سرور مجازی
رمز ارز

چگونه سرمایه‌گذاری امنی در بخش NFTها داشته باشیم؟

فهرست مطالب

  • ۱. کاربرد یا سودمندی (utility)
  • ۲. منحصربه‌فرد بودن (rarity)
  • ۳. اندازه جامعه
  • ۴. نقدینگی یا لیکوییدیتی (Liquidity)
  • ۵. ارزش آینده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازار ارزهای دیجیتال تنها شامل ارزهای بزرگی مانند بیت کوین و اتریوم نیست. توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها از اصلی‌ترین دارایی‌های این بازار در سال‌های اخیر بوده‌اند. در ماه ژانویه امسال، حجم معاملات توکن‌های NFT در بازار محبوب OpenSea از ۵ میلیارد دلار فراتر رفت که نشان‌دهنده رشد و جایگاه مهم این محصولات در آینده ارزهای دیجیتال است.

رمزارز نیوز در اینستاگرام
آخرین اخبار، تحلیل ها و آموزش ها را در صفحه اینستاگرام رمزارز نیوز مشاهده کنید.

مشاهده

به گزارش سایت کوین گپ، توکن‌های NFT دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که در بلاکچین ذخیره‌ می‌شوند. این دارایی‌ها می‌توانند آثار هنری، آیتم‌های درون بازی، بلیط کنسرت و تئاتر و غیره باشند. حال، سؤال این است که یک دارایی NFT‌ را چگونه می‌توان ارزش‌گذاری کرد. در ادامه، پنج فاکتور مهم برای سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. کاربرد یا سودمندی (utility)

یک NFT‌ می‌تواند در دنیای واقعی و یا دیجیتال کاربرد داشته باشد. توکنی که در هر دو دنیا کاربردی باشد، ارزش بیشتری دارد. یک NFT‌ بدون کاربرد یا کاربرد محدود، متقاضی کمتری داشته و فروش آن نیز سخت‌تر است. از طرف دیگر، ارزش یک NFT‌ کاربردی با شیب بیشتری افزایش می‌یابد.

۲. منحصربه‌فرد بودن (rarity)

دارایی‌های نایاب نه‌فقط در دنیای واقعی بلکه در دنیای مجازی نیز ارزش فراوانی دارند. یک اثر هنری منحصربه‌فرد از یک نقاش یا موسیقی‌دان معروف و شناخته‌شده، نمونه خوبی از چنین دارایی است. این اثر هنری، فقط یک‌بار می‌تواند خلق شود و بخش زیادی از ارزشش نیز به همین دلیل است. این NFT‌ها مطابق منطق عرضه و تقاضا بعضا قیمت‌های بسیار زیادی پیدا می‌کنند؛ چراکه معدود هستند، اما متقاضیان زیادی دارند. به‌طور خلاصه، حجم معاملات و تعداد مالکان، تعیین‌کننده درجه منحصربه‌فرد بودن یک NFT هستند.

۳. اندازه جامعه

قیمت یک NFT دقیقا بر اساس تعداد خریداران و کاربران بالقوه آن در بازار آزاد تعیین می‌شود. هرچه اندازه جامعه یک NFT بزرگ‌تر باشد، متقاضیان آن نیز بیشتر شده و در نتیجه، ارزش آن پروژه بیشتر خواهد شد. یک نمونه خوب، مجموعه محبوب میمون‌های کسل یا Bored Ape است که جامعه بزرگی دارد. اگر یک پروژه NFT در یک بازار ثانویه حضور داشته و مناقصات و خریداران کمی داشته باشد، به معنای وفور و ارزش کم آن است.

۴. نقدینگی یا لیکوییدیتی (Liquidity)

قانون کلی این است که هرچه لیکوییدیتی بیشتر باشد، ارزش NFT‌ نیز بیشتر خواهد بود. این دلیل اصلی بالاتر بودن ارزش ذاتی توکن‌های ساخته‌شده روی زنجیره، نسبت به توکن‌های ساخته‌شده خارج از آن است. به دلیل اینکه حجم معاملات بالا، ریسک هولد کردن NFT‌ را کاهش می‌دهد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند روی NFT‌های با نقدینگی بالا سرمایه‌گذاری کنند. توکن‌های NFT‌ ساخته‌شده روی بلاکچین اتریوم به دلیل اعتبار این بلاکچین، ارزش بیشتری دارند و همین امر به آن‌ها نقدینگی بیشتری نیز می‌دهد.

۵. ارزش آینده

جریان نقدی آتی و ارزش‌گذاری فعلی، دو عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش آتی یک NFT‌ هستند. سفته‌بازی‌های (speculation) مبتنی بر حدس و گمان که حتی در بازارهای سنتی مالی نیز یک محرک اصلی برای سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت هستند، نباید تنها دلیل برای سرمایه‌گذاری روی یک NFT‌ باشند. یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه، مجموعه CryptoKitty است که قیمت آن از ۹ اتریوم به ۲۵۳ اتریوم، طی سه روز افزایش یافت.

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا