سرور مجازی
فضای مجازی

هوش مصنوعی سلامت صخره‌های مرجانی را بررسی می‌کند/هوش مصنوعی به بررسی سلامت صخره‌ها می‌پردازد

بررسی سلامت صخره‌های مرجانی توسط هوش مصنوعی با قدرت آهنگ آن‌ها ردیابی می‌شود. مناظر صوتی صخره‌های مرجانی پیچیده و متنوع هستند و ماهی‌ها و سایر موجودات در ایجاد صدا‌های متنوع نقش اساسی دارند. ایجاد این صدا‌ها می‌تواند راهی برای تشخیص سلامت یک صخره خاص باشد. فرآیند تجزیه و تحلیل مناظر صوتی صخره‌ها اغلب پرزحمت و زمان بر است که هوش مصنوعی دراین زمان به کمک محققان آمده است.

به گزارش euronews.com، محققان دانشگاه اکستر در یک مطالعه یک الگوریتم کامپیوتری را در معرض ضبط صخره‌های سالم و تخریب‌شده قرار دادند تا صداهای آن‌ها را ضبط کنند. به گفته تیم تحقیقاتی این مطالعه، این سیستم توانسته ضبط‌های جدید را تجزیه و تحلیل و ۹۲ درصد سلامت صخره‌ها را به درستی شناسایی کند.

بن ویلیامز، نویسنده اصلی این مطالعه، به یورونیوز نکست می‌گوید: صخره‌های مرجانی مکان‌های پر سر و صدایی هستند که صدای آن‌ها شبیه به صدای (ترق ترق‌صدای آتش) است. همه این صدا‌ها از ماهی‌های مختلف شنیده می‌شود به طوریکه می‌تواند مانند صدای فریاد، غرغر و در زدن باشد.

 سلامت صخره‌های مرجانی

استفاده از هوش مصنوعی برای نجات صخره‌های مرجانی

ردیابی سلامت یک صخره مرجانی از طریق مناظر صوتی راهی آسان برای اطلاع از وضعیت زیستگاه آن‌ها است. این ردیابی به غواصان متخصص در مناطق آبی نیازی ندارد.

هوش مصنوعی به فرآیند گوش دادن صدای ماهی‌ها کمک می‌کند تا صداهای ضبط‌ شده سریع‌تر و دقیق‌تر تجزیه و تحلیل شوند. دانشمندان در تایوان در حال پرورش صخره‌های مرجانی بر روی توربین‌های بادی هستند. طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی جهان از بین رفته اند و ۶۰ درصد دیگر آن‌ها در معرض تهدید قرار دارند. طبق گزارش UNEP، حدود ۸۵۰ میلیون نفر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند و از خدمات اکوسیستمی اقتصادی سود می‌برند.


بیشتر بخوانید

  • اکتشافات علمی برجسته سال ۲۰۲۲ را بشناسید

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا