروزه بسیاری از افراد فعال در حوزه‌های مرتبط با تولید محتوای متنی برای مدیریت و نگهداری موضوعات مختلف، ذخیره‌سازی، سازماندهی، ویرایش و مدیریت اسناد متنی سرویس‌های گوگل شیتس و گوگل داکس استفاده می‌کنند و برای تایپ صوتی متون خود از سرویس تایپ صوتی گوگل (Google Voice typing) استفاده کنند. تعداد زیادی از افراد برای ذخیره‌سازی داده‌های خود در فضای ابری برای دسترسی به آن‌ها از طریق دستگاه‌های مختلف سرویس گوگل درایو استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

برخی از افراد هم برای نمایش تبلیغات خود در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن و متناسب با نیازها، سلایق و علایق مخاطبان هدف خود، از سرویس گوگل ادز استفاده می‌کنند؛ بنابراین گوگل تقریباً تمام جوانب فعالیت در فضای مجازی توسط افرادی که کم‌وبیش از فناوری‌های ایجادشده در این فضا استفاده می‌کنند؛ تحت تأثیر قرار داده است.

در حال حاضر ارزش گوگل طبق آمار ارائه‌شده در آوریل ۲۰۲۲ در حدود ۱۸۵۳ میلیارد دلار است. درآمد خالص این شرکت نیز در سال میلادی گذشته ۷۶ میلیارد دلار بوده است. این شرکت با ۱۳۵ هزار کارمند اکنون یکی از امپراتوران دنیای فناوری محسوب می‌شود

در ادامه خواهیم گفت موتور جستجوی گوگل، اندروید، گوگل مپ، گوگل ترنسلیت، یوتیوب و تمام سرویس‌های مهم گوگل که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، چگونه به وجود آمده‌اند؛ اما اجازه دهید قبل از بیان تاریخچه گوگل با مؤسسان آن و افرادی که دنیای فناوری را این‌گونه متحول کرده‌اند، آشنا شوید.

سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل
سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل

داستان ایجاد گوگل

لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin.) این غول فناوری و بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان را به وجود آورده‌اند. این دو نفر گوگل را در سال ۱۹۹۸ تأسیس کردند و تاریخچه گوگل از این زمان آغاز شد.

لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin.)
لری پیچ (سمت چپ) و سرگیبرین (سمت راست)

این دو نفر در آن زمان دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بودند. در آن زمان پیچ روی پروژه جستجوی جذابی کار می‌کرد که با الگوریتم‌های جستجو در ارتباط بود. در سال ۱۹۹۶ این الگوریتم جستجو بک راب (Backrup) نام گرفت.

الگوریتم جستجوی بک راب

 اگرچه ایده ایجاد یک موتور جستجو ایده جدیدی نبود و گوگل نخستین شرکتی که فعالیت در حوزه جستجو در اینترنت را آغاز کرده بود؛ اما موتور جستجوی این شرکت در مدت کوتاهی به محبوب‌ترین موتور جستجو برای یافتن تمام موضوعات در اینترنت تبدیل شد. گوگل در سال‌های آغازین فعالیت به چندین مکان نقل‌مکان کرد اما در سال ۲۰۰۳ به آمفی‌تئاتر پارک‌وی ۱۶۰۰ (1600 Amphitheatre Parkway) در شهر مانتین ویو اسباب‌کشی کرد و برای آغاز به کار خود ساختمانی را از شرکتی تحت عنوان سیلیکون گرافیک که اکنون دیگر وجود ندارد، اجاره کرد. این ساختمان بعدها بخشی از گوگل پلکس شد و امروزه صدها هزار مترمربع مساحت دارد

این نسخه از گوگل در سال ۲۰۰۳ به‌سرعت رشد کرد و در سال ۲۰۰۴ نخستین خدمات عمومی خود را ارائه کرد و به یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شد. در حقیقت فرایند تبدیل این شرکت به یک شرکت سهامی عام در سال ۲۰۰۴ شروع شد و در آن زمان قیمت هر سهم گوگل ۸۴ دلار بود. گوگل در آن سال توانست با فروش سهام‌های خود ۱.۹ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این شرکت تعداد سهام‌های خود را در سال ۲۰۱۴ افزایش داد و در حال حاضر قیمت هر سهم آن ۱۲۱۴ دلار است.

داستان همکاری پیچ و برین

داستان همراهی و مشارکت این دو نفر واقعاً جذاب است. این دو دانشجوی کامپیوتر در دانشگاه یکدیگر را ملاقات و همکاری‌شان را آغاز کردند. این دو نفر حتی پس از فارغ‌التحصیلی همچنان با یکدیگر ارتباط داشتند. برین به خاطر مهارتش در ریاضی شهره شده بود و پیچ هم به خاطر علاقه فزاینده‌اش در حوزه ارتباط با اینترنت شناخته شده بود و در راستای همین علاقه‌اش الگوریتمی تحت عنوان PageRank ایجاد کرد.

ایجاد این الگوریتم که هم نام پیچ بود، جرقه آغازین به وجود آمدن موتور جستجوی گوگل و رده‌بندی نتایج جستجو در آن بود. این موتور جستجو نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در یک شبکه خصوصی در دانشگاه استنفورد به کار گرفته شد.

پیچ و برین هر دو ذهن خلاقی داشتند و به دلیل ارتباط بسیار گسترده بین صفحات وب نام موتور جستجوی خود را ابتدا گوگول (googol) گذاشتند. این واژه یکی از اصطلاحات تخصصی ریاضی برای اشاره به عدد بزرگ ۱۰ به توان ۱۰۰ یا همان ۱ با صد صفراست.

انتخاب این نام به‌خوبی نشان‌دهنده رویکرد دو مهندس مؤسس گوگل بود. نام گوگول مدتی بعد به گوگل تغییر پیدا کرد و دامنه Google.com در سال ۱۹۹۷ ثبت شد. در پایان سال ۱۹۹۸ ۶۸ میلیون صفحه در گوگل ایندکس شد و با وجود اینکه هنوز نسخه آزمایشی این موتور جستجو درحال‌توسعه بود، اما عملکرد آن از رقبای خود یعنی Hotbot یا Excite.com بهتر بود.

گوگل در سال 1998
گوگل در سال ۱۹۹۸

تامین سرمایه موردنیاز

مدتی بعد از ایجاد این موتور جستجو، گوگل به یک شرکت تبدیل شد و تلاش آن برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران و اعضای جامعه علمی آغاز شد؛ اما چنین تلاشی برای جذب سرمایه در ابتدا نتیجه خوبی نداشت و تنها شخصی به نام اندی بکتولشیم (Andy Bechtolsheim) که امروزه یکی از سرمایه‌گذاران اصلی گوگل است، در سال ۱۹۹۸ تصمیم گرفت صد هزار دلار برای تأسیس این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

اندی بکتولشیم
اندی بکتولشیم

البته علاوه بر اندی بکتولشیم با کمک مؤسسان و مدیرعامل‌های سایر شرکت‌های مطرح دنیای فناوری مثل جف بزوس (Jeff Bezos)، مؤسس و مدیرعامل آمازون و رام شریرام (Ram Shriram)، مدیر اجرایی قبلی آمازون و دیوید چریتون (David Cheriton)، استاد دانشگاه استنفورد نیز در جمع‌آوری این سرمایه صدهزار دلاری سهیم بودند. پیچ و برین در ابتدای کار تقریباً هیچ سرمایه‌ای نداشتند؛ اما به لطف این سرمایه توانستند نخستین دفتر خود راه‌اندازی کنند.

پس از این سرمایه‌گذاری دو شرکت دیگر یعنی شرکت‌های سکویا کپیتال (Sequoia Capital) و وکلاینر پرکینز (Kleiner Perkins) در سال ۱۹۹۹ نیز ۲۵ میلیون دلار سرمایه به گوگل تزریق کردند. این شرکت در سال ۲۰۰۰ شروع به فروش تبلیغات بر اساس کلیدواژه‌های جستجوشده کرد و به‌ازای هر کلیک روی تبلیغات ۰.۰۵ دلار دریافت می‌کرد.

گوگل در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار در تاریخش شرکتی به نام دجا (Dega) را خرید و با این خرید پایه و اساس گروه گوگل شکل گرفت.

جالب است بدانید که نخستین دفتر گوگل تنها یک گاراژ در منلو پارک، کالیفرنیا متعلق به سوزان ووجیتسکی (Susan Diane Wojcicki) بود که خوش در گوگل مشغول به کار شد و اکنون مدیرعامل یوتیوب است.

دفتر کار گوگل در سال ۱۹۹۸
دفتر کار گوگل در سال ۱۹۹۸

گوگل در این گاراژ کار خود را با یک کامپیوتر از رده خارج آغاز کرد!

دفتر کار گوگل در سال ۱۹۹۸
نمایی از دفتر کار گوگل در سال ۱۹۹۸ گه توسط گوگل مپ منتشر شده است

استخدام اریک اشمیت برای نظارت بر روند گوگل

اگرچه گوگل با سرعت خوبی در حال پیشرفت بود؛ اما پیچ و برین تصمیم گرفتند فردی را برای نظارت بر روند فعالیت شرکت خود استخدام کنند تا به اهداف خود برسند؛ بنابراین در سال ۲۰۰۱ اریک اشمیت (Eric Schmidt) را برای هدایت گوگل استخدام کردند. او با نبوغ تحسین‌برانگیزش مدت کوتاهی پس از استخدامش، یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت شد. او در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان مدیرعامل گوگل معرفی و سه سال بعد گوگل به‌عنوان یک شرکت سهامی عام معرفی شد.

اریک اشمیت
اریک اشمیت

وی در سال ۲۰۰۴ چند سرویس‌های گوگل که امروزه محبوبیت زیادی دارند یعنی جیمیل، گوگل داکس و گوگل درایو را برای نخستین بار معرفی کرد و ۱۰ سال مدیرعامل گوگل بود. اشمیت پس از اینکه اعلام شد گوگل دیگر نیازی به ناظر ارشد ندارد، ۱۰ سال مدیرعامل گوگل بود و پس از آن سکان هدایت گوگل را به دست پیچ داد؛ زیرا به غیر از پیچ هیچکس برازنده چنین سمتی نبود.

لری پیچ
لری پیچ

عرضه سهام اولیه گوگل

در اکتبر ۲۰۰۳ عرضه اولیه سهام شرکت آغاز شد و مایکروسافت معتقد بود که گوگل می‌تواند شریک خوبی برای این شرکت شود یا حتی این دو شرکت در یکدیگر ادغام شوند.

گوگل

در اواخر این سال گوگل به درآمد ۹۶۱.۸ میلیون دلار دست یافت که ۱۰۵.۶ میلیون دلار آن سود خالص بود. در سال ۲۰۰۴ گوگل مسئولان دو شرکت مورگان استنلی (Morgan Stanley) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) را به خدمت گرفت تا آن‌ها با مشارکت یکدیگر پروژه برای عرضه اولیه سهام با هدف جمع‌آوری سرمایه ۴ میلیارد دلاری آغاز کنند.

در اوایل سال ۲۰۰۴ گوگل اعلام کرد که تمام ۳۰۲۱ کارمند این شرکت به‌جز کارمندان موقت و پیمانکاران، سهامداران این شرکت خواهد شد. در همان سال تعداد سهام‌های خریداری‌شده به ۱۷۲.۸۵ میلیون سهم و در سال ۲۰۰۵ این عدد به ۲۷۳.۴۲ میلیون سهم رسید. در سال ۲۰۰۵ ارزش سهام‌های گوگل به ۵۲ میلیارد دلار رسید و این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام رسانه‌ای جهان تبدیل شد؛ البته روند تبدیل آن به یک شرکت سهامی عام در سال ۲۰۰۹ تکمیل شد.

مشارکت گوگل و یاهو با یکدیگر

مشارکت گوگل و یاهو با یکدیگر

قبل از اینکه موتور جستجوی گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان شود، این جایگاه متعلق به موتور جستجوی یاهو بود اما در سال ۲۰۰۰ گوگل به رشد بسیار چشمگیری دست یافت و به‌عنوان ارائه‌دهنده موتور جستجوگر مشارکت خود با یاهو را آغاز کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۲ یاهو پیشنهاد خود برای خرید گوگل با مبلغ ۳ میلیارد دلار را مطرح کرد؛ اما گوگل با صراحت تمام این پیشنهاد را رد و اعلام کرد که ارزش این شرکت حداقل ۵ میلیارد دلار است. با این حال مشارکت این دو شرکت تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت و پس از آن یاهو موتور جستجوی اختصاصی خود را ایجاد کرد.

گوگل در سال ۲۰۰۲ خبر راه‌اندازی سرویس گوگل نیوز (Google News) را اعلام کرد. این سرویس حوزه توزیع و انتشار رسانه دیجیتالی در فضای وب را متحول کرد و به پلتفرمی محبوب برای جستجوی محتوای دیجیتال در فضای وب تبدیل شد.

معرفی آلفابت؛ شرکت پدر گوگل

آلبافت

افراد زیادی نمی‌دانند که آلفابت (Alphabet) شرکت پدر گوگل است. گوگل موفقیت بزرگ امروزی خود را مدیون آلفابت است؛ زیرا این شرکت بستری را فراهم کرد که گوگل دیگر تنها یک موتور جستجو نباشد و با گسترش فعالیت‌های خود به یک شرکت خوشه‌های فناوری بسیار بزرگ تبدیل و در شاخه‌های مختلف مرتبط با فناوری پیشتاز شود. در حال حاضر دفاتر مرکزی این شرکت نیز در شهر مانتین ویو قرار دارند. در حال حاضر ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه گوگل هستند که برخی از آن‌ها مانند یوتیوب بسیار محبوب هستند و برخی دیگر اصلاً برای عموم مردم شناخته‌شده نیستند.

در حال حاضر گوگل سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در چند شاخه مختلف کسب‌وکار ازجمله ایجاد سرویس‌های تبلیغاتی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، رایانش ابری، گوشی و ساخت اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل انجام داده است. برخی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های گوگل و حوزه‌های فعالیت آن‌ها و سال تاسیس آن ها به شرح زیر هستند:

  • شرکت کالیکو (calico): توسعه و تحقیق زیست‌فناوری با هدف مبارزه با پیری و بیماری‌های مرتبط با آن (۲۰۱۳)
  • شرکت گوگل ونچر (Google Ventures): تأمین‌ منابع مالی شرکت‌های دارای ایده‌های بزرگ مثل خود گوگل (۲۰۰۹)
  • شرکت گوگل ایکس (Google X): یک مرکز نیمه‌مخفی برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته و پیاده‌سازی ایده‌های شگفت‌انگیز (۲۰۱۰)
  • شرکت گوگل نست (Google Nest): تولید لوازم‌خانگی هوشمند با قابلیت‌های جذاب (۲۰۱۰)
  • شرکت گوگل کپیتال (Google Capital): تأمین سرمایه لازم برای پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و آینده‌نگرانه‌ای که در بلندمدت نتیجه‌بخش خواهند بود (۲۰۱۳)
  • گوگل: ارائه خدمات مربوط به سرویس‌های تبلیغات (Ads)، گوگل مپس، یوتیوب، اندروید، موتور جستجوی گوگل و اپلیکیشن‌های گوگل

نقل‌مکان گوگل به گوگل پلکس

'گوگل پلکس
گوگل پلکس

در سال ۲۰۰۳ که در روند افزایشی پیشرفت گوگل همچنان ادامه داشت شرکت شروع به استخدام مهندسان جدید و گروه‌های فعال در حوزه تبلیغات و فروش کرد

طبیعتاً با افزایش تعداد کارکنان شرکت و گسترش حوزه فعالیت آن، دفتر مرکزی شرکت باید به مکانی منتقل می‌شد که گنجایش بیش از هزار کارمند را داشته باشد، به همین دلیل کارمندان گوگل به دفتر مرکزی امروزی این شرکت یعنی گوگل پلکس (Google Plex) منتقل شدند.

گوگل پلکس اکنون بزرگ‌ترین پردیس شرکت است و گوگل قصد دارد آن را بیش از این میزان نیز گسترش دهد و ساختمان‌ها و فضاهای جدیدی را به آن اضافه کند.

در این سال اتفاق مهم دیگری هم برای گوگل رخ داد. این شرکت در سال ۲۰۰۳ شرکت Pyra Labs را خریداری کرد. این شرکت در واقع یک سایت پیشتاز در حوزه میزبانی وبلاگ بود بود و هدف گوگل از خرید آن کسب اطلاعات از مطالب منتشرشده در ژورنال‌های آنلاین و افزایش سرعت نمایش نتایج جستجو و همچنین افزایش میزان مرتبط بودن نتایج با کلیدواژه‌های جستجوشده در موتور جستجوی این شرکت و سرویس گوگل نیوز بود

آغاز به کار رسمی سرویس جیمیل در سال ۲۰۰۴

جیمیل

پل بوخهیت (Paul Buchheit)، مبدع جیمیل که قبلاً تجربه کار روی سرویس‌های ایمیل را داشت، مطمئن بود می‌تواند با استفاده از استانداردها و فناوری‌های وب ایجکس (Ajax) که برای ایجاد سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب طراحی شده است، می‌تواند یک سرویس ایمیل سریع‌تر و تعاملی‌تر ایجاد کند.

درنهایت جیمیل در تاریخ ا آوریل ۲۰۰۴ برای عموم کاربران راه‌اندازی شد که یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه گوگل است. سرویس ایمیل گوگل در آن زمان دارای ویژگی‌های بسیار خوبی مثل قابلیت جستجوی پیشرفته، ۱ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری بود که در آن زمان در سرویس‌های ایمیل رقیب وجود نداشت.

در آن زمان کاربران سرویس‌های ایمیل دقیق تنها امکان استفاده از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی چند مگابایتی را داشتند و گوگل با ارائه فضای ذخیره‌سازی ۱ گیگابایتی که در آن زمان فضای زیادی محسوب می‌شد و چنین فضایی برای ذخیره‌سازی برای نخستین بار ارائه شده بود، توجه تعداد زیادی از مخاطبان را به سرویس ایمیل خود جلب کرد.

در ضمن گوگل در این سال موفق شد ۸۴.۷ درصد از تقاضاهای مرتبط با جستجو در فضای وب را با مشارکت شرکت‌های فعال در این حوزه مثل یاهو، پاسخ دهد

راه‌اندازی سرویس گوگل مپ

گوگل مپ

سرویس گوگل مپ در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شدند؛ اما مهم‌ترین و بهترین آپدیت‌های آن و مسیریابی جی‌پی‌اس برای گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی این سرویس کاربران به اهمیت آن برای تسهیل مسیریابی پی بردند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید ۶۷% کاربران برای مسیریابی با سرویس‌های مسیریابی، از گوگل مپ استفاده می‌کنند. سرویس گوگل ارث نیز در این سال آغاز به کار کرد.

گوگل مپ

از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه گوگل در سال ۲۰۰۵ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همکاری ناسا در زمینه‌های مختلف ازجمله مدیریت داده، توزیع قدرت محاسباتی، همگرایی نانو زیست‌فناوری و صنعت هوافضا
  • همکاری با سان مایکروسیستمز (شرکت فعال در حوزه رایانه و نرم‌افزار)
  • همکاری با AOL (شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و رسانه‌ای) برای ارائه تبلیغات اینترنتی در سطح جهانی (گوگل در این پروژه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد) و جستجوی ویدیو

خرید یوتیوب

یوتیوب

گوگل در سال ۲۰۰۶ موفق شد در رقابت با شرکت‌های مطرحی همچون یاهو و ویاکام (Viacom) پیروز شود و این سرویس استریم ویدیو را با مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار بخرد. این معامله برای هر دو طرف معامله سودمند بود؛ زیرا از یک سو ترافیک‌های مربوط به جستجوی ویدیو به سمت خود گوگل هدایت می‌شد و از سوی دیگر یوتیوب می‌توانست از منابع در دسترس گوگل استفاده کند. در این سال گوگل لوگوی یوتیوب را نیز خرید.

از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه گوگل در سال ۲۰۰۶ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید گوگل پلکس با مبلغ ۳۱۹ میلیون دلار
  • افزوده‌شدن گوگل به فهرست S&P 500. (فهرست دربردارنده ۵۰۴ شرکت سهامی عام برتر در بازار بورس آمریکا)
  • خرید یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تبلیغات در رادیو به نام دی‌مارک برودکستینگ (dMarc Broadcasting) جهت امکان‌پذیر شدن تبلیغات در رادیو که باعث شد گوگل بتواند دو پلتفرم مناسب برای ارائه تبلیغات یعنی اینترنت و رادیو را با یکدیگر ترکیب کند
  • افزوده شدن واژه «Google» به فرهنگ لغت آکسفورد به‌عنوان و با معنی استفاده از گوگل
  • خرید شرکت آپ‌استارتلن (Upstartlen): شرکت فعال در حوزه نگارش و ویرایش آنلاین متون) توسط گوگل جهت ترکیب شدن خدمات این شرکت با ویژگی‌های سرویس گوگل شیتز (سرویس طراحی‌شده برای ویرایش و سازمان‌دهی و تحلیل اطلاعات متن) به‌منظور ایجاد گوگل داکس (سرویس نگارش ویرایش متون به‌صورت آنلاین)
  • خرید شرکت جات‌اسپات JotSpot: شرکت فعال در زمینه ارائه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های وب محور جهت تثبیت جایگاه خود در بازار نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های وب‌محور و پیشتاز شدن در این بازار
  • راه‌اندازی پرتال پژوهشی Google.mobi جهت ایجاد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موبایل
  • ایجاد یک پرونده حقوقی علیه گوگل با هدف ملزم‌کردن این شرکت به ایجاد یک سری تغییرات در دیتابیس خود و یک میلیون آدرس URL و متوقف کردن ۵۰ هزار آدرس URL و همچنین ایجاد تغییر در یک فایل کامپیوتری که باعث می‌شد متن تمام موارد جستجوشده در موتور جستجوی گوگل تا یک هفته باقی بماند
  • آغاز به کار سرویس گوگل سوئیت (Google Suite) که مجموعه‌ای از ابزارهای لازم برای رایانش ابری و انجام فعالیت‌های لازم برای افزایش بهره‌وری و فعالیت‌های نرم‌افزاری گروهی در زمینه‌های مختلف است
  • راه‌اندازی سرویس گوگل ترنسلیت
  • راه‌اندازی سرویس گوگل ترندز (Google Trends): سرویس نمایش‌دهنده میزان جستجوی کلیدواژه‌های خاص در کشورها و مقاطع زمانی مختلف و مقایسه میزان جستجوی کلیدواژه‌های مختلف با یکدیگر. از این سرویس می‌توان برای انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای نوشتن عنوان و توضیحات متا استفاده کرد.

خرید شرکت دابل‌کلیک

گوگل در سال ۲۰۰۰ سرویس Google Ads را با نامی غیر از نام کنونی خود عرضه کرد و سپس نام آن را به Google ads تغییر داد. امروزه این سرویس اکنون به یکی از بهترین ابزارها برای ارائه تبلیغات در فضای وب تبدیل شده است؛ البته این سرویس زمانی توانست در آغاز مسیر موفقیت کنونی خود قرار گیرد که گوگل در سال ۲۰۰۷ شرکت دابل کلیک (DoubleClick) را با مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار خرید (تاریخ خرید این شرکت توسط گوگل در برخی از منابع سال ۲۰۰۸ بیان شده است) و به‌صورت جدی فعالیت خود در بازار ارائه تبلیغات را آغاز کرد.

دابل کلیک

خرید دابل‌کلیک درزمینه نمایش تبلیغات در فضای اینترنت به بهترین شکل ممکن، به گوگل کمک زیادی کرد و باعث شد این شرکت در این حوزه موفقیت زیادی را به دست آورد. با بهره‌مندی از خدمات دابل‌کلیک می‌توان تبلیغات کالاهای مختلف را که احتمال خرید آن‌ها توسط افراد مختلف بالا است، در پنجره‌های کوچکی در وب‌سایت‌ها نمایش داد. در این روش تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات متناسب با هر یک از کاربران، از اطلاعات کوکی‌های وب‌سایت‌های مختلف و اطلاعات منتشرشده در سرویس Adsense استفاده می‌شود

از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه گوگل در سال ۲۰۰۷ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأسیس یک موسسه غیرانتفاعی بشردوستانه به نام بنیاد گوگل یا گوگل. ارگ (google.org) توسط گوگل و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در آن. این بنیاد برای تأمین بودجه سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در حوزه استفاده از فناوری جهت حمایت از عدالت نژادی، فرصت‌های آموزشی، مدیریت بحران‌های ایجادشده پس از همه‌گیری بیماری‌های مختلف و بلایای طبیعی ایجاد شده است. بنیاد گوگل متعهد شده است سالانه ۲۰۰ میلیون دلار به چنین اهدافی اختصاص دهد.
  • خرید شرکت ترندالایزر (Trendalyzer): این شرکت نرم‌افزاری به همین نام ارائه داده که نرم‌افزاری تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌توان نمودارهای متحرک ایجاد کرد) جهت ارائه و تهیه آمارهای اطلاعاتی به شیوه‌ای نوین و متحرک
  • آغاز همکاری گوگل و اسکای (Sky): اسکای شرکت ارائه‌دهنده برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است که یک غول رسانه‌ای محسوب می‌شود

ایجاد گوگل کروم

گوگل کروم

گوگل در سال ۲۰۰۸ تعدادی از توسعه‌دهندگان شرکت فایرفاکس را استخدام کرد تا یک مرورگر سریع و پایدار و همچنین یک موتور جستجوی کاربردی را ایجاد کنند. تلاش این توسعه‌دهندگان منجر به توسعه گوگل کروم شد و این مرورگر با عملکرد بسیار خوب موفق شد تنها پس از گذشت ۴ سال از طراحی و ایجاد خود، عنوان محبوب‌ترین مرورگر پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ در سراسر جهان را از آن خود کند. اکنون که سال‌ها از آغاز عرضه این مرورگر گذشته است، به یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های گوگل تبدیل شده و به‌نوعی موتور محرک گوگل است.

پس از ایجاد گوگل کروم در سال ۲۰۰۸ در سال ۲۰۰۹ نیز موفقیت بسیار بزرگی برای گوگل رقم خورد و تعداد جستجوهای انجام‌شده در موتور جستجوی این شرکت در این سال به یک میلیارد جستجو در روز رسید.

خرید اندروید

اندروید

گوگل در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت اندروید را که تنها یک شرکت عادی بود، با مبلغی در حدود ۵۰ میلیون دلار بخرد که تصمیمی عاقلانه و راهبردی محسوب می‌شد؛ اما گوگل این خرید خود را به سال ۲۰۰۸ موکول کرد (البته در برخی از منابع گفته‌شده گوگل در سال ۲۰۰۵ این شرکت را خریده، اما خبر آن را رسانه‌ای نکرده است) و در همان سال نخستین گوشی‌های اندرویدی یعنی گوشی تی موبایل جی 1 (T-Mobile G1) یا اچ‌تی‌سی دریم (HTC Dream) تولید و روانه بازار شدند.

تی موبایل جی 1
تی موبایل جی 1

چند ویژگی نخستین نسخه اندرویدجزو ویژگی‌های اصلی و بسیار مهم اکثر سیستم‌عامل‌های امروزی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به ویژگی‌های مرتبط با نوتیفیکیشن‌ها، ویژگی‌های مرتبط با ادغام بخش‌های مختلف با سرویس‌های گوگل، فناوری متن‌باز بودن و سایر موارد اشاره کرد.

تولید گوشی نکسوس وان

با آغاز محبوبیت اندروید، موتورولا، سامسونگ و اچ تی سی چند گوشی اندرویدی تولید کردند که ظاهر جذاب و عملکرد خوبی نداشتند؛ اگرچه این گوشی‌ها دارای سیستم‌عامل اندروید بودند؛ اما سخت‌افزار آن‌ها اصلاً قوی و کارآمد نبود. به همین دلیل خود گوگل وارد عمل شد و گوشی نکسوس وان را در سال ۲۰۱۰ معرفی و عرضه کرد؛ اگرچه اچ تی سی این گوشی را ساخته بود؛ اما از فناوری گوگل بهره‌مند بود و تقریبا همان عملکردی را داشت که گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی متصور بود.

نکسوس وان

البته متأسفانه گوشی‌های نکسوس سرنوشت خوبی نداشتند و بعد از مدتی به تاریخ پیوستند؛ اما گوگل تسلیم نشد و در سال ۲۰۱۷ با عرضه نخستین نسل از گوشی‌های پیکسل خود یعنی گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال بار دیگر وارد میدان رقابت گوشی‌های هوشمند شد. امروزه گوشی‌های پیکسل بهترین تجربه از اندروید را در اختیار شما قرار می‌دهند و دوربین‌های فوق‌العاده خوبی هم دارند.

گوشی پیکسل

این غول فناوری سال میلادی گذاشته تراشه پردازنده مرکزی موبایل خود یعنی تنسور را معرفی و عرضه کرد تا در این حوزه نیز با اپل، کوالکام و سامسونگ نیز به رقابت سختی را آغاز کند؛ گوگل قصد دارد در آینده گوشی‌های خود را با این پردازنده مرکزی روانه بازار کند؛ نتایج بنچمارک‌ها نشان داده که تنسور دارای عملکرد کاملاً قابل قبولی است و پردازنده‌های مشابه سامسونگ و کوالکام تنها کمی نسبت به تنسور برتر هستند.

پردازنده تنسور گوگل

سال ۲۰۱۰ سال پرفرازونشیب تاریخچه گوگل

شروع سال ۲۰۱۰ اصلا برای گوگل خوب رقم نخورد و کشف حمله پیچیده فیشینگ به زیرساخت داخلی وب‌سایت این شرکت در چین خبر شوکه کننده‌ای بود. این اتفاق باعث شد گوگل فعالیت موتور جستجوی خود را در چین متوقف کند و با وجود اینکه تعداد کاربران چینی اینترنت در آن سال در حال سبقت‌گرفتن از کاربران سایر کشورها بود؛ اما گوگل بر تصمیم خود مصمم بود و قصد بازگشت به چین در آینده نزدیک را هم نداشت.

اگرچه چنین تصمیمی از سوی گوگل واقعاً یک تصمیم ریسکی بود؛ اما گوگل خطر آن را پذیرفت؛ البته مدتی قبل از توقف فعالیت گوگل در چین، استفاده از موتور جستجوی آن در پکن ممنوع شده بود.

گوگل در چین

بدبیاری‌های گوگل در سال ۲۰۱۰ به همین موضوع ختم نشد. شرکت اوراکل (Oracle)، یک پرونده حقوقی علیه اندروید تنظیم کرد که گوگل را به‌شدت به دردسر انداخت و این شرکت با وجود گذشت ۸ سال از تاریخ ایجاد این پرونده، هنوز تلاش می‌کند خود را در دادگاه تبرئه کند.

دعوای حقوقی اوراکل با گوگل

البته سال ۲۰۱۰ پایان خوبی برای گوگل داشت و این شرکت ۷ دستگاه خودروی هیبریدی پریوس تویوتا را به سنسورها و سیستم هوش مصنوعی لازم برای ایجاد فناوری خودران در این خودروها مجهز کرد و آن‌ها را به‌عنوان نخستین خودروهای خودران خود معرفی کرد. این خودروها علاقه‌مندان به خودروهای هوشمند در سراسر جهان را شگفت‌زده کرد.

خودروهای خودران گوگل

از آن زمان تاکنون گوگل تحقیقات خود در حوزه خودروهای خود را با شرکت‌هایی همچون سیسکوسیستمز و IBM ادامه داده است.

یکی دیگر از موفقیت‌های شاخص گوگل در سال ۲۰۱۰ آغاز پروژه گوگل ایکس بود. در این پروژه که توسط آلفایت طراحی شده بود، چند محصول جذاب ازجمله عینک واقعیت مجازی گوگل گلس با قابلیت کنترل صدا و حرکت کاربران ارائه شد.

عینک واقعیت مجازی گوگل

این محصول به‌قدری جذاب بود که حتی برین را هم هیجان‌زده کرده بود؛ اما متأسفانه پروژه مربوط به این عینک به دلیل نقض حریم خصوصی و دلایل امنیتی در سال ۲۰۱۵ متوقف شد.

عرضه سیستم‌عامل کروم او اس

گروم او اس

سال‌های پس از ۲۰۱۰ سال‌های خوش‌یمنی برای گوگل بود. این شرکت در آن سال‌ها نرم‌افزارها، سیستم‌ها و محصولاتی را ارائه کرد که واقعاً کاربران را شگفت‌زده کردند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه گوگل در سال ۲۰۱۱، انتشار سیستم‌عامل کروم او اس بود.

کروم او اس در حقیقت یک سیستم‌عامل متن‌باز محسوب می‌شود که توسط گوگل توسعه داده شده و عمدتاً بر پایه استفاده از اپلیکیشن‌های وب طراحی شده است. مدت کوتاهی پس از معرفی این سیستم‌عامل نخستین کروم‌بوک‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ و ایسر در رویداد Google I/O 2011 معرفی شدند.

کروم‌بوک‌ها هنوز هم دستگاه‌های محبوب و متداول هستند و در زمینه‌های آموزشی به‌جای استفاده از لپ‌تاپ بیشتر از کروم‌بوک‌ها استفاده می‌شود. درکل کروم‌بوک‌ها برای کسانی که می‌تواند نیازهای خود را با نسخه‌های وب اپلیکیشن‌های مختلف برطرف کنند و علاقه‌مند به سیستم‌عامل سبک هستند، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شود.

کروم بوک
کروم بوک

خرید شرکت موتورولا موبایل با مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار که گران‌ترین خرید گوگل تا آن زمان بود، یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخچه گوگل در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رفت. منصوب شدن پیچ به سمت مدیرعاملی گوگل در سال ۲۰۱۱ یکی از دیگر اتفاقات حائز اهمیت تاریخ این شرکت بود. در ضمن در این سال سرویس گوگل فلایت که پلتفرمی برای جستجو خرید بلیط هواپیما جهت تسهیل خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های شخص ثالث فعال در این حوزه است، نیز در سال ۲۰۱۱ کار خود را شروع کرد.

آغاز و پایان محصولات خاص گوگل

در سال ۲۰۱۳ برخی از محصولات خاص گوگل به پایان راه خود رسیدند و در مقابل محصولات جدیدی معرفی و عرضه شدند؛ به‌عنوان‌مثال فعالیت فیدخوان گوگل یعنی گوگل ریدر متوقف شد اما از سوی دیگر گوگل کروم کست برای نمایش محتوا روی وسایلی مثل تلویزیون معرفی شد. گوگل کروم کست هنوز هم یکی از گجت‌های متداول استریم محتوا روی وسایل مختلف محسوب می‌شود.

کروم کست
گروم کست گوگل

ورود به حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۴

گوگل در این سال شرکت دیپ مایند، شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی، را خرید. این اقدام که یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه گوگل محسوب می‌شود، گام بزرگی برای ورود گوگل به حوزه هوش مصنوعی بود و باعث شد این شرکت پس از چند سال به یکی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی تبدیل شود.

گوگل و هوش مصنوعی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه گوگل از سال ۲۰۱۵ تاکنون

پیچ در سال ۲۰۱۵ طی یادداشتی به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که ساختار طراحی جدید آلفابت به شرکت کمک می‌کند فعالیت‌های شفاف‌تری داشته باشد و بیشتر بتوان روی اهداف و فعالیت‌های آن حساب باز کرد. در ضمن طبق گفته او، این ساختار زمینه فعالیت و رشد هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل را نیز فراهم می‌کرد که خواسته تمام شرکت‌ها و مجموعه‌های وابسته به گوگل بود. خوشبختانه تمام سرمایه‌گذاران ساختار طراحی آلفابت را پذیرفتند. اعلام این خبر و پذیرش ساختار جدید از سوی سرمایه‌گذاران باعث شد ارزش سهام گوگل در سال ۲۰۱۵ ۶ درصد رشد کند.

در ضمن در آن سال گوگل سوندار پیچای (Sundar Pichai) را که اکنون مدیرعامل این شرکت است، استخدام کرد که با هوش و استعداد خود مسبب کسب دستاوردهای بسیار خوبی برای گوگل شد. غول فناوری آمریکایی پس از این تصمیم مناسب در سال ۲۰۱۵ که یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه گوگل است، لوگوی خود را نیز تغییر داد.

سوندار پیچای
سوندار پیچای؛ مدیرعامل کنونی گوگل

یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم گوگل در این سال، راه‌اندازی دستیار مجازی این شرکت یعنی گوگل اسیستنت بود. بدون تردید این دستیار مجازی یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ گوگل است و امیدواریم موفقیت‌های آن همچنان ادامه پیدا کند. در سال ۲۰۱۵ اتفاقات خوب دیگری هم برای گوگل رقم خورد که شامل تولید و عرضه چند وسیله خانگی هوشمند و همچنین چند دستگاه اندرویدی، موبایل و کامپیوتر می‌شود. دیگر رویدادهای مهم تاریخچه گوگل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند:

  • راه‌اندازی خط تولید اسپیکرهای خانگی هوشمند مجهز به دستیار مجازی گوگل اسیستنت در سال ۲۰۱۶
  • افزایش درآمد گوگل به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷
  • اعمال جریمه ۲.۷ میلیارد دلاری برای این شرکت از سوی قانون‌گذاران اروپایی
  • وادار شدن این شرکت به توقف پروژه ماون (Project Maven) در سال ۲۰۱۸: این پروژه یک پروژه دولتی بود که دولت آمریکا قصد داشت با اجرایی آن از هوش مصنوعی برای خودکارسازی فیلم‌برداری توسط پهپادهای نظامی استفاده کند
  • خرید شرکت HTC توسط گوگل پس از چند سال توقف فعالیت این شرکت با مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸
  • منصوب شدن سوندارپیچای به سمت مدیرعاملی آلفابت در سال ۲۰۱۹
  • تغییر لوگوی گوگل در سال ۲۰۲۰
  • مشخص کردن میزان شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان در گوگل مپ برای تسهیل کنترل میزان در سال ۲۰۲۰

گوگل به‌تازگی پلتفرم تحت عنوان E-A-T ایجاد کرده است. این سه حرف حروف اول کلمات Expertise (تخصص) و Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتمادپذیری) است. این پلتفرم جهت ارزیابی محتوای وب‌سایت‌های مختلف بر اساس سه پارامتر مذکور است تا محتوای بی‌کیفیت دیگر در نتایج جستجو جایی نداشته باشد و سایت‌های دارای محتوای مناسب جایگزین سایت‌های بی‌کیفیت شوند. در ضمن گوگل تلاش کرده است با ایجاد این پلتفرم به افراد فعال در حوزه تولید محتوا کمک کند سئوی محتوای خود را بر اساس معیارهای موردنظر گوگل تقویت کنند.

گوگل EAT

سایر رویدادهای مهم تاریخچه گوگل به شرح زیر هستند:

  • برگزاری نخستین رویداد Google I/O در سال ۲۰۰۸ (رویداد سالانه مختص توسعه‌دهندگان گوگل که در آن جدیدترین دستاوردهای این شرکت مثل ویژگی‌های جدید اندروید و به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل‌های ایجادشده توسط این شرکت معرفی می‌شوند).
  • آغاز به کار سرویس ذخیره‌سازی ابری گوگل درایو در سال ۲۰۱۲ که امکان دسترسی به فایل‌های ذخیره‌شده در فضای ابری را از طریق دستگاه‌های مختلف و تنها با اتصال آن‌ها به اینترنت فراهم کرد.
  • افزایش درآمد گوگل به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲
  • آغاز به کار سرویس یوتیوب موزیک (سرویس اختصاصی یوتیوب برای استریم و به‌اشتراک‌گذاری موسیقی) در سال ۲۰۱۵

شکست‌های گوگل

مسلما گوگل هم مانند هر شرکت بزرگ دیگری شکست‌هایی که در تاریخچه خود داشته است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

سرویس گوگل پلاس (+Google)

این سرویس شبکه اجتماعی که با هدف ایجاد یک شبکه اجتماعی مشابه فیسبوک و رشد فزاینده کاربران آن در مدت کوتاه، ایجاد شد. پیوستن افراد به این شبکه اجتماعی به افراد تنها از طریق دعوت شدن آن‌ها از سوی افراد خاص امکان‌پذیر بود. قابلیت‌های این شبکه اجتماعی هم تنها به مشاهده و به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و لینک‌ها و چت کردن افراد با گروه‌های دارای چند عضو معدود از دوستان عضو خود در گوگل هنگ اوت محدود شده بود. متأسفانه استقبال کاربران از این شبکه اجتماعی اصلا در حد استقبال از فیسبوک نبود. گوگل سال‌ها برای تغییر طراحی‌ها و ساختار گوگل پلاس تلاش کرد اما درنهایت نتوانست به نتیجه موردنظرش برسد و سال انجام در سال ۲۰۱۹ فعالیت آن را متوقف کرد.

گوگل باز (Google buzz)

گوگل باز یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی ایجادشده توسط گوگل برای به اشتراک‌گذاری پیام‌ها بود که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد. گوگل این شبکه اجتماعی را به تقلید از توییتر ایجاد کرد؛ اما متأسفانه ویژگی‌های زیادی در آن ایجاد نکرده بود و در مقابل توییتر برگ برنده‌ای نداشت که بتواند کاربران این شبکه اجتماعی را جذب خود کند.

از دیگر شکست‌های گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوگل لبز (Google Labs) از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱: پلتفرمی برای بررسی و آزمایش محصولات و پروژه‌های جدید گوگل توسط کاربران
  • گوگل نو (Google Now) از ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶: دستیار هوشمند شخصی قابل‌استفاده در دستگاه‌های اندروید
  • اورکات (Overcut) از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴: یکی دیگر از شبکه اجتماعی شکست‌خورده گوگل
  • گوگل الو (Google Allo) از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹: یکی دیگر از پیام‌رسان‌های شکست‌خورده گوگل
  • پیکاسا (Picasa) از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶: ابزار آنلاین به‌اشتراک‌گذاری و مشاهده، ویرایش، سازمان‌دهی و جمع‌آوری تصویر
  • گوگل گاگلز (Google Goggles) از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸: ابزاری برای تشخیص عکس و جستجوی تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین دستگاه‌های مختلف در اینترنت
گوگل در چه سالی تاسیس شد؟

لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin.) این غول فناوری و بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان را به وجود آورده‌اند. این دو نفر گوگل را در سال ۱۹۹۸ تأسیس کردند و تاریخچه گوگل از این زمان آغاز شد.

مهم‌ترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوگل شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین محصولات نرم‌افزاری گوگل شامل موتور جستجوی گوگل، سیستم‌عامل اندروید و سرویس‌های گوگل از جمله یوتیوب، گوگل مپ، جیمیل و گوگل کروم می‌شود. از میان مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری این برند هم می‌توان به گوشی‌های پیکسل و کروم کست اشاره کرد.

مهم‌ترین شاخه‌های فعالیت گوگل در حوزه فناوری چیست؟

مهم ترین شاخه‌های فعالیت گوگل شامل طراحی و تولید سیستم‌عامل موبایل، طراحی و تولید گوشی‌های اندرویدی، ارائه سرویس‌های مسیریابی، استریم ویدیو و موسیقی، مدیریت ایمیل، ذخیره‌سازی ابری، طراحی و ساخت مرورگر، خودروهای خوران و هوش مصنوعی می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا