سرور مجازی
تکنولوژی

چین می‌خواهد اولین نیروگاه خورشیدی جهان را تا ‌سال 2028 در مدار زمین بسازد

چین می‌خواهد تا سال 2028 با فرستادن ماهواره‌ای به مدار، اولین نیروگاه خورشیدی تاریخ را در مدار زمین بسازد تا از طریق فناوری انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین منتقل شود.

محققان می‌گویند این انرژی ابتدا از انرژی خورشیدی به ریزموج یا لیزر تبدیل می‌شود و بعد به‌طور مستقیم در قالب پرتوهای انرژی به ایستگاه‌های زمینی یا دیگر ماهواره‌ها انتقال می‌یابد.

محققان این کشور می‌گویند کاربردهای نظامی احتمالی و پیشرفت‌های فنی می‌توانند دوباره توجه دولت را به این موضوع جلب کنند. این برنامه حالا دو سال زودتر از تاریخی اجرا خواهد شد که قبلا پیش‌بینی شده بود.

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Chinese Space Science and Technology منتشر شده، در سال 2028 یک ماهواره به مدار فرستاده می‌شود تا در فاصله 400 کیلومتری فناوری انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین را آزمایش کند.

نوشته های مشابه

برق تولیدی از این روش به 10 کیلووات می‌رسد که برای تامین نیاز چند خانه کافی خواهد بود. با این حال، پروفسور «دانگ شیوی» از آزمایشگاه ملی علوم و فناوری آکادمی فناوری‌های فضایی چین می‌گوید چنان‌چه این تکنولوژی توسعه پیدا کند، می‌تواند در کاهش تولید کربن و دستیابی به اهداف زیست‌محیطی نقش مهمی داشته باشد.

نیروگاه خورشیدی چین در فضا

چین برای مواجهه با چالش‌ها آماده می‌شود

یک دانشمند فضایی چینی ساکن شانگهای که در این پروژه دخالت نداشته، می‌گوید پتانسیل‌های نظامی در استفاده از این پروژه ممکن است باعث افزایش سرعت پیشبرد کارها شده باشد. با این حال، دانگ در این مقاله متذکر شده که ساخت اولین نیروگاه خورشیدی فضایی آن‌ها را با چالش‌های بی‌بدیلی مواجه خواهد کرد.

برای مثال، ارسال زیرموج‌های پرقدرت از فواصل طولانی نیازمند آنتنی با ارتفاع صدها یا حتی هزاران متر است و هر حرکتی در اثر طوفان‌های خورشیدی، گرانش یا پیشران‌ها می‌تواند راندمان و دقت سیستم را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. از دیگر چالش‌های ساخت این نیروگاه می‌توان به مسئله خنک‌سازی قطعات، سرهم کردن قطعات، ارسال پرتوها در شرایط جوی گوناگون، جلوگیری از برخورد سیارک‌ها، زباله‌های فضایی یا حملات عمدی اشاره کرد.

مطابق طرح جدید پژوهشگران چینی، این نیروگاه در چهار مرحله ساخته می‌شود. این پروژه دو سال پس از اولین پرتاب، یک ماهواره قدرتمندتر را به فاصله 36 هزار کیلومتری زمین می‌فرستد تا آزمایش‌های بیشتر انجام دهد. در نهایت، یک نیروگاه 10 مگاواتی می‌تواند تا سال 2035 آغاز به کار کند و تا سال 2050 می‌توانیم انتظار دسترسی به نیروگاه خورشیدی 2 گیگاواتی را در مدار زمین داشته باشیم.

دولت بریتانیا در ماه مارس گفته بود که می‌خواهد تا سال 2035 اولین نمونه از نیروگاه خورشیدی فضایی را در مدار برپا کند. ارتش آمریکا هم ظاهرا در حال آزمایش فناوری مشابهی بر روی فضاپیمای X-37B بوده و در نظر دارد که تا سال 2025 یک ایستگاه نظامی با کارکرد مشابه راه‌اندازی کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا