سرور مجازی
فضای مجازی

ساختار تشکیلاتی سازمان حفظ نباتات با اهداف این سازمان تناسب ندارد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به خبری با عنوان "چرا سازمان حفظ نباتات در انجام وظایف قانونی خود ناتوان است ؟" نوشت:

مطالب عنوان شده در این خبر را به سه بخش می‌توان تقسیم کرد.
الف) بخشهایی که به طور صحیح اشاره شده و بعنوان مشکلات سازمان حفظ نباتات به شمار رفته و میتوان به عدم تناسب ساختار تشکیلاتی سازمان حفظ نباتات نسبت به اهداف، وظایف و برنامه در سطح ملی و استانها اشاره کرد.
متأسفانه سازمان حفظ نباتات با بحران کمبود شدید نیرو در سطح ملی و استانها روبرو بوده و اوج کمبود نیرو در حوزه بسیار حساس، مهم و تأثیر گذار پستهای قرنطینه گیاهی است. از سوی دیگر ساختار تشکیلاتی حفظ نباتات در استانها بسیار کمرنگ، ضعیف و بدون تناسب با مأموریت ها و وظایف طراحی و ایجاد شده است. در حال حاضر تشکیلات حفظ نباتات در استان ها به صورت مدیریت و زیر نظر معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استانها فعالیت می نمایند. همچنین به قرنطینه با آن اهمیت هیچ توجهی نشده حتی اداره ای برای آن منظور نشده و گاهاً در بعضی استانها دارای یک نفر پرسنل و زیر نظر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فعالیت می کند.
بنابراین می طلبد که تشکیلات حفظ نباتات در استانها به اداره کل ارتقاء یافته و مدیریتی تحت عنوان قرنطینه نباتی تحت پوشش آن ایجاد و بر اساس این چارت، نیروی مورد نیاز تأمین گردد.
ب) بحث هایی که به هیچ وجه صحت ندارد و کذب است: از جمله اینکه اعلام شده وزیر جهاد کشاورزی تحت فشارهای سیاسی رئیس سازمان را منصوب می نماید و اکثراً فاقد دانش و تجربه کافی و تخصصی در عرصه حفظ نباتات می باشند.
لازم به توضیح است که کلیه روسای سازمان حفظ نباتات کشور تاکنون دارای سوابق طولانی اجرایی بوده و ملاک تعیین رئیس سازمان صرفاً دانش و تخصص و سابقه اجرایی بوده است.
از جمله رئیس فعلی سازمان حفظ نباتات دارای رشته تحصیلی مرتبط با حفظ نباتات بوده شروع خدمت ایشان در حوزه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بوده و مدارج کاری و مدیریتی را با سلسله مراتب، کارشناس شهرستان، مدیر شهرستان، مدیر ستادی استان، و 9 سال رئیس سازمان بزرگترین استان کشاورزی و قطب تولید کشور گذرانده و نهایتا به سمت ریاست سازمان حفظ نباتات کشور منصوب شده است.
ج) بخشهایی که به دلیل به روز نبودن و عدم آگاهی ایشان از وضعیت فعلی سازمان می باشد، مانند استاندارد سازی فعالیتها، استفاده از تکنولوژیهای نوین و حتی چارت تشکیلاتی جدید سازمان حفظ نباتات
باید اضافه نمود که کلیه امور مربوط به صادرات، واردات وترانزیت محصولات کشاورزی در حوزه قرنطینه گیاهی و سیستم های پیش آگاهی در حوزه کنترل آفات کاملاً به صورت سامانه ای و سیستمی و بدون نیاز به حضور ارباب رجوع و در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود و تمام پست های قرنطینه گیاهی در سراسر کشور برخط بوده، استاندارد سازی شده و کلیه اطلاعات بصورت شفاف در سامانه های هوشمند مرتبط ثبت و در دسترس است.

اشاره کردن به ضعفهای نیم قرن گذشته مشکلی راحل نمیکند، باید ببینیم در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم و در مقایسه با استانداردهای جهانی چه موقعیتی داریم.
ضمن اینکه نقاط ضعف احتمالی می بایست بر طرف و بر ارتقاء ساختار تشکیلاتی سازمان در سطح ملی و در سطح استانها پافشاری و تا حصول نتیجه اصرار و موضوع تأمین نیرو به عنوان سربازان امنیت غذایی در مبادی ورودی کشور حتماً مد نظر قرار گرفته و تأمین شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا