سرور مجازی
فضای مجازی

فیلتر پارچه‌ای به به حذف گاز‌های دودکش کمک می‌کند

دانشمندان روش جالبی برای حذف دی اکسید کربن (CO۲) در زمان انتشار گاز‌های دودکش ابداع کرده اند. در این روش از ورقه‌ی پنبه‌ای استفاده شده است که گاز CO۲ را به بی کربنات تبدیل می‌کند.

به گزارش newatlas.com، نسخه فعلی این ورقه که نام فیلتر پنبه‌ای را به خود اختصاص داده، توسط محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ابداع شده است. با غوطه ور کردن یک ورقه پنبه‌ای دو لایه در محلولی مایع که حاوی کیتوسان (Chitosan) است، این فیلتر شروع به کار می‌کند. کیتوسان ماده‌ای مشتق شده از گلوکان است.

کیتوسان به عنوان یک چسب عمل کرد و به آنزیم طبیعی کربنیک انیدراز اجازه داد تا همانند یک پوشش به آن اضافه شود. آنزیم کربنیک انیدراز در واکنشی CO۲ و آب با یکدیگر ترکیب می‌کند و درنهایت منجر به تشکیل بی کربنات می‌شود. بی کربنات ماده اصلی جوش شیرین است.

 گازهای دودکش

این فیلتر پس از تکمیل شدن به شکل یک مارپیچ پیچ خورده، درون یک لوله قرار گرفته بود. محتویان این فیلتر که مخلوطی از CO۲ و نیتروژن (شبیه‌سازی انتشار گاز‌های دودکش) بود به همراه یک محلول مبتنی بر آب از طریق آن لوله پمپ شد. مقدار زیادی از CO۲، در واکنش با آب و کربنیک انیدراز به بی کربنات مایع تبدیل شد.

هنگامی که این محتویات با سرعت ۴ لیتر (۱ گال آمریکا) در دقیقه از طریق لوله پمپ شد، ۵۲.۳ درصد از CO۲ موجود در آن با کمک یک ورقه از مواد فیلتراسیون جمع آوری شد. هنگامی که دو ورق پنبه‌ای را روی هم قرار داده شد، این رقم به ۸۱.۷ درصد رسید. حتی پس از پنج بار شستن و خشک شدن، این ماده بسیاری از عملکرد خود را حفظ کرد. با این حال، دانشمندان به دنبال تعیین یک نسخه کوچک شده از این فناوری هستند تا بدانند این فیلتر چه مقدار در یک دودکش گازی به درستی کار می‌کند.


بیشتر بخوانید

  • جاده‌ای که خودرو‌های الکتریکی را شارژ می‌کند

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا