سرور مجازی
فضای مجازی

محققان چینی به دنبال نابودی صورت فلکی Starlink ایلان ماسک

با پیش‌بینی اینکه ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس به عنوان یک تهدید به شمار می‌آیند، محققان نظامی در چین از کشورشان می‌خواهند که آماده غیرفعال کردن، یا شاید کاملاً نابود کردن صورت فلکی غول‌پیکر اینترنت باشند.

در یک مقاله تحقیقاتی که در مجله معتبر فناوری مدرن دفاعی چین منتشر شد و توسط روزنامه دولتی South China Morning Post گزارش شد، نویسنده اصلی، رن یوانژن، محقق مؤسسه ردیابی و مخابرات پکن، استدلال می‌کند که چینی‌ها باید راه‌هایی را برای مقابله با هرگونه تهدیدی که توسط استارلینک ایجاد می‌شود، ایجاد کنند.

در این مقاله با اشاره به «خطرات و چالش‌های پنهان» برای چین آمده است: «ترکیبی از روش‌های کشتن نرم و سخت باید اتخاذ شود تا برخی از ماهواره‌های استارلینک عملکرد خود را از دست داده و سیستم عامل صورت فلکی را نابود کنند». محققان پشت این مقاله اخیر همچنین هشدار می‌دهند که Starlink به “تهاجمی” و استفاده از رانشگر‌های یونی ماهواره‌ها برای بیرون راندن فضاپیما‌ها یا ماهواره‌های چین از مدار آن‌ها می‌پردازد.

جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، گفت: «اگر شما بخشی از ارتش هر کشوری هستید که وظیفه آن فکر کردن به جنگ در فضا است، استارلینک را مشکلی متفاوت می‌بینید».

Starlink ایلان ماسک

مشکل اصلی ماهواره‌های استارلینک این است که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و بنابراین باید تعداد زیادی موشک ضد ماهواره را برای نابود کردن کل صورت فلکی ارسال کرد. حذف یک یا دو موشک کل سیستم را غیرفعال نمی‌کند. علاوه بر این، SpaceX برای جایگزینی چند واحد از دست رفته مشکل بسیار کمی خواهد داشت و همانطور که مک داول گفت، «تعویض ماهواره استارلینک ارزان‌تر از تعویض موشک ضد ماهواره است».

پس از اینکه دو ماهواره استارلینک در دو نوبت جداگانه در سال ۲۰۲۱ نزدیک بود به ایستگاه فضایی تیانه چین برخورد کند، چین بسیار نسبت به این صورت فلکی حساس شد. در هر دو مورد، ایستگاه فضایی مجبور شد با فضانوردان چینی از مسیر خارج شود.

نویسندگان مقاله اخیر نگران هستند که اسپیس ایکس به زودی بر مدار پایین زمین غلبه کند و این شرکت خصوصی ممکن است به ارتش ایالات متحده در تسلط بر این بخش ارزشمند فضا کمک کند. ارتش چین همچنین نگرانی خود را پس از استفاده ماسک از Starlink برای حمایت از اوکراین در جریان تهاجم روسیه ابراز کرده است. در ماه مارس، پس از آسیب دیدن دکل‌های تلفن همراه توسط نیرو‌های روسی، Starlink شروع به ارائه اتصالات اینترنتی برای مردم اوکراین کرد.

اوایل این ماه، وب‌سایت وابسته به کمیسیون نظامی مرکزی چین نظری را منتشر کرد که در مورد دسترسی استارلینک هشدار داد. طبق برآورد کارشناسان، علاوه بر پشتیبانی از ارتباطات، استارلینک، همانطور که کارشناسان تخمین زدند، می‌تواند با پهپاد‌ها نیز تعامل داشته باشد و با استفاده از داده‌های بزرگ و فناوری تشخیص چهره، ممکن است قبلاً در عملیات نظامی اوکراین علیه روسیه نقش داشته باشد.


بیشتر بخوانید

  • ماهواره‌های استارلینک زیر ذره بین ارتش چین

در طول جنگ، یک استراتژی این است که خطوط ارتباطی دشمن را قطع کنیم، اما این امر در این دوره با استفاده از ابرصورت فلکی به یک امر مهم تبدیل شده است. علاوه بر این، و همانطور که مک داول توضیح داد، Starlink یک مزیت ذاتی برای کسانی که استفاده از آن را انتخاب می‌کنند، فراهم می‌کند. او گفت: «فکر نمی‌کنم به عنوان یک تهدید تلقی شود، بلکه بیشتر به عنوان یک دارایی دیده می‌شود.

اگر بخواهید استارلینک را حذف کنید، این کار آسانی نیست، زیرا ۲۰۰۰ ماهواره وجود دارد. ماسک در مصاحبه‌ای با Business Insider در ماه مارس گفت: «این یعنی تعداد زیادی موشک ضد ماهواره برای این کار نیاز است. امیدوارم مجبور نباشیم این موضوع را آزمایش کنیم، اما فکر می‌کنم می‌توانیم ماهواره‌ها را سریع‌تر از موشک‌های ضدماهواره پرتاب کنیم.»

با این حال، تهدید واقعی تبدیل مدار پایین زمین به نوعی منطقه جنگ فضایی یا شلوغی بیش از حد محیط سیاره ما با ماهواره است. ارتش ایالات متحده برنامه‌های خود را برای ساخت مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین دارد. این پروژه که به عنوان پروژه بلک جک شناخته می‌شود، شامل حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ماهواره برای پشتیبانی از عملیات نظامی است. در همین حال، چین نیز در حال توسعه برنامه‌های خود برای یک ابرصورت فلکی اینترنت ماهواره‌ای است.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا