سرور مجازی
فضای مجازی

تصاویری که تلکسوپ جیمزوب تاکنون از فضا شکار کرده است

۲۵ سال از ساخت تلسکوپ جیمزوب که هزینه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری برای آن شده بود گذشت و سرانجام در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ به هدف کشف راز‌های منظومه شمسی به فضا پرتاب شد.

بر اساس گزارش interestingengineering، اکنون تلسکوپ جیمزوب در مدار نقطه دوم لاگرانژی قرار دارد و تقریباً برای انجام ماموریت‌های خود که اکتشافات حاصل از آن در نجوم و اخترفیزیک بسیار گسترده خواهد بود آماده است. در چند هفته گذشته تصاویری به شکل آزمایشی از تلسکوپ جیمزوب منتشر شد. این تصاویر اگرچه آزمایش بودند، اما به توانایی این تلسکوپ در مقایسه با رقیب خود یعنی تلسکوپ هابل اشاره می‌کند.

تصویر همترازی تلسکوپ فضایی جیمزوب

در پایان مرحله‌ای که موفقیت آمیز توصیف شد، آینه اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب که از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است با هدایت تلسکوپ به سمت یک ستاره منفرد متمرکز شد. این تصویر تراز نام گرفت که در آن با ترکیب ۱۸ تصویر متمایز، دقت وضوح به ۵۰ نانومتر رسید. با این حال این تنها تعداد محدود از طول موج‌هایی است که جیمزوب می‌تواند در هنگام شروع عملکردش ضبط کند.

تصویر تراز

کلاوس پونتوپیدان، دانشمندی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بیانیه‌ای تصویر مورد علاقه خود توصیف می‌کند. زیرا نشان می‌دهد که جیمزوب در فوکوس کامل قرار دارد که یک دستاور مهم محسوب می‌شود. البته او معتقد است زیبایی واقعی فراوانی کهکشان‌ها در پس‌زمینه این تصویر است.

تصویر موزاییکی وب از ۱۸ ستاره

در فوریه سال ۲۰۲۲، جیمزوب مجموعه‌ای باورنکردنی از ۱۸ ستاره را منتشر کرد که در یک پس زمینه سیاه پخش شده بودند. اما در این تصویر برداشت اشتباهی صورت گرفت. در واقع همه ستارگان درخشان در این تصویر یک ستاره است و در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است. این تصاویر متعدد از یک ستاره ممکن است به این دلیل باشد که آینه‌های وب به طور کامل تراز نشده بودند.

تصویر تلسکوپ جیمزوب

تصویر تلسکوپ جیمز وب از ابر ماژلانی بزرگ

تصویر جدیدتری از وب در ۹ می‌منتشر شد. منظره‌ای باورنکردنی از ابر ماژلانی بزرگ که یک کهکشان ماهواره‌ای در نزدیکی راه شیری است و توسط سردترین ابزار روی تلسکوپ گرفته شده است که ابزار فروسرخ میانی (MIRI) نام دارند. این تصویر برای مقایسه در کنار تصویری قدیمی‌تر از تلسکوپ فضایی اسپیتزر که اکنون بازنشسته شده است قرار گرفت و بر قدرت وضوح بالای میانی وب تأکید کرد.

مقایسه تصاویر جیمزوب

در تابستان امسال جیمزوب سرانجام مأموریت‌های علمی خود را رسما آغاز می‌کند و تصاویری فراتر از منظومه شمسی به زمین ارسال می‌کند. وب همچنین اجسام متحرک را در منظومه شمسی خودمان بررسی خواهد کرد و برای دانشمندانی که تخصصشان در اجسام نزدیک به زمین است می‌تواند بسیار کارامد باشد. به طور کلی هنگامی که وب به طور جدی مأموریت‌های علمی خود را آغاز می‌کند، شاهد انتشار تصاویر زیادی خواهیم بود.


بیشتر بخوانید

  • دمای اجزای تلسکوپ فضایی جیمز وب کاهش یافت

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا