سرور مجازی
فضای مجازی

یک ماده جدید واکنش پذیر در جو زمین کشف شد

به تازگی  یک ماده واکنش پذیر به نام ، هیدروتری اکسیدهای آلی (ROOOH) در جو زمین کشف شده است. این در حالی است که دانشمندان دانشگاه کپنهاگدر حال بررسی چگونگی  تشکیل تری اکسیدها هستند.

به گفته دانشمندان این ماده، یک ترکیب شیمیایی اکسید کننده است که به شدت بر سلامت انسان و آب و هوای جهانی تأثیر می‌گذارد. هیدروتری حتی از پراکسیدهایی که دو اتم اکسیژن متصل دارند.واکنش پذیرتر است. یکی از استادهای شیمی دانشگاه کپنهاگ، گفت: ” هیدروتری اکسیدهای آلی از لحاظ  ساختار منحصر به فرد هستند. البته این ماده به احتمال زیاد اثرات زیادی را به همراه دارد که ما هنوز آنها را کشف نکرده ایم.”

هیدروتری چگونه تشکیل می‌شوند

محققان همچنین تاکید کرده اند که هیدروتری اکسیدها، طی تجزیه اتمسفر  چندین ماده شناخته شده در جو  همچون ایزوپرن و دی متیل سولفید تشکیل شده اند.  انتظار می رود طول عمر این ماده از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد.

جینگ چن، دانشجوی دکترای دپارتمان شیمی و نویسنده دوم این مطالعه، در گزارشی توسط SciTech Daily می‌گوید: «بسیار قابل توجه است که اکنون می‌توانیم از طریق مشاهده مستقیم نشان دهیم که این ترکیبات واقعاً در جو تشکیل می‌شوند. آنها به طرز شگفت آوری پایدار هستند و تقریباً از تمام ترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند. اکنون باید تمام گمانه زنی ها متوقف شود.”

هیدروتری

در همین حال، در یک کشف فضایی دیگر، یک مطالعه نشان داد که آب موجود در سطح ماه ممکن است نتیجه فعالیت آتشفشانی باشد. این مطالعه که توسط اندرو ویلکوسکی دانشمند سیاره‌شناسی از دانشگاه کلرادو بولدر انجام شد، نشان می‌دهد که مقادیر کافی از مولکول‌های آب در خروجی آتشفشانی ماه باستانی وجود داشته است تا دوباره به سطح سقوط کند و صفحات یخی را در سایه دائمی تشکیل دهد. محققان در مطالعه خود ذکر می کنند که یکی از منابع بالقوه آب به قطب های ماه، خروج گازهای آتشفشانی مواد فرار از داخل ماه و متراکم شدن متعاقب آن بخار آب فوران شده به صورت یخ سطحی است.


بیشتر بخوانید

  • اکتشافات علمی برجسته سال ۲۰۲۲ را بشناسید

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا