سرور مجازی
فضای مجازی

تلسکوپ فضایی جیمز وب دو سیاره فراخورشیدی را رصد خواهد کرد

بخش‌های آینه‌ای تلسکوپ فضایی جیمز وب در یک راستا قرار دارند و ابزار‌های علمی آن در حال آزمایش هستند. در حال حاضر تنها چند هفته تا بهره برداری کامل از این آینه فاصله داریم.

به گزارش indianexpress، ناسا قصد دارد اولین مشاهدات خود را در تابستان امسال فاش کند و پس از آن، ماموریت جیمز وب با مشاهدات علمی عمیق آغاز خواهد شد. در میان تحقیقاتی که برای سال اول تلسکوپ برنامه ریزی شده است، دو سیاره فراخورشیدی طبقه بندی شده به عنوان “ابر زمین” هستند که جیمز وب باید آن‌ها را رصد کند. نام‌های این دو سیاره ۵۵ Cancri e و LHS ۳۸۴۴ b هستند.

این دو سیاره فراخورشیدی به دلیل اندازه و ترکیب سنگی خود در زمره ابر زمین‌ها طبقه بندی می‌شوند. دانشمندان طیف نگار‌های جیمز وب را دقت بالا در این دو سیاره آموزش خواهند داد تا بیشتر در مورد تنوع زمین شناسی سیارات در سراسر کهکشان و همچنین درک تکامل سیارات سنگی مانند سیاره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، درک کنند.

تلسکوپ جیمز وب

سیاره فراخورشیدی ۵۵ Cancri e

۵۵ Cancri e یک سیاره فراخورشیدی است که به فاصله کمتر از ۱.۵ میلیون مایل از ستاره خود می‌چرخد، که این فاصله تنها ۴ درصد از فاصله بین عطارد و خورشید است. این بدان معناست که این سیاره یک چرخش کامل به دور ستاره خود را در کمتر از ۱۸ ساعت کامل می‌کند. اساساً یک سال در ۵۵ Cancri e معادل ۱۸ ساعت زمین است. در ارتباط با این سیاره دانشمندان معتقدند که این سیاره دارای جوی پویا است که گرما را به اطراف منتقل می‌کند. همچنین قسمت‌های مختلف این سیاره عنوان گرم‌ترین بخش را کسب کرده اند و دلیل آن به این دلیل است که این سیاره به ازای هر دو دور چرخش، سه بار می‌چرخد.

سیاره فراخورشیدی

سیاره فراخورشیدی LHS ۳۸۴۴ b

سیاره LHS ۳۸۴۴ b نیز بسیار نزدیک به ستاره خود می‌چرخد. چرخیدن دور ستاره در این سیاه ۱۱ ساعت طول می‌کشد، اما از آنجایی که ستاره آن نسبتا کوچک و خنک است، سطح سیاره فراخورشیدی آنقدر داغ نیست که سطح آن مذاب شود. مشاهدات اسپیتزر نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد که این سیاره جو قابل توجهی داشته باشد. تصویربرداری مستقیم از سطح LHS ۳۸۴۴ b با Webb امکان پذیر نیست، اما به دلیل عدم وجود جو مبهم، می‌توان سطح آن را با طیف سنجی مطالعه کرد.


بیشتر بخوانید

  • بررسی ابزار‌های جیمز وب برای شروع عملیات تابستانی

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا